Alpen – Dolomieten 2012

Dag 1 Boxtel – Bad Schönborn    433 km                13-07-2012

We vertrekken voor een reis van 2 1/2 week richting Oostenrijk/Italië op vrijdag de 13e!! Gelukkig zijn we niet bijgelovig. Het oorspronkelijke plan was om de Deutsche Alpenstrasse te gaan rijden, maar de weersvoorspelling is erg slecht voor de komende week. En na al die regen in Nederland willen we toch wel zon zien. Het schijnt in de Dolomieten in de omgeving van Bolzano wel mooi weer te zijn, dus gaan we die kant maar op. Vandaag zijn we van plan om een flink eind op te schieten, maar helaas verspillen we 1 1/2 uur in diverse files. Maar het is bijna de hele reis droog geweest. Rond 15.00 uur zijn we het dan ook zat en zoeken een camperplaats op in Bad Schönborn, vlakbij Hockenheim, 433 km van huis.Een mooie camperplaats met alles er op en er aan voor € 8,00 en € 1,50 voor stroom. Bad Schönborn is een kuuroord met warme bronnen en heeft diverse wellnesscentra. Het dorpje zelf is klein, is erg rustig maar heeft een leuk klein centrum met oude vakwerkhuisjes uit de 17e en 18e eeuw. Verder zijn er 8 café’s en 12 restaurants. We maken een wandeling door het dorp en het mooie Kurpark. Heel vreemd zijn de vele sigarettenautomaten overal in het dorp. Kuuroord????

Dag 2 Bad Schönborn – Nesselwang        308 km        14-07-2012

Vandaag weer een reisdag om zo snel mogelijk naar het zuiden te komen, Dat betekent autobaan. Maar het weer valt mee, het is droog. Slechts enkele kleine files, zodat we rond 15.00 uur al aankomen in Nesselwang in de Duitse Alpen. Een klein dorpje in een prachtige omgeving met veel wandelmogelijkheden. De officiële camperplaats is dicht vanwege een feesttent die is neergezet voor een folkloreweekend. Maar een ander terrein is ingericht voor campers, onderaan de 1500 m. hoge Alpspitze. Voor € 6,00 mogen we daar overnachten. Het is heerlijk weer en we maken een wandeling door het dorp en de omgeving. Het hele weekend zijn er muziekavonden en klederdrachtoptochten, dus we besluiten om hier morgen ook te blijven. De kabelbaan naar boven kost maar € 6,00 en van daaruit is er een prachtige wandeling naar beneden langs watervallen. ’s Avonds gaan we eten bij Gasthof zur Sonne waar ze geweldige schnitzels serveren. Een aanrader! Daarna kijken we naar de talloze mensen in klederdracht die naar de muziekavond gaan van de plaatselijke harmonie die 100 jaar bestaat. De muziek kunnen we vanuit de camper horen.

Dag 3 Nesselwang – Merano       180 km                   15-07-2012

Het heeft de hele nacht gegoten! Als we opstaan giet het nog steeds en zijn de bergen niet te zien door de grijze laaghangende wolken. We zouden eigenlijk om 06.00 uur wakker gemaakt worden door de harmonie en de hoornblazers maar dat is niet doorgegaan. Een wandeling in de bergen gaat ook niet met dit weer, dus we besluiten verder naar Oostenrijk en eventueel Italië te gaan. Ondanks de regen is het een prachtige rit via de Fernpass en het Ötztal. Daarna rijden we de steile (12-15%)Timmelsjochpass naar Italië, een tolweg van € 14,00, maar deze is beslist het geld waard. Bovendien is de zon gaan schijnen en genieten we van het prachtige berglandschap. Bovenop de pas (2500 m.) is het ijskoud, maar zodra we de spectaculaire afdaling met de vele haarspeldbochten rijden, wordt het steeds warmer. In Merano aangekomen is het 25 graden. Het stadje ligt schitterend op een kruispunt van 3 dalen omringd door hoge bergen. We komen rond 15.00 uur aan op camping Merano, een leuke stadscamping (wel € 35,00). Na lekker buiten gezeten te hebben, wandelen we in een kwartiertje naar het centrum. Merano is een oud kuuroord met mooie gebouwen zoals het Kurhaus en de kathedraal. Langs het riviertje de Passirio zijn wandelpaden aangelegd met heel veel bloemen en overal fonteintjes met bronwater. Het centrum heeft mooie straten met arcaden. Zwemmen kun je in de thermale baden en wandelen in het Kurpark. Een heel leuk stadje. Er gaat ook een kabelbaan naar het hooggelegen dorpje Tirolo met zijn kasteel.

Dag 4  Merano – Dimaro        100 km                   16-07-2012

Het heeft de hele nacht geregend, maar ’s morgens is het weer stralend weer. We genieten nog even van het schitterende uitzicht dat we vanaf de camping hebben op de hoge bergen die Merano aan alle kanten omgeven. Daarna vertrekken we voor een mooie route over de 1500 meter hoge Paladepas. De weg biedt prachtig uitzicht over het dal tussen Merano en Bolzano. Even na het hoogste punt is er een picknickplaats met een fantastisch uitzicht over de groene bergen met in de verte de besneeuwde toppen van het Stelvio-gebergte. We rijden door het mooie landschap van het Val di Non met appelboomgaarden en uitzicht op het Meer van Santa Giustina. Daarna door het Val di Sole, de zonnevallei, naar Dimaro, waar we overnachten op de mooie camping Dolomiti. ’s Middags relaxen we in het zonnetje (25 gr) en maken een wandelingetje naar het dorp, waar niet zo veel te beleven is. De omgeving is echter schitterend en voor fietsliefhebbers zijn er overal fietspaden door het dal langs de rivier de Noce en kun je terug met de trein.  Onderweg nog een lekkere sorbet gegeten op een terrasje.

Dag 5  Dimaro – Molveno         92 km               17-07-2012

We rijden via de 1682 meter hoge pasweg door mooie bossen naar Madonna di Campiglio. Iets verderop ligt het Val di Genova, een prachtig natuurpark, wat via een smalle toegangsweg bereikbaar is. Je mag niet met eigen auto/camper het park in. Je betaalt € 7,50 parkeergeld. Vanaf de parkeerplaats is er een mooie wandeling naar de 130 m. hoge waterval Cascate Nardis, schitterend! Vanaf een terrasje genieten we langer van dit prachtige stukje natuur. Eventueel kan je met een gratis bus nog verder het park in en met een andere bus naar boven richting de gletscher, maar dan moet je echt een hele dag uittrekken. Hierna maken we een mooie rondrit rondom het Brenta Massief met toppen tot 3100 meter. We overnachten op de (erg dure)camperplaats van Molveno, een leuk stadje aan het gelijknamige meer, omringd door hoge bergen. We wandelen omhoog naar het historische centrum en daarna langs het meer. Bij de camperplaats zijn vele wandelmogelijkheden. Ik wandel zelf nog naar La Molina. Een prachtig stukje natuur met riviertjes en watervalletjes. Het was weer een mooie dag met prachtig weer.

Dag 6  Molveno – Forno          126 km                18-07-2012

De route vandaag gaat nog even omhoog met mooi uitzicht op het meer van Molveno om vervolgens af te dalen naar het Val di Non, de  vallei met appelboomgaarden en wijngaarden. We passeren leuke oude dorpjes. Daarna gaat het weer omhoog naar de Passo di Mendola. Deze staat als zeer moeilijk aangegeven op de kaart, wat omhoog erg meevalt. De top op 1363 meter hoogte biedt prachtig uitzicht. Maar de afdaling is het moeilijkst, langs steile bergwanden met talloze haarspeldbochten. Het uitzicht op het dal van Bolzano is fantastisch. Daarna rijden we een deel van de Weinstrasse langs het meer van Caldaro en komen bij Ora in het dal aan. Vandaar gaat het weer omhoog naar het Val di Fiemme en vervolgens het Val di Fassa. We overnachten op een camperplaats in het boerendorpje Forno (bij Moena), een leuke plaats bij een café en langs een riviertje, wel erg rumoerig langs de doorgaande weg. We zijn er aan het begin van de middag. Ik maak nog een wandeling langs het riviertje en omhoog naar het dorpje. De rest van de middag lekker luieren.

Dag 7  Forno – Canazei            101 km               19-07-2012

We vervolgen de reis door het mooie Val di Fassa met de leuke plaatsjes Moena, Pozza di Fassa en Canazei. Hier is het erg druk, maar gezellig. We gaan de hoge Pordoi-pas rijden. 25 haarspeldbochten naar een hoogte van 2239 meter. Bovenop parkeren we de camper en maken een flinke wandeling omhoog om een nog mooier uitzicht te hebben op de 3100 meter hoge toppen van het Sella Massief en de Marmolada. Ook de afdaling heeft ongeveer 25 haarspeldbochten, maar het is genieten van het uitzicht. De bedoeling is om naar de camping in Rocca Pietore te gaan, maar na lang zoeken blijkt deze dicht te zijn. Daardoor zijn we genoodzaakt weer een pas te rijden, de Passo di Fedaia, 2057 m. hoog, ook weer erg mooi, maar erg steil, 15%. De camper krijgt het dan ook erg warm, dus moeten we even stoppen. We overnachten op camping Marmolada in Canazei, waar we eerder op de dag al langs kwamen. We wandelen het gezellige dorp door en bekijken de drukte vanaf een terrasje. De weersvoorspelling voor morgen is niet goed, hopen dat het meevalt, want eigenlijk willen we hier nog een dagje blijven en de gondel naar boven nemen en dan de berg afwandelen. ’s Avonds horen we opeens muziek. Er blijkt vlakbij de camping een leuke band te spelen, midden op straat. Iedereen danst en drinkt op straat, heel leuk.

Dag 7  Canazei                                19-07-2012

Vandaag is het half bewolkt en er is regen voorspeld, maar voorlopig ziet het er goed uit. We vertrekken al vroeg naar de vlakbij gelegen kabelbaan. Voor € 5,50 pp gaan we naar de Pecol op 1926 meter. Vandaar is er een smal pad door de bossen terug naar Canazei. Een prachtige route met 500 meter hoogteverschil, die we afleggen in 5 kwartier. Mooie vergezichten op het Val di Fassa en Canazei. In het dorp aangekomen lekker uitrusten op een terrasje. ’s Middags maak ik zelf nog een wandeling langs het riviertje de Avisio naar Alba en terug, 4 km. Wat is het hier toch mooi! ’s Avonds zoeken we een leuk restaurantje voor pizza en tiramisu.

Dag 9  Canazei – Vipiteno                     98 km                                                     21-07-2012

De regen is toch gekomen, het hoosde en onweerde heftig vannacht. Ook vanmorgen regent het nog steeds. Jammer want we gaan de mooie Sella-pas rijden en de route door het Val Gardena. De Sella-pas is 2244 meter hoog en ondanks de regen en de bewolking is het schitterend. Hoge rotsformaties van 3100 meter hoog met daartussen de groene weiden met mooie bloemen. Het Val Gardena is erg toeristisch met de bekende wintersportvakanties Selva (heb ik ook ooit geskied, maar ik ken het niet meer terug), Santa Christina en Ortisei, en we staan dan ook een hele tijd in diverse files. We rijden naar de camperplaats in Vipiteno/Sterzing. Het weer is wat opgeklaard en we lopen in een kwartier naar het historische centrum van het stadje. Mooie in pastelkleuren geschilderde oude huizen met arcaden, waaronder leuke winkeltjes. En net zoals overal in de Dolomieten heel veel bloemen. Vanaf een terrasje bekijken we de drukte. Er zijn honderden motorrijders vanwege een motortreffen.

Dag 10 Vipiteno – Mittenwald                     94 km                                               22-07-2012

Het regent nog een klein beetje. We rijden via de oude Brenner-pas-route richting Innsbruck. Deze is veel mooier dan de autobaan en gaat door mooie dorpjes zoals Steinach en Matrei. We rijden onder de beroemde Europabrücke door, de autobaan is hier op 190 meter hoge pijlers gebouwd. Toevallig zijn ze er nu aan het bungy-jumpen, doodeng. Verderop stijgen we met 15% naar Seefeld en het Duitse Mittenwald. Hier vinden we een plekje op de mooie camperplaats bij het station. Het weer is opgeknapt en we lopen in 5 minuten naar het centrum van dit kleine dorp. Het is hier schitterend, mooie oude huizen beschilderd met historische en religieuze taferelen. Alle huizen hebben bloembakken en ook op straat veel bloembakken en fonteinen. Toevallig is er een concert van de plaatselijke harmonie in het Kurpark en we schuiven aan in de lange banken waar de plaatselijke bevolking in klederdracht aan de Bratworst en grote pullen bier zit. We doen dus maar vrolijk mee! De muziek is wat oubollig en volgens ons drinken de muzikanten meer dan ze spelen, maar het is wel leuk om mee te maken. Daarna maken we een wandeling naar de Leutasch-Klamm, 5 km heen en terug. In een kloof met steile rotswanden heeft men een 200 meter lang looppad gemaakt boven het water. Op het eind zie je de 23 meter hoge waterval. Erg mooi. Je kunt hier nog veel meer wandelingen maken. Ook kan je vanuit Mittenwald met een kabelbaan naar boven. ’s Avonds eten we in het gezellige restaurant van Alpenhotel Rieger.

Dag 11 Mittenwald – Garmisch-Partenkirchen    101 km                                    23-07-2012

Vandaag rijden we een stuk van de Deutsche Alpenstrasse langs enkele mooie meren zoals de Walchensee en de Kochelsee. Beide prachtig gelegen met het Karwendelgebergte op de achtergrond. We stoppen nog in Murnau am Staffelsee en wandelen door het gezellige centrum. Na Mittenwald valt dit een beetje tegen, maar het is een aardig dorp. Daarna rijden we naar de camperplaats van Garmisch-Partenkirchen, waar we een mooi plekje vinden. Eerst even lekker relaxen bij de camper, het is vandaag 27 graden. Later nemen we de gratis bus naar het gezellige centrum van Garmisch. Veel winkels en terrasjes, doet een beetje chique aan. Vanaf een terrasje bekijken we de drukte. ’s Avonds eten we in het restaurantje bij de camperplaats, eenvoudig maar lekker.

Dag 12  Garmisch-Partenkirchen                                                                   24-07-2012

We blijven nog een dagje in Garmisch-Partenkirchen. Het is zo’n mooi weer en we hebben zo’n mooi plekje! We nemen de Wankkabelbaan naar het middenstation op 1167 meter hoogte en maken van daar af een prachtige wandeling van anderhalf uur terug. Overal prachtige vergezichten op de hoogste berg van Duitsland de Zugspitze en in het dal Garmisch-Partenkirchen. Afwisselend dichte bossen en alpenweiden vol met bloemen en vlinders. Erg mooi. ’s Middags lopen we in 25 minuten via een mooi wandelpad naar het centrum van Partenkirchen. Dit is niet zo druk als Garmisch, maar wel gezellig met mooie oude beschilderde huizen en kerkjes. Terug nemen we de bus, dat lukt echt niet meer bergop. We eten  weer wat in het restaurantje bij de camperplaats, het was ons gisteren goed bevallen en het is niet duur. Waarom zouden we dan zelf koken?

Dag 13  Garmisch-Partenkirchen – Oberstdorf           143 km                          25-07-2012

Weer een mooie route vandaag. Via Oberau rijden we westwaarts door een dal van de Ammergauer Alpen, een beschermd natuurgebied. Via de Ammer-Sattel-pas komen we in Oostenrijk aan bij de prachtig gelegen Plansee. Helaas is het wat bewolkt, maar een prachtig plekje voor een koffiestop. De omringende bergen weerspiegelen mooi in het blauwgroene water. Via Reutte in Tirol rijden we naar het Duitse Füssen met de bedoeling om bij de 2 koningskastelen te gaan kijken: Hohenschwangau en Neuschwanstein. Maar het is zo ontzettend druk op de parkeerplaats dat we meteen rechtsomkeert maken. Neuschwanstein, het witte sprookjeskasteel staat helemaal in de steigers, dus ook een foto wordt niets. Dit bewaren we maar voor een andere keer. We rijden verder via mooie, smalle weggetjes langs Vils, Pfronten en het Oostenrijkse Gran. Vandaar door het mooie Tannheimer dal met de mooie dorpjes Tannheim en Schattwald naar de 1178 meter hoge Oberjochpas op de grens van Oostenrijk en Duitsland. Van hier af een mooie afdaling via een smal weggetje met veel haarspeldbochten en uitzicht op Bad Hindelang. Eindbestemming is de camperplaats in Oberstdorf, waar het helaas begint te regenen. Na een tijdje wordt het gelukkig droog en wandelen we in 5 minuten naar het centrum van dit gezellige stadje, mooi gelegen tussen de bergen. Een echte wintersportplaats met veel sport- en modewinkels en veel terrasjes, leuk.

Dag 14  Oberstdorf – Bregenz                     68 km                                          26-07-2012

De laatste echte Alpenroute vandaag.Via Fischen rijden we de mooie route naar de Riedbergerpas (1420 m.). Wel erg steil, 16%. Een prachtig groen berglandschap met kleine dorpjes. Na de Oostenrijkse grens worden de bergen steeds lager. Ook hier leuke dorpjes met typische boerderijen, de gevels aangekleed met kleine houten tegeltjes. We dalen langzamerhand af naar de Bodensee, waar we al vroeg op camping Seecamping in Bregenz aankomen, een hele goede camping mooi gelegen aan het meer en omdat we vroeg zijn hebben we een prachtig plekje. Eerst lekker luieren in de schaduw, want het is vandaag 28 graden. Daarna lopen we de 3,5 km naar het centrum van Bregenz, een mooi voetpad langs het meer met veel bloemen en planten, haventjes en terrasjes. Onderweg passeren we het openluchttheater, waarvan het toneel in het water gebouwd is. Het centrum van de stad is wel aardig, maar vrij nieuw dus weinig sfeer. Lekker even op een terrasje uitrusten met een koud biertje en daarna dezelfde weg weer teruggelopen.

Dag 15  Bregenz – Bad Dürrheim                     136 km                                          27-07-2012

We gaan langzamerhand richting huis. Vandaag rijden we naar het Zwarte Woud. De route langs de Bodensee is erg druk en biedt alleen bij Hagnau uitzicht op het meer. Langs de weg veel wijngaarden en appelboomgaarden. De camperplaats in Donaueschingen is vol, dus we rijden naar de camperplaats in Bad Dürrheim. Een hele grote camperplaats, maar mooi gelegen met veel ruimte en groen. Ernaast ligt het wellnescentrum Solemar met een groot aantal baden, sauna’s en een zoutgrot. Daarnaast ligt een prachtig Kurpark met mooie bloemen en planten. Het dorpje ligt daarachter. Het heeft een aardig centrum met winkeltjes en terrasjes. De omgeving is ideaal voor fietsers.

Dag 16 Bad Dürrheim – Rüdesheim             347 km                                          28-07-2012

We rijden eerst een stuk binnendoor door het mooie Zwarte Woud. Via St.Georgen, daarna een stukje Deutsche Uhrenstrasse. Na Schiltach een stukje Deutsche Fachwerkstrasse (we hebben echter langs de weg geen enkel vakwerkhuis gezien) en na Freudenstadt volgen we de Schwarzwaldhochstrasse. Een schitterende route over de hoogste toppen van het Zwarte Woud tot 1030 meter. Helaas is het wat bewolkt. Bij Baden-Baden nemen we de autobaan naar Bingen en nemen daar de veerpont naar Rüdesheim. Zoals altijd overnachten we weer op Campingplatz am Rhein en gaan ’s avonds eerst lekker eten in een restauranje aan de Rheinstrasse. Daarna nog wat drinken in Gasthof Lindenwirt en het Schlosshotel, beide met live-muziek.

Dag 17 Rüdesheim – Boxtel                          330 km                                          29-07-2012

We nemen weer de veerboot naar Bingen (is korter in kilometers, maar kost wel € 6,20) en daarna alleen maar autobaan naar huis. Alweer een mooie vakantie, waarin we heel veel gezien hebben van de mooie Alpen en Dolomieten. Totaal aantal kilometers 2657.

Dit vind je misschien ook leuk...