Rondje Friesland 2010

DAG 1     Boxtel – Balk                                                                                13-02-2010

We hebben lang zitten twijfelen of we wel of niet zouden gaan, maar de mooie plaatjes op televisie van ijs en sneeuw haalden ons over om het toch maar te proberen. Na het inpakken van een dubbeldik dekbed, warme kleren en een paar flessen glühwein en na het kopen van een extra gasfles, vertrekken we dapper richting hoge noorden. Halverwege de middag komen we aan op ons eerste overnachtingsadres, de camperplaats aan de jachthaven Lutsmond in Balk. Een prachtige plek met uitzicht op de haven en aan de andere kant de vaart die uitkomt in het Slotermeer. Alle voorzieningen aanwezig, prima onderhouden door de beheerders  Egbert en Hotske, een erg leuk gastvrij stel.

We lopen in 10 minuten naar Balk, een aardig stadje aan weerszijden van de vaart. Mooie huizen met prachtige geveltjes, genoeg winkels en een paar restaurantjes. Terug bij de jachthaven blijkt dat Egbert het ijs gekeurd heeft en samen met Hotske en de kinderen gaan we schaatsen. Heerlijk in de koude frisse lucht met af en toe het zonnetje erbij. Daarna een glühwein, lekker eten en ’s avonds natuurlijk Sven Kramer de gouden medaille zien winnen. De kachel doet het prima en we hebben geen last van de kou.

DAG 2     Balk – Sloten -Sneek – Franeker                                                    14-02-2010

We verlaten de mooie camperplaats, we komen zeker van de zomer een keer terug. De omgeving is schitterend en er zijn veel fietsroutes. We rijden eerst naar het 5 km verder gelegen Sloten, de kleinste van de 11 Friese steden. Een 13e eeuws vestingstadje. De gracht met zijn mooie koopmanshuizen is perfect bewaard gebleven. Daarna rijden we langs het Tjeukemeer naar het watersportdorpje Langweer.

De bedoeling is om te overnachten bij de jachthaven/camping de Domp in Sneek, maar deze blijkt gesloten tot 1 april. Info stond niet goed op campercontact. We parkeren vlakbij het centrum en gaan eerst de stad bekijken. Een gezellig stadje met diverse grachten, mooie huizen, veel winkels en natuurlijk de beroemde Waterpoort. Daarna rijden we naar Franeker naar camping Bloemketerp, een prachtige 5-sterrencamping. Van hier is het maar 200 meter naar het stadscentrum van Franeker. Zoals de meeste Friese stadjes ook hier weer grachten en mooie huizen. Verder bezienswaardigheden zoals de 15e eeuwse Martinikerk, het 16e eeuwse stadhuis, planetarium, Martena-museum.

DAG 3  Franeker – Waddenzee – Gouwmeer – Dokkum – Zwaagwesteinde   15-02-2010

We gaan richting Waddenzee, rijden over het Friese platteland met kleine dorpjes en komen aan in het vissersdorp Wiersum, gelegen onderaan de dijk langs de Waddenzee. We klimmen voorzichtig naar boven en genieten van het schitterende uitzicht op de met ijs bedekte Waddenzee. Daarna gaat de rit verder naar het natuurgebied van het Lauwersmeer, gelegen op de grens met Groningen. Daarna een bezoek aan Dokkum. Weer zo’n mooi Fries stadje, maar het is zó koud, dat we na een korte wandeling gauw weer de camper invluchten. Het is  -4 graden en het waait hard.

We overnachten op de camperplaats ’t Eibernest aan de jachthaven van Zwaagwesteinde. Een geweldige camperplaats met mooi sanitair.

DAG 4  Zwaagwesteinde – Boxtel                                                                 16-02-2010

Voor de terugreis kiezen we mooie routes binnendoor. Eerst door het Drents Fries Wold, daarna de Ijsselroute over de dijk langs de Ijssel tussen Hattem en Deventer, daarna via de Veluwe. Alleen voor het laatste stuk moeten we de autobaan nemen.

Het was een mooi weekend, ondanks sneeuw, ijs en kou heel veel gezien en juist door de sneeuw en het witte landschap was het heel bijzonder. Voor camperaars is Friesland een aanrader, de camperplaatsen bij de jachthavens zijn geweldig.

Dit vind je misschien ook leuk...