Alpen 2022 – nu onderweg –

Wij zijn op reis. Dit is ongeveer ons plan, maar is ook afhankelijk van het weer.

Alpen 2022 – Google My Maps

Dag 1 Boxtel – Rodemack 336 km 27 aug.

Vertrokken voor een reis van ongeveer 6 weken. We houden van de bergen, dus gaan we een mooie tour maken door de Alpen in Frankrijk, Italië, Zwitserland, Oostenri jk en Duitsland. Tenminste, als het weer meewerkt. We gaan eerst naar Frankrijk. We rijden vandaag via Maastricht en Luik naar Luxemburg, waar we even tanken. Maar de prijzen zijn hier niet veel goedkoper meer dan in andere landen. Net over de grens in Frankrijk rijden we naar de camperplaats van Rodemack. Een grote parkeerplaats van gras en grind, net buiten het dorp. Het is hier gratis met mogelijkheid om wc en grijs water te lossen. Een prima plekje. Via een pad met trapjes loop je zo het mooie dorp in. Rodemack is omgeven door 15e eeuwse muren en hoog boven het dorp ligt een groot fort. Binnen de muren leuke, geplaveide straatjes met oude huizen. Er wordt flink gerestaureerd en de huizen zien er prachtig uit met felgekleurde luiken en vele bloembakken. We maken een leuke rondwandeling om het dorp langs en soms over de oude muren. Het dorp is niet zo toeristisch, wat stil, maar leuk om te bekijken.

Dag 2 Rodemack – Luxeuil-les-Bains 230 km 28 aug.

Het eerste stuk gaat over de drukke autobaan via Thionville, Metz en Epinal. Daarna een mooie weg door de beboste Vogezen. We komen om 13.00 uur al aan op de camperplaats van Luxeuil-les-Bains, onderdeel van de Camping-Car Park. Jaren geleden kochten we al zo’n pasje en nu is het eenvoudig om binnen te komen. We vinden een mooi plaatsje op een hoek, waar we in de schaduw kunnen zitten, want het is heet vandaag, 29 graden. Daarna wandelen we een rondje om het naastgelegen meertje en ik ga alvast een kijkje nemen in het centrum. Het is er gezellig druk vanwege een feest, er is een braderie en er zijn eettentjes. Het historisch centrum heeft mooie gebouwen, zoals de St.Pierre Basiliek met een prachtig orgel. Daarnaast een klooster met oude kloostergangen en het stadhuis. In de hoofdstraat enkele stadspaleizen uit de 15e en 16e eeuw. In het smalle riviertje de Morbief is nog een oude wasplaats te zien en enkele honderden meters buiten het centrum liggen de thermen met warmwaterbronnen. Een prachtig gebouw uit de 17e eeuw. Om 15.00 uur kijken we hoe Max de race in Spa wint en daarna wandelen we samen nog een rondje door het dorp. ‘s Avonds zitten we nog tot laat buiten.

Dag 3 Luxueil-les-Bains – Yvoire 261 km 29 aug.

We rijden vandaag dwars door de mooie beboste Jura richting meer van Genève. Daarvoor moeten we een stuk door Zwitserland en dwars door Genève, waar het erg druk is en we vaak moeten wachten op talloze stoplichten. Maar wel leuk om de stad te zien, de mooie promenades langs het meer en de hoge fontein in het meer. We hebben de stad al eerder bezocht, dus slaan we deze over. Na Genève komen we weer in Frankrijk en gaan overnachten in Yvoire. Campers mogen overnachten op het grote parkeerterrein, maar het is er vrij scheef en duur. Maar ideaal om het dorp te bezoeken, wat hoort bij de mooiste dorpen van Frankrijk. Even de weg oversteken en je loop via de oude stadspoort het Middeleeuwse centrum binnen. Oude huizen met veel hout en mooi versierd met bloemen en planten. Wel toeristisch, in ieder pand zit wel een winkeltje of restaurantje, maar heel gezellig. Het dorp ligt aan het meer met 2 haventjes en een mooi kasteel. We wandelen op ons gemak door het dorp en langs het water en gaan op een terrasje aan de haven wat drinken. Na het avondeten maak ik nog een wandeling langs het meer.

Dag 4 Yvoire – Sixt-Fer-à-Cheval 82 km 30 aug.

We rijden langs het meer richting Thonon-les-Bains waar we eerst wat boodschappen doen bij de Aldi. Daarna gaan we een deel van de Route des Grands Alpes rijden. Langzamerhand stijgen we flink en passeren we grote wintersportdorpen zoals Morzine en Les Gets temidden van een prachtig berglandschap. Bij Taninges gaan we oostwaarts door een mooi dal naar Sixt-Fer-à-Cheval naar de camperplaats. Deze ligt net buiten het dorp, ligt aan het riviertje de Giffre en heeft mooi uitzicht op de bergen. Ik ga een wandeling maken door het dorp, wat enkele mooie huizen heeft, een oud kerkje en een oude abdij en wat restaurantjes, maar het is er erg stil nu. De wandeling naar de kloof van Les Tines is erg mooi, maar door een afsluiting moet ik heen en terug via dezelfde route, wat niet erg is. Later in de middag begint het helaas te regenen en te onweren.

Dag 5 Sixt Fer-à-Cheval – Bourgneuf 128 km 31 aug.

Het is weer prachtig weer deze ochtend. We rijden het mooie dal weer uit en gaan richting Cluses. Daarna naar Bonneville en dan begint de pasroute naar de Col des Aravis. We lunchen op een mooi plekje net voor de top van de Aravis temidden van een prachtig berglandschap op een hoogte van 1486 meter. De afdaling gaat langs een mooie gorge. De bedoeling was om te overnachten op de camperplaats van Albertville, maar deze staat helemaal vol. Dan maar naar de vlakbij gelegen camping. Maar het is 13.15 uur en de meeste campings sluiten in de middag voor een siësta tot 15.00 uur. We hebben geen zin om te wachten en rijden wat verder naar de camperplaats van Bourgneuf. We vinden een mooi plekje met uitzicht op de hoge bergen. Bourgneuf is een gehucht, waar niet veel te doen is. Maar vlakbij ligt een klein natuurgebied Espace Naturel de la Lillette, slechts 1 km te voet. Er ligt een meertje temidden van bossen en er zijn heel veel vogels. Er zijn 2 jongens van een jaar of 12 aan het vissen en toevallig vangen ze een karper van 9 kilo. Ze zijn erg trots en we moeten komen kijken, ook naar een andere karper van dezelfde grootte. Gelukkig gooien ze ze later weer terug. Heerlijk om hier even in de schaduw te zitten, want het is weer 28 graden vandaag. Terug bij de camper zitten we lekker buiten met mooi uitzicht.

Dag 6 Bourgneuf – Le Bourg-d’Oisans 112 km 1 sept.

De warme bakker ligt net naast de camperplaats en ik ga croissantjes en stokbrood halen. Daarna rijden we door het dal van de L’Arc naar St.Jean-de-Mauriënne. Hier begint de route naar de Col de Croix-de-Fer door een schitterend berglandschap met toppen tot 3500 meter. Dick stuurt de camper met gemak over de smalle weg en door haarspeldbochten, maar het is gelukkig niet druk aan deze kant. Op de top aangekomen, 2067 meter hoog, parkeren we de camper, eten wat en wandelen wat rond. Wat een mooie uitzichten. Daarna gaat de weg kronkelend naar beneden en is het druk met wielrenners die omhoog zwoegen. We passeren twee mooie stuwmeren en komen om 13.30 uur aan op camping La Cascade in Le Bourg-d’Oisans, die gelukkig wel open in tussen de middag. We vinden een prachtig plekje en genieten buiten van de schaduw en het uitzicht op de bergen. Later wandelen we de anderhalve kilometer naar het centrum. Leuke straatjes met veel terrasjes, restaurantjes en winkeltjes, mooi versierd met vlaggen in de vorm van truien en wegafsluitingen met gekleurde fietsen. Dit alles vanwege de Tour de France die in juli hier langskwam. Maar ook vanwege de vele fietsers en wielrenners die hier verblijven om de beroemde Alpe d’Huez te beklimmen. Het dorp heeft dan ook veel fietswinkels en verhuurbedrijven. Het is een klein centrum, maar heel gezellig. We drinken een biertje op een terrasje en later eten we nog een lekkere ijscoupe. Op de camping is het heerlijk buitenzitten in de schaduw. Het was weer een warme dag.

Dag 7 Le Bourg d’Oisans – Briancon 69 km 2 sept.

We doen eerst even boodschappen bij de Casino in het dorp en rijden daarna de mooie route naar Briancon, door het natuurpark Les Ecrins met bergtoppen tot 3500 meter waar gletschers en sneeuw te zien zijn. Het hoogste punt is de Col du Lautaret, 2000 meter hoog. We komen vroeg in de middag aan in Briancon op de camperplaats bij de oude stad. In 5 minuten loop je naar het enorme fort waar binnen de muren de oude stad is gebouwd met zijn hellende, geplaveide straatjes met oude, gekleurde huizen. Er zijn leuke winkeltjes en veel restaurantjes. Vanaf de muren of vanaf de top van het fort (flink klimmen), heb je prachtig uitzicht over het dal en de nieuwe stad. Er zijn nog 2 forten vlakbij, alledrie gebouwd door de beroemde architekt Vauban in de 19e eeuw. Op het plein bij de camperplaats wat restaurantjes, terrasjes en een bakker. Ik heb gelezen dat de oude stad ‘s avonds erg sfeervol verlicht wordt, dus nog even een rondje gedaan. En inderdaad, de oude straatjes worden mooi verlicht door vele lantaarns, evenals de toegangspoorten, de fonteinen en de oude wasplaats. Het uitzicht vanaf de muren op de lichtjes van nieuw Briancon is prachtig.

Dag 8 Briancon – Lanslevillard 95 km 3 sept.

We rijden vandaag een stukje door Italië via Oulx en Susa om daarna weer in Frankrijk uit te komen. De route gaat via de 2100 meter hoge Mont Cenis-pas met veel haarspeldbochten. Bovenop de pas ligt een prachtig meer, nu wel grotendeels in de wolken. We maken daar de lunchstop en genieten van het uitzicht. Daarna volgt de afdaling naar Lanslevillard, waar we overnachten op de camping. Deze ligt mooi tussen de bergen, aan het riviertje de Arc en vlakbij het dorp. Alhoewel het siësta is mogen we toch alvast een plaatsje zoeken. We wandelen naar het dorp en bewonderen de mooie huizen met de vele bloemen en ook de bruggen over het riviertje hebben prachtige bloembakken. Het is echt een skidorp, de meeste hotels staan dan ook leeg. Maar er zijn wel wat restaurantjes open.

Dag 9 Lanslevillard – Bourg St. Maurice 80 km 4 sept.

We halen nog even verse croissantjes en stokbrood bij de bakker, altijd fijn in Frankrijk dat ze op zondagmorgen open zijn. We gaan op weg naar de Col de l’Iseran, maar stoppen eerst even bij het dorp Bonneval-sur-Arc, een heel oud dorpje met huizen uit de 15e en 16e eeuw. Gemaakt van grote natuurstenen en met opvallende daken van grote platen leisteen. Leuk om even rond te wandelen. Daarna begint de grote klim naar de Col de l’Iseran, 2764 meter hoog. Veel bochten en af en toe is de weg erg smal. Prachtige vergezichten, dus veel fotostops. En we hebben het geluk dat we Alpenmarmotten zien. Niet de huismarmotjes zoals we ze thuis kennen, maar exemplaren van een halve meter. He herkent ze eerst aan het geluid dat ze maken, ze fluiten. Geweldig om ze dan ook echt te zien. Na de top volgt de lange afdaling met een lunchstop op een mooi plekje bij een wildstromend riviertje. We passeren wat wintersportplaatsen zoals Val d’Isère en eindigen in Bourg St. Maurice, waar we overnachten op een parkeerplaats bij het station en vlakbij het centrum. Staat niet als camperplaats in de apps, maar er stonden nog andere campers en deze plaats is dichter bij dan de camperplaats bij de kabelbaan. Gewandeld naar de Isère, die vlakbij een mooi meertje vormt. Er zijn mooie fietspaden langs de rivier. Daarna een kleine wandeling naar het centrum, dat wel een leuke hoofdstraat heeft, maar het is er vrij stil. Het is zondag en de winkels zijn dicht. Er zijn wel wat restaurantjes.

Dag 10 Bourg St. Maurice – Valnontey 102 km 5 sept.

We verlaten Frankrijk en doen nog even boodschappen en gaan tanken, de Franse regering heeft net de prijzen met 0.20 cent verlaagd. Daarna begint de klim naar de kleine St. Bernard-pas, 2188 meter hoog. We stoppen bovenop de pas, waar vroeger de grenspost was. Het is hier duidelijk dat dit de St. Bernard-pas is, overal staan figuren en tekeningen van de St. Bernard-hond. Een mooie afdaling volgt naar de vallei van Aosta met mooie dorpjes. Een zijdal brengt ons via een smalle, maar prachtige weg naar het gehuchtje Valnontey, wat hoort bij het dorp Cogne. We zijn hier in het Nationaal Park Gran Paradiso. We krijgen een mooi plekje op de camping en hebben uitzicht op bergtoppen van 4000 meter met gletsjers. Ik ga nog even de omgeving verkennen, het kleine dorp aan een mooi riviertje. Morgen verder wandelen en fietsen.

Dag 11 Valnontey 6 sept.

We blijven nog een dag hier, het is hier zo mooi. Lekker uitslapen en wat karweitjes doen, zoals een wasje. Daarna ga ik een mooie wandeling van 5 km maken aan beide zijden van het riviertje. Tegen de middag pakken we de fietsen en rijden naar het 3 km verder gelegen Cogne, een leuk dorpje met mooie huizen en een prachtig kerkje. We gaan lekker uit eten, nog voor mijn verjaardag van gisteren, ik een pizza, Dick kipschnitzel. De terugrit naar de camping gaat moeizaam, bergop. Maar uiteindelijk lukt het wel. Lekker uitrusten op de camping en nog een wandeling in de omgeving.

Dag 12 Cogne – Ovronnaz 136 km 7 sept.

We verlaten vandaag dit prachtige gebied en rijden richting Aosta. Vandaar willen we de grote St. Bernard-pas rijden naar Zwitserland, maar helaas blijken er werkzaamheden te zijn en moeten we verplicht door de tunnel, die maar liefst 43 Euro kost. Helaas, pech! We kopen in Zwitserland toch maar even een vignet, 42 Euro, omdat we niet zeker weten welke route we gaan rijden. De campings in de buurt zijn erg duur, dus kiezen we voor een gratis camperplaats in Avronnaz, waarvoor we wel 10 km de bergen in moeten rijden via vele haarspeldbochten. Maar het is de moeite waard, een rustige plek in een wandel- en langlaufgebied, midden in de bossen. Dick blijft in de camper en ik ga een mooie wandeling maken in de omgeving van 5 km. Prachtige natuur met uitzicht op de hoge bergen.

Dag 13. Ovronnaz – Brig 79 km 8 sept

Na een paar regenbuien en wat onweer, is het vanochtend weer stralend weer. We dalen de berg weer af, nu via een wat makkelijker route en rijden daarna oostwaarts door het mooie Rhône-dal. We nemen de gewone weg, wel veel rotondes, maar interessanter dan de autobaan. We komen door alle dorpen in dit dal. Het dal heeft enkele kastelen en uitgestrekte wijngaarden tegen de hellingen, wat een mooi gezicht! Onderweg doen we wat boodschappen en komen tegen 13.00 uur op camping Geschina in Brig aan. We vinden weer een mooi plekje met uitzicht op de fruitbomen van de buurman en de mooie bergen op de achtergrond. Even lekker luieren in de schaduw, het is 26 graden vandaag. Later in de middag wandelen we naar het centrum van Brig, ongeveer 1 km. In de Altstadt vinden we het prachtige 17e eeuwse barokke Stockalper paleis met een mooie binnenplaats met galerijen van bogen en bloembakken. Er staan nog 2 oude postkoetsen waarmee reizigers over de Alpenpassen werden vervoerd. Er is ook een tuin met buxusheggen en fonteinen. Verder mooie oude patriciërshuizen in smalle straatjes en overal gezellige terrasjes. Winkels in de Bahnhofstrasse. We drinken een biertje op een van de terrasjes en wandelen weer langzaam terug. Een leuk centrum!

Dag 14 Brig – Breil 136 km 9 sept

We gaan vandaag een mooie route rijden. Langzamerhand stijgen we naar de Furka-pas, door leuke dorpjes met oude, houten huizen, allemaal met rode of groene luiken en veel bloembakken. Een aantal keer moeten we stoppen voor de mooie Glacier Express of de Matterhorn/Gotthardexpress, rood/witte toeristentreinen en later ook voor een stoomtrein. Een flink aantal haarspeldbochten brengt ons naar de top op 2436 meter hoogte met schitterend uitzicht. Daar eten we en wandelen wat rond. De afdaling geeft uitzicht op een prachtig dal met groene weiden moet koeien en schapen. Na Andermatt gaan we weer omhoog naar de Oberalppas, deze is iets minder hoog maar ook erg mooi. We gaan overnachten in de bergen in Breil, waar een camperplaats is aan een klein meertje. Voor 25 franc krijg je er ook een Gästekarte bij, waarmee je gratis de stoeltjeslift mag gebruiken die van 1280 meter naar 1710 meter hoogte gaat. Dick blijft in de camper, die heeft vandaag genoeg gedaan met al die haarspeldbochten en ik neem de stoeltjeslift naar boven. Wat een mooi uitzicht op de groene hellingen met de koeien en de kleine houten hutten. Bij aankomst boven ga ik terug wandelen, een gedeelte via het weggetje met haarspeldbochten en een gedeelte door het bos. Erg mooi.

Dag 15 Breil – Livigno 165 km 10 sept

Na wat regen vannacht en mist als we vertrekken, klaart het al gauw weer op. We rijden vandaag een mooie route door beboste bergen richting St.Moritz. We moeten ook de Julierpass over, ongeveer 2000 meter hoog richting St. Moritz. Daarna volgt de klim naar de Berninapass met mooi uitzicht op de gletsjers. Maar 5 kilometer voor de pas worden we tegengehouden door de politie. Het is 13.00 uur en de weg is tot 17.00 uur afgesloten wegens een bergrace-evenement met klassieke auto’s. Er zit niets anders op dan te blijven wachten op de parkeerplaats. Als de weg vrijgegeven wordt gaat het in file bergopwaarts, waarbij we nog een tijd moeten wachten omdat de klassieke auto’s naar een garage worden geleid. Daarna volgt de afslag naar Livigno in Italië, ook weer een smalle bergpas. We hebben risico genomen met de diesel, we halen het net tot in Livigno. Dat scheelt veel. De diesel was 2,35 euro in Zwitserland en hier 1,50 euro. Dit omdat Livigno een aparte status heeft en belastingvrij is. Het dorp lag vroeger helemaal geisoleerd en was niet bereikbaar in de winter. Er heerste vreselijke armoede. Daarom werd de belasting kwijtgescholden. Tot op de dag van vandaag is dit nog steeds zo. Als we Livigno binnenrijden, zien we al dat het ontzettend druk is. De campings en camperplaatsen zijn overvol. Gelukkig vinden we nog een plaatsje op een camping Mansueto, vlakbij het centrum. Het is ondertussen wel bijna 19.00 uur, het was een lange dag.

Dag 16 Livigno 11 sept.

Het was koud vannacht, we zitten dan ook op 1800 meter hoogte. We blijven vandaag in Livigno. We wandelen aan het eind van de ochtend naar het centrum van dit langgerekte dorp. Het bestaan uit mooie huizen en gebouwen die allemaal voorzien zijn van uitbundig bloeiende bloemen in de vele bloembakken. Het is gezellig druk, de winkels zijn open op zondag en men komt om goedkoop te shoppen. Je vindt hier dan ook vele winkels met kleding, schoenen, parfum van bekende merken. Ook drank en sigaretten zijn goedkoop. Verder heel veel terrasjes en restaurantjes en tegen de hellingen gaan de skiliften omhoog. We gaan lekker lunchen en wandelen dan terug naar de camper. In het mooie dal liggen mooie wandel- en fietspaden, dus ik ga een mooie fietstocht maken, eerst naar het vlakbijgelegen stuwmeer en daarna door het dal. We kijken natuurlijk de formule1 en zien Max weer winnen. Daarna ga ik nog een wandeling maken door het dorp.

Dag 17 Livigno – Bormio 42 km 12 sept.

Het heeft gevroren vannacht, het ijs staat op de voorruit en dakluiken. Vannacht maar de dikke gewatteerde sprei erbij gepakt. Kachel aan en warm worden. Maar zodra de zon zich laat zien, warmt het gauw op. We hebben vandaag een korte rit. Over 2 makkelijke bergpassen door een schitterend landschap naar Bormio. Al gauw zien we de besneeuwde toppen van het Selvio Nationaal Park. Wat een mooie hoek van Italië is dit. We slapen vannacht op de camperplaats, vlakbij het centrum. In de middag wandelen we naar het mooie historische centrum. Smalle straatjes met oude huizen en heel veel kerkjes met prachtige interieurs, sommige uit de 12e en 14e eeuw. Een gezellig plein bij de oude klokkentoren met terrasjes. Een leuk stadje.

Dag 18 Bormio – Sluderno 56 km 13 sept.

Vandaag staat de Stelvio-pas op het programma, de hoogste pas in de Italiaanse Alpen, 2760 meter hoog. Maar liefst 40 haarspeldbochten omhoog en 48 omlaag, dus hard werken voor Dick, vooral omdat het zo druk is met wielrenners, motoren en auto’s. Maar wat een schitterend landschap met watervallen en besneeuwde bergtoppen. We stoppen boven op de pas en wandelen wat rond. Overal kraampjes met souvenirs, braadworsten en hotdogs. Wat een drukte hier. Er staat ook een monument voor Fausto Coppi, een Italiaanse wielrenner die als eerste won op deze pas in de Giro. De weg omlaag is nog moeilijker dan naar boven en vaak is het passen en meten met passeren. Maar Dick manoeuvreert ons met gemak door alle bochten. Maar het is wel vermoeiend. Daarom rijden we niet zo ver vandaag en vinden een mooi plaatsje op de camperplaats van Sluderno/Schluderns. Het is prachtig weer, dus lekker buiten uitrusten van alle vermoeienissen. Later wandel ik nog even naar het dorp, wat niet echt interessant is, maar wel een mooi kerkje en kasteel heeft. De omgeving is erg mooi, het Venosta-dal met uitgestrekte appelboomgaarden. We zijn hier in Trentino oftewel Zuid-Tirol, wat tweetalig is.

Dag 18 Sluderno – Tirolo 61 km 14 sept.

Het is bewolkt vandaag, maar de temperatuur is goed. We rijden vandaag door het Venosta-dal. Nu eens alles vlak na alle bergritten van de afgelopen tijd. Ook vandaag zien we uitgestrekte appelboomgaarden, de appels klaar om geoogst te worden. Daardoor hebben we ook veel last van tractoren die met kisten appels onderweg zijn naar de veiling. We komen al vroeg aan op de camperplaats van Tirolo, bij een hotel boven op een heuvel met mooi uitzicht over Merano. Het is een pittige wandeling naar Merano, Dick blijft in de camper en ik ga alleen. Een prachtige wandeling over het Panorama-pad. Eerst door de wijngaarden en daarna langs prachtige beplanting met palmbomen en bloemen. Naast de kruidentuin gaat een trap naar het centrum en kom je uit bij de mooie Domkerk midden in het centrum. Merano ligt aan het riviertje de Passer en aan beide kanten zijn prachtige promenades aangelegd met veel palmen, bloemen, bankjes en terrasjes. Hier ligt ook het mooie Kurhaus en de gietijzeren overdekte winterpromenade met mooie kunstwerken. Het historische centrum heeft 18e eeuwse huizen met arcaden, booggalerijen met daaronder heel veel winkeltjes en restaurantjes. Een heel mooi stadje! Na een fikse wandeling zie ik het niet zitten om omhoog te klimmen naar de camperplaats en neem ik de stoeltjeslift die vanuit het centrum naar Tirolo gaat, €5,50. Daarna is het nog 500 meter langs de appelbomen naar de camperplaats.

Dag 19 Tirolo – Kastelruth/Castelrotto 74 km 15 sept

Het duurt even voor we de drukke camperplaats kunnen verlaten door campers die moeten lossen en laden op een centraal punt, zodat we er niet door kunnen. Daarna zitten we behoorlijk vast in het drukke centrum van Merano en vervolgens ook in Bolzano, waar verschillende wegen afgesloten zijn en Tomtom ons maar geen alternatief wil geven. Maar uiteindelijk komen we toch aan in Kastelruth, waar we naar de camperplaats willen bij een boer, maar het staat al behoorlijk vol en de plaatsen zijn nogal scheef. Daarom gaan we even kijken bij de camperplaats bij de Sporthütte, waar we een mooi plekje vinden met prachtig uitzicht over de weiden en bergen. Later zal alles volstaan. Wat is het toch druk overal. Ik neem de vlakbij gelegen stoeltjeslift naar Marinzen op ongeveer 1400 meter hoogte (€9,00). Boven kan je heerlijk luieren in de vele ligstoelen die overal staan of op het terras van de hütte. Voor kinderen is er een leuk speelgebied en er lopen geitjes en paardjes rond. Er loopt een wandelpad naar het dorp en in 5 kwartier ben je beneden, een groot deel door een mooi bosgebied. Later lopen we samen naar het dorp, wat een mooi historisch centrum heeft. We gaan eten bij restaurant Zur alten Schmiede, goed en niet duur.

Dag 20 Kastelruth/Castelrotto – Arabba 52 km 16 sept.

Er staan 2 mooie passen op het programma. We rijden eerst de drukke weg door het Val Gardena met bekende wintersportplaatsen zoals Selva en Santa Christina. De mooie rotspieken van de Dolomieten komen al in zicht. We rijden eerst de Sella-pas, 2244 meter. Bovenop een schitterend uitzicht op de rotsen van het Sella-massief. Daarna volgt de Pordoi pas, ongeveer even hoog met vele haarspeldbochten. Gelukkig zijn er stopplaatsen genoeg, zodat we elke keer even kunnen genieten van het uitzicht. Na de Pordoi pas stoppen we voor de nacht op de camperplaats van Arabba. Deze ligt vlakbij het dorp, dat mooi gelegen is, maar erg rustig. Wel diverse restaurantjes, een supermarktje en een bakker. Een mooie wandeling gemaakt langs het riviertje de Cordevole.

Dag 22 Arabba – Lienz 17 sept.

Het heeft de hele nacht geregend, altijd wel gezellig dat getik op het dak. Maar omdat we op 1600 meter hoogte zitten, zijn de hogere delen van de bergen wit van de sneeuw. Wat een mooi gezicht! De weersverwachting ziet er niet goed uit voor de Dolomieten, dus we besluiten via Cortina d’Ampezzo naar Lienz in Oostenrijk te rijden. Daarvoor moeten we wel over de Falzarego-pas, 2105 meter hoog. En daar ligt veel sneeuw, prachtig! De weg is schoon, maar langs de weg ligt een behoorlijke laag sneeuw en de bomen zien er schitterend uit, net een kerstkaart. Wat een verrassing zo in september. Bij de afdaling verdwijnt de sneeuw langzamerhand en via de chique wintersportplaats Cortina d’Ampezzo en Dobbiacco (waar we al 3x eerder waren, prachtig!) rijden we naar camping Falken in Lienz in Ost-Tirol. Ook hier is het erg druk, maar we vinden nog een mooi plaatsje. Zoals altijd, loont het als je vroeg aankomt. Ik ga een wandeling maken naar het stadje, wat een leuk centrum heeft met mooie, oude pastelkleurige huizen en veel winkels, restaurantjes en terrasjes. Ondanks dat het fris is, schijnt de zon en zitten de terrasjes vol. Er is ook een keramiek-markt. Lienz ligt mooi in een dal met uitzicht op de Lienzer Dolomieten. Later wandelen we samen naar het centrum en gaan lekker uit eten.

Dag 23 Lienz 18 sept.

We blijven vandaan in Lienz. De ochtend doen we lekker rustig aan en doen wat karweitjes in de camper. In de middag ga ik een fietstocht maken over de mooie Drau-radweg, een fietspad wat langs de rivier de Drau is aangelegd door een groot deel van Oostenrijk. Onderweg kom ik de Galitzenklamm tegen, een diepe kloof met watervallen. Voor €6,50 entree krijg ik een helm tegen vallende stenen en klim het pad met ongeveer 150 treden naar boven naar het uitzichtpunt. Inderdaad erg mooi, maar vanwege de droogte van de afgelopen tijd, niet zo spectaculair als anders. Leuk is het om de vele klimmers te bekijken, die tegen de steile rotswanden omhoogklimmen. Ik fiets nog even door de omgeving van Lienz door kleine dorpjes zoals Amlach en Tristach.

Dag 24 Lienz – Velden am Wörthersee 132 km 19 sept.

De rit door het zuiden van Oostenrijk is niet zo spectaculair maar gaat wel door leuke dorpen en via de mooie Plöcken-pas. We rijden naar de camperplaats van Velden, een stadje gelegen aan de Wörthersee. Het is er erg druk, de campers worden overal tussen gepropt. Niet prettig. We wandelen in 10 minuten naar het stadje, wat voornamelijk bestaat uit chique villa’s, hotels en restaurants. Het mooie voormalige kasteel is nu een hotel. Er is een prachtige promenade langs het meer met mooie bloemen, bankjes en terrasjes. Op een van de terrasjes aan het water nemen we een lekker biertje. Wij vinden het stadje op zich wat tegenvallen, maar de ligging aan het meer is prachtig.

Dag 25 Velden am Wörthersee – Zgornje Jezersko 83 km 20 sept.

We hebben nog ruim 2 1/2 week en hebben nog tijd voor een klein rondje Oost-Slovenië, een deel van het land waar we nog niet geweest zijn. Daarvoor moeten we over de Seebergsattel-pas, hoogte 1218 meter, 19 haarspeldbochten. Een prachtige route die uitkomt in Zgornje Jezersko. We overnachten daar op camping Senkova, bij een 500 jaar oude boerderij. Een schitterend plekje tussen groene weilanden met uitzicht op de 2500 meter hoge bergen. De kippen, eenden, ganzen en konijnen lopen er vrij rond en er zijn ook schapen, geiten en koeien. Leuk om allemaal te bekijken. De oude houten schuren worden gebruikt als dierenverblijf en liggen ook vol met uien en pompoenen. In de middag maak ik op aanraden van de campingreceptie een mooie wandeling van 2 uur door het Park Jezersko tot aan de voet van de met sneeuw bedekte bergen. De terugweg gaat via een klein meer en het mooie kerkje van Sv. Andrej.

Dag 26 Zgornje Jezersko – Ljubljana 60 km 21 sept.

Eerst de kippen nog even gevoerd met oud brood en toen vertrokken naar de hoofdstad van Slovenië, Ljubljana. Mooie weg langs het riviertje de Kokra, de bergen worden wel steeds lager. We halen nog even brood onderweg en komen rond de middag aan op de parkeerplaats bij het Tivoli-park, waar je ook mag overnachten. Maar de weinige plekken die nog over zijn op deze overvolle parkeerplaats, zijn erg schuin. We besluiten om van hier uit naar het centrum te wandelen en later een andere overnachtingsplaats te zoeken. Het is ongeveer een kilometer lopen voordat we in het prachtige centrum van de stad aankomen. Het centrum wordt doorsneden door de rivier de Ljubljanica met diverse mooie bruggen. Langs de rivier talloze gezellige terrasjes en restaurantjes. In de straten overal prachtige gebouwen en kerken in pastelkleuren, fonteinen en zuilen. Bovenop de heuvel een kasteel. Het is mooi weer, dus alle terrassen zitten vol. Gelukkig vinden we nog een plekje voor een heerlijk biertje. Wat een leuke stad! We lopen terug naar de camper en rijden naar een camperplaats bij restaurant Gostilna Livada in het zuiden van Ljubljana, waar we nog net een plaatsje vinden. Ik ga toch nog even terug naar het centrum, van hieruit ongeveer 20 minuten lopen, een groot gedeelte langs de rivier. We hebben nog niet alles gezien van de stad, dus ga ik de rest verkennen. De mooie pleinen, straten met leuke winkeltjes en de kathedraal. Langs de rivier ook allemaal kraampjes met souvenirs, houtsnijwerk, boeken en glaswerk. Terug naar de camperplaats en daarna lekker eten in het restaurant.

Dag 27 Ljubljana – Celje 93 km 22 sept.

Nog even naar de Lidl in Ljubljana en dan gaan we op weg naar Celje door een heuvelachtig gebied langs de rivier de Sava, een mooie rit. We kiezen voor de camperplaats in het centrum van Celje. Er zijn 8 speciale camperplaatsen naast het centrum, de rivier en spoorlijn. Helaas zijn alle plaatsen bezet door auto’s, maar als we een tijdje gewacht hebben komt er een plaatsje vrij. Wat later wandelen we naar het centrum, wat net als Ljubljana mooie gekleurde oude huizen heeft, gezellige pleinen, kerken en fonteinen. Het is alleen een stuk rustiger hier, het lijkt wel alsof we de enige toeristen zijn. Wat een verschil met Ljubljana. We eten een lekker ijsje op een van de terrasjes en wandelen later nog langs de rivier de Savinja en door het stadspark Mestni.

Dag 28 Celje – Maribor 63 km 23 sept.

We hebben goed geslapen ondanks de herrie van de goederentreinen, maar dat zijn we thuis ook gewend, dus geen probleem. We rijden vandaag naar Maribor, de tweede grootste stad van Slovenië, waar we ook weer in het centrum een camperplaats vinden bij het station. Van hier is het 15 minuten lopen naar het oude centrum, wat naast de rivier de Drava ligt. Aan de Drava veel terrasjes en restaurantjes die bij de wijk Lent horen. Hier vind je ook de oudste wijnrank van de wereld, 400 jaar oud en een Middeleeuwse watertoren. Vanaf de kade kijk je op de mooie ijzeren brug. Vlakbij ligt het hoofdplein met mooie gebouwen, een pestzuil, een prachtige fontein en veel terrasjes. Van hieruit loop je de gezellige winkelstraten in en naar de mooie kathedraal. Een leuke stad.

Dag 29 Maribor – Ferlach 24 sept.

Ons rondje Oost-Slovenië zit er op. We hebben leuke stadjes bezocht en mooie natuur in het noorden gezien. We rijden langs de Drava door mooie beboste heuvels naar Oostenrijk, waar we ook deze rivier volgen die hier de Drau heet. We overnachten op de camperplaats van Ferlach vlakbij de Sloveense grens. Het dorp op zich is niet echt interessant helaas. Bij de ingang van de camperplaats staat een bord met wandelingen aangegeven. De wandeling die ik kies voert langs de Loiblbach, een riviertje wat verderop uitmondt in de Drau door een mooi natuurgebied met bossen.

Dag 30 Ferlach 25 sept.

Het heeft de hele nacht geregend en het zal ook de hele ochtend gaan regenen. De eerste serieuze regen sinds 4 weken. Wat hebben we toch geboft. De enkele buien die we gehad hebben, waren ’s nachts of ’s avonds. Voor de komende week ziet het er helaas niet zo goed uit, maar ja, het is eind september. Omdat we een mooi plekje hebben met alle faciliteiten en niet duur, besluiten we om hier nog een dag te blijven en gewoon niets te doen. Dat is ook wel eens een keer lekker. Wat lezen, puzzelen en tv kijken.

Wordt vervolgd….

Dit vind je misschien ook leuk...

2 reacties

  1. Liesbeth Rosenbrand schreef:

    Wat hebben jullie een ontzettend leuk reisblog met mooie foto’s, informatie en kaarten. Ik zag net dat jullie opnieuw op reis zijn. Heel veel plezier in de alpen

  2. Nel Kurvers schreef:

    Geweldige reis. In het voor ons mooiste gebied van Europa. Jammer dat de grote St Bernhard gesloten was. Die is ook geweldig mooi. Zeer benieuwd naar het vervolg. Nog veel reisplezier

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.