Ardennen 2008

DAG 1     Boxtel – La Roche-en-Ardenne      januari 2008

Met zus en zwager Ingrid en Henk op weg voor een weekendje Ardennen. Het weer is niet echt geweldig, maar dat maakt niet uit. Na de Belgische grens rijden we binnendoor en zoeken we de mooiste weggetjes uit. Het grootste deel van de route loopt langs het mooie riviertje de Ourthe. We hadden thuis een camping gevonden om te overnachten, maar deze blijkt gesloten te zijn, wat niet vermeld was op hun site. Op de volgende camping in La Roche-en-Ardenne bleek de receptie alleen ’s morgens open te zijn, dus hebben we weer pech. We besluiten dan maar te overnachten op de camperplaats in La Roche, maar de officiele camperplaats kunnen we niet vinden. Er staan in ieder geval geen bordjes. We weten dat het vlakbij het overdekte zwembad moet zijn, maar zien verder geen campers staan. We vragen bij een vlakbij gelegen kapsalon of we bij het zwembad mogen blijven staan. Volgens de kapster is dat geen enkel probleem. We wagen het er maar op. De avond brengen we door in de camper met lekker eten, drinken en kletsen.

DAG 2     La Roche-en-Ardenne – Aywaille

Vanochtend brengen we eerst een bezoek een aan het centrum van la Roche-en-Ardenne. Een aardig stadje aan de Ourthe met leuke winkelstraatjes. Hoog boven het stadje het kasteel, gebouwd tussen de 11e en 14e eeuw. In de 2e Wereldoorlog is het stadje platgebombardeerd. Herinneringen hieraan in het Oologsmuseum en een monument op het plein met een Amerikaanse tank.

Daarna rijden we naar Durbuy, een nog mooier stadje aan de Ourthe. Eerst maar een lekker Belgisch frietje voordat  we het stadje gaan bekijken. Daarna wandelen we op ons gemak door de mooie straatjes met oude huizen, mooie beelden, leuke restaurantjes en winkeltjes. Aan de Ourthe staat het mooie kasteel van Durbuy. De omgeving biedt veel mogelijkheden voor wandelaars.

Daarna zoeken we weer een mooie route op en rijden naar camping Domaine Chateau de Dieupart in Aywaille, een mooie kleine camping bij een kasteel aan het riviertje de Amblève. We halen wat lekkers te eten bij de supermarkt er vlak naast.

DAG 3     Aywaille – Boxtel

We rijden naar Luik waar wekelijks een grote zondagsmarkt schijnt te zijn. We vinden met grote moeite een parkeerplaats. We wandelen naar de grote langgerekte markt langs de Maas. Het is erg druk en gezellig, maar er is weinig variëteit in het aanbod op de markt. Na een Glühweintje en nog een Belgische friet vertrekken we richting Nederland. We maken nog een tussenstop in het gezellige Valkenburg, waar we op een verwarmd terrasje lekkere warme chocolademelk met slagroom drinken. Daarna is het tijd om naar huis te gaan. Het was een heel leuk weekend.

Dit vind je misschien ook leuk...