Eifel-Moezel 2009

DAG 1     Boxtel – Blankenheim                          14-08-2009

Een lang weekend van vrijdag tot en met maandag en het wordt prachtig weer! We hebben geen echte plannen, we rijden richting Eifel. De A2 is zo saai dat we bij Roermond de grens overgaan en helemaal binnendoor rijden dwars door Duitse dorpjes. Onderweg bepalen we dat we naar de camperplaats in Blankenheim gaan. Onderweg passeren we enkele bezienswaardigheden. We stoppen bij de Kakushöhle, kalkstenen grotten waar in de prehistorie al mensen leefden. De Romeinen hebben zich er later ook gevestigd en enkele vestingmuren achtergelaten. Het is een prachtig natuurgebied met steile rotswanden en dichte bossen, waar een wandeling is uitgezet en je onderweg een kijkje kunt nemen in de grotten. Rond half 4 komen we aan in Blankenheim. De camperplaats ligt op 5 minuten loopafstand van het dorp bij een klein meertje. Er is stroom, sani en verlichting en dat voor € 6,00 (stroom via de automaat). We lopen naar het dorp langs het meertje dat vol zit met goudvissen. Het dorp is klein maar heeft een oud centrum met 17e eeuwse vakwerkhuizen, resten van de stadsmuur met 2 poorten, een kasteel op de heuvel en leuke terrasjes en restaurantjes. Midden in het dorp onder de vloer van een oude boerderij ontspringt het riviertje de Ahr. Behalve de wandeling die wij maken door het dorp en naar het hooggelegen kasteel, zijn er in de omgeving veel wandelroutes uitgezet. Ik doe zelf nog een wandeling langs de Ahr en rondom het meertje. ’s Avonds is het lekker relaxen met een boek in de warme avondlucht.

DAG 2     Blankenheim – Pünderich                           15-08-2009

We rijden via toeristische routes dwars door de Eifel naar de Rijn, naar Andernach. De camperplaats langs de Rijn is ontzettend druk, campers staan vlak op elkaar, dus we besluiten eerst het stadje te bezoeken en daarna verder te gaan zoeken naar een overnachtingsplaats. Andernach is een leuk stadje met een historische stadskern, waar grote delen van de ommuring bewaard zijn gebleven. Het centrum heeft een gezellig marktplein en diverse winkelstraten. Mooi aangelegd is de Rijnpromenade met veel bloemen, planten en fonteinen. In het oude bolwerk een schitterend uitzicht over de RIjn.

We rijden naar Koblenz om een plaatsje te zoeken op camping Rhein-Mosel, maar deze is zo ontzettend druk en we krijgen zo’n klein plekje toegewezen dat we tot verbazing van de campingeigenaar meteen weer omdraaien en de camping afrijden. Dan maar weer een camperplaats opzoeken, langs de Moezel zijn er heel veel. We rijden een stuk langs de prachtige Moezel en komen terecht in Pünderich. Een mooie camperplaats met veel ruimte en rust voor slechts € 7,50, stukken beter dan die camping. Bovendien komen we midden in de wijnfeesten terecht, waar de wijnkoningin wordt gekozen en waar kwistig gratis wijn wordt rondgedeeld, dit alles onder begeleiding van live-muziek. Aan de Moezel staat een grote feesttent, er is kermis en natuurlijk heel veel bier, wijn en bockworsten. Heel gezellig. Het dorpje zelf is klein, maar ook hier weer een mooi oud centrum met 17e eeuwse vakwerkhuizen. In de omgeving kan goed gefietst en gewandeld worden. Met een voetgangerspontje kun je het aan de andere oever gelegen kasteel Marienburg bezoeken. Na de wijn en de bockworsten heerlijk buitengezeten tot laat in de avond.

DAG 3     Pünderich  – Ürzig                                     16-08-2009

We rijden verder langs de Moezel en zien bij Kinheim een enorme drukte. Er is een grote vlooienmarkt, dus zoeken we een parkeerplekje en lopen wat rond over de markt. Daarna rijden we verder en rond 12.00 uur zien bij Ürzig een mooie camperplaats. Mooie plekken langs de Moezel met stroom voor € 8,00. De rest van de middag lekker geluierd in de zon en een biertje gedronken in een gezellige Biergarten. Ik heb zelf een van de themawandelingen gemaakt die in de omgeving zijn uitgezet. De heuvels in lopend tussen de wijngaarden naar o.a. een kruidentuin en een geo-tuin. Van bovenaf een prachtig utizicht over Ürzig en de Moezel. Veel fiets- en wandelroutes in de omgeving. Het dorpje zelf is rustig en klein met in het centrum een tiental wijnhuizen waar je wijn kunt proeven en kopen en mooie vakwerkhuizen. ’s Avonds wordt het centrum verlicht met ouderwetse lantaarns en lijkt het centrum net een Anton Pieckdorpje. Heel mooi.

DAG 4     Ürzig – Boxtel                                                                  17-08-2009

Via toeristische routes rijden we weer naar huis. We stoppen onderweg nog bij de vulkaanmeertjes bij Daun. Later rijden we door het natuurpark de Hoge Eifel met de stuwmeren. Bij Aachen nemen we de autobaan naar huis. Het was weer een mooi weekend.

Dit vind je misschien ook leuk...