Hollands weekendje 2018

Dag 1 Boxtel – Everdingen       1 augustus

Het wordt heet dit weekend, maar desondanks gaan we er toch even lekker tussenuit. Richting Noord-Holland, omdat het daar iets koeler is dan in de rest van het land. Ik moet nog werken vandaag, thuis, maar om 15.00 uur vertrekken we alvast om een klein stuk te rijden. We kiezen voor de camperplaats in Everdingen, gelegen op het oude fort Everdingen bij een bierbrouwerij en midden tussen 2 prachtige natuurgebieden, bij de Lek. We worden hartelijk ontvangen met veel informatie. Eerst even lekker uitrusten en dan maken we een mooie wandeling over en rondom het fort. Er is alleen op zondag een rondleiding en de brouwerij is alleen geopend van vrijdag t/m zondag. Maar de omgeving is zeer de moeite waard. Langs de grachten en via 2 sluisjes kom je uit bij de Lek en wandel je via de andere kant weer terug.

Dag 2 Everdingen          2 augustus

Het bevalt ons hier goed, we blijven nog een nachtje. Na koffie en ontbijt fietsen we via de Lekdijk de 7 kilometer naar Culemborg. Dit stadje heeft een leuk centrum met enkele mooie historische gebouwen, waaronder het Middeleeuwse stadhuis, de Korenmolen en de stadspoort. Op de markt zijn gezellige terrasjes. We wandelen wat rond, doen wat boodschappen en fietsen weer terug naar de camperplaats. Het hele gebied maakt deel uit van de Hollandse Waterlinie en behalve het fort Everdingen zijn er nog diverse andere forten, bunkers en restanten van de oude verdedigingswerken. ’s Middags maak ik nog een wandeling door de Goilberdingerwaard naar Werk aan het Spoel, ook een onderdeel van de Waterlinie. Er is ook een leuk restaurant en theater. Dan nog een wandeling naar Everdingen in de Everdingerwaard. ’s Avonds nog een fietstocht via de Lekdijk naar Vianen, ook zo’n 7 km. Helaas is het centrum van Vianen helemaal opgebroken, maar met zijn terrasjes en restaurantjes heeft het een leuk centrum.

Dag 3 Everdingen – Volendam        3 augustus

We gaan weer verder. Dit was een leuke camperplaats in een prachtig gebied. We gaan naar Volendam, naar de camperplaats, gelegen bij het Marinepark, met vlakbij ook een strand met zwemgelegenheid. Gelukkig is het niet druk op de camperplaats, zodat iedere camper gebruik kan maken van 2 plekken. Anders is het er erg krap. Wij boffen met een plekje in een hoek aan een sloot, met uitzicht op de dijk met schapen en een molen. En gelukkig schaduw, want het is weer erg heet. We fietsen naar het centrum, gelegen op 1 km. Volendam is natuurlijk erg toeristisch, maar toch gezellig. We doen nu alleen wat boodschappen, want we willen Max niet te lang alleen laten in de camper met deze temperaturen. Later op de dag wandelen we naar het centrum, waar alle terrasjes vol zitten en het druk is met Amerikanen, Aziaten en Arabieren. Leuk om dit alles te bekijken. We kopen natuurlijk paling voor Dick.

Dag 4  Volendam

We lopen weer naar Volendam, wandelen over de dijk en gaan vanaf een terrasje de drukte en gezelligheid bekijken. ’s Middags blijft Dick bij Max en ga ik een fietstocht maken. Eerst 6 km naar Monnickendam, ook een leuk stadje met mooie gebouwen en een haven met oude schepen. Daarna via de 9 km lange dijk naar Marken, het voormalige Zuiderzee-eiland. Het waait flink, maar gelukkig heb ik een e-bike, dat is erg handig nu. Marken is erg mooi met zijn oude huisjes met groen geschilderde houten gevels. Vooral de kerkbuurt en de havenbuurt zijn prachtig. Erg leuk om hier rond te lopen, langs de kanaaltjes met ophaalbruggen. Daarna neem ik de boot terug naar Volendam, € 10,00 incl fiets.

Dag 5 Volendam – Boxtel

Onderweg naar huis rijden we nog naar de Zaanse Schans. Ik ben er nog nooit geweest en we zijn toch in de buurt. Parkeren kost € 10,00, maar de toegang is gratis. Een prachtig gezicht, die oude molens en oude pittoreske huisjes, waar oude ambachten getoond worden, zoals een klompenmakerij en een kaasmakerij. De vele toeristen genieten van dit mooie stukje Holland en wij ook.

Daarna rijden we naar huis. Het was een erg leuk weekend.

Dit vind je misschien ook leuk...