Zwitserland 2007

Een reis van 2 weken naar Zwitserland, maar door het slechte weer eerder teruggegaan via de mooie Vogezen, de Elzas met zijn schilderachtige stadjes en de prachtige route langs de Moezel en de Rijn.

Dag 1 Boxtel – Worms                                380 km                                           27-04-2007

Het is eind april. We hebben slechts 2 weken vakantie, omdat onze zoon van 16 alleen thuis blijft met de katten, dus heel lang willen we niet wegblijven. Via de autobaan rijden we naar Worms. De camperplaats ligt langs de Rijn, met daarbij een park en diverse terrasjes en restaurantjes. Halverwege de middag komen we aan en gaan nog even de stad bekijken, ongeveer 15 minuten te voet. Het centrum is gezellig met mooie winkelstraten, een mooi park en een prachtige Domkerk. Het weer is goed, dus na het bezichtigen van de stad gaan we lekker wat drinken op een terrasje.

Dag 2 Worms – Merlischachen                     390 km                                           28-04-2007

Bij Freiburg hebben we wel genoeg van de autobaan en nemen de prachtige route dwars door het Zwarte Woud langs de Titisee en de Schluchsee. Mooie vergezichten op de beboste heuvels en het blauwe water van de beide meren. Bij het plaatsje Aargau steken we de Rijn over die tevens de grens is tussen Duitsland en Zwitserland. Eind van de middag bereiken we camping Vierwaldstättersee aan het gelijknamige meer. Een mooi gelegen camping aan het meer zelf, maar met zeer eenvoudig sanitair. Omdat we een prachtig plekje krijgen aan het water en het prachtig weer is, besluiten we hier 2 nachten te blijven.

Dag 3 Merlischachen                                                                                        29-04-2007

We pakken de fietsen van de camper en fietsen naar het 10 km. verderop gelegen Küssnacht am Rigi. Onderweg passeren we een herdenkingskapel voor koningin Astrid van België die hier verongelukte. Küssnacht is een heel mooi dorpje aan het meer gelegen met veel bloemen en planten, parken en een wandelpad langs het meer. We wandelen wat rond en drinken daarna wat op een terrasje terwijl we de boten bekijken die hier aanmeren. Op de achtergrond de Rigi, een van de hoogste bergen langs het Vierwoudstedenmeer, waar je met een kabelbaan naar toe kunt.

Dag 4 Merlischachen – Meride                    113 km                                            30-04-2007

Vandaag gaan we naar het zuiden. Het eerste stuk rijden we langs de oostelijke oever van het Vierwoudstedenmeer met prachtige vergezichten op het meer en de omringende bergtoppen. Daarna laten we de autobaan links liggen en gaan binnendoor via Bellinzona en de Gotthardtunnel naar het plaatsje Meride, waar we 2 nachten blijven op camping Al Sole in Meride in het Italiaanssprekende gedeelte van Zwitserland: Ticino.

Dag 5 Meride: rondrit meer van Lugano/Como-meer        80 km                        01-05-2007

We vertrekken voor een dagtocht naar het meer van Lugano en bezoeken daar het schilderachtige dorpje Morcote. Het ligt prachtig aan het meer met smalle straatjes, arcades met winkeltjes en terrasjes en hoog boven het dorpje een mooi kerkje. We klimmen naar boven en wandelen langs het prachtige park dat tegen de helling is aangelegd met mooie palmbomen, bloemen en planten. Het uitzicht over het meer is schitterend. Ook boven een begraafplaats met enorme graven en kapelletjes. We dalen weer af naar het dorpje en rusten uit op een terrasje boven het water onder een pergola van witte regen. Daarna volgen we de route langs het meer van Lugano in oostelijke richting, langs Lugano, naar het Como-meer. Ook hier is de kustroute naar het zuiden schitterend, alhoewel de lucht gaat betrekken en de wolken het uitzicht benemen.

Daarna terug naar de camping. Het was een mooie rondrit!

Dag 6 Meride – Meiringen                             245 km                                      02-05-2007

We waren van plan om de drie-passen-tocht te gaan rijden: Grimsel-Susten-Furka-pas, maar helaas waren deze passen nog dicht vanwege het slechte weer. Daarom moeten we weer door de 17 km-lange Gotthardtunnel en rijden via de autobaan weer tot het Vierwoudstedenmeer. Via de Lungernsee en de Brünigpas naar Meiringen gereden. Even het dorp ingelopen om boodschappen te doen en daarna overnachting op camping Balmried in Meiringen.

Dag 7 Meiringen – Frutigen                             133 km                                      03-05-2007

We rijden langs de Brienzer See naar Interlaken. We parkeren bij het station West en wandelen door het gezellige stadje. Koffie met gebak in een Konditorei. Daarna rijden we zuidwaarts naar de Stechelbergwaterval. Een prachtige waterval die langs de steile rotsen naar beneden dendert. Daaromheen velden met mooie bloemen en een riviertje. We wandelen daar een tijd rond. Je kunt daar ook met de kabelbaan naar Mürren, een dorpje bovenop de rotsen. Op de achtergrond de machtige toppen van het Jungfrau-massief. Na de wandeling rijden we een stukje terug waarbij we onderweg weer langs de Trummelbachwatervallen komen. Deze hebben we al eens eerder bezocht, dus slaan we nu over. Maar voor iedereen aan te raden! Het volgende doel is Grindelwald, een vakantiedorp prachtig gelegen tegen de berghellingen met uitzicht op gletschers en de toppen van de 3 hoogste bergen: de Jungfrau, Eiger en Mönch. We wilden hier de Gletscherschluchtwandeling maken, maar de kloof was helaas nog gesloten.

Via de Thuner See gaan we naar Frutigen, waar we overnachten op camping Grassi, mooi gelegen aan een riviertje. We lopen in 5 minuten naar het centrum van het stadje, waar toevallig markt is. Tijd voor een lekker ijsje op het terras!

Dag 8 Frutigen – Sulzburg (Zwarte Woud)                   251 km                           04-05-2007

Er is slecht weer voorspeld voor het Berner Oberland, dus besluiten we naar het noorden te rijden. Vlak voor Basel krijgen we pech, het uiteinde van de uitlaat is losgeschoten. Gelukkig kan dit binnen een half uur provisorisch gerepareerd worden bij een garage. Weer in Duitsland aangekomen rijden we een mooie route door het oostelijke deel van het zwarte Woud naar het plaatsje Sulzburg, camping Sulzbachtal. We wandelen nog even naar het dorpje wat vlakbij ligt, wel aardig maar niet veel te beleven.

Dag 9 Sulzburg – Gérardmer (Vogezen)                   125 km                           05-05-2007

We rijden in westelijke richting, steken de Rijn over en komen in de Franse Vogezen. We nemen de mooie route via de Col de la Schlucht. Het is een prachtige tocht door heuvels en bossen en langs diverse meren. In Gérardmer doen we de nodige boodschappen en overnachten op camping les Sapins, een kleine camping met mooie plaatsen, maar zeer matig sanitair.

Dag 10 Gérardmer – Ribeauvillé (Elzas)                   112 km                           06-05-2007

Het was de bedoeling om hier een dag te gaan fietsen, maar het weer werkt niet mee, het regent, dus besluiten we verder te rijden richting Elzas. Weer een mooie route uitgekozen, de Route des Cretes. We komen aan in de Elzas, de streek bekend vanwege de wijn, de gastronomie, de schilderachtige dorpjes en de ooievaars. We stoppen in een van de mooiste dorpjes van de Elzas: Riquewihr. De zon is gelukkig weer tevoorschijn gekomen, dus maken we een wandeling door het schilderachtige dorp. Straatjes met gekleurde vakwerkhuizen, leuke winkeltjes en veel restaurantjes en terrasjes. Op een van die terrasjes proeven we natuurlijk het plaatselijke bier en de Elzasser wijn.

Iets verder naar het noorden ligt nog zo’n mooi dorp: Ribeauvillé. Ook daar nemen we een kijkje.

Net buiten het centrum van Ribeauvillé ligt camping Municipal, een mooie camping met grote plaatsen en goed sanitair. Ooievaars vliegen steeds over en één komt zelfs op de camping bij ons om brood schooien.

Dag 11 Ribeauvillé – St.Dié                           112 km                                       07-05-2007

We volgen de beroemde Route des Vins in noordelijke richting, een schitterende route langs wijngaarden en schilderachtige wijndorpjes. Einddoel is St.Dié-des-Vosges. Overnachting op camping La Vanne de Pierre. Na aankomst lopen we in 15 minuten langs de rivier naar het centrum. Na de vanmorgen bezochte schilderachtige dorpjes valt dit moderne St.Dié tegen.

Dag 12 St.Dié – Saarburg                               214 km                                       08-05-2007

We rijden in noordelijke richting helemaal binnendoor naar Saarburg, Duitsland, waar we overnachten op camping Waldfrieden. Na aankomst lopen we in 15 minuten naar het centrum en volgen daar de stadswandeling. Het is een leuk stadje met veel mogelijkheden voor wandelen en fietsen in de omgeving.

Dag 13 Saarburg – St. Goar                               225 km                                       09-05-2007

We volgen de Moezel tot de uitmonding in de Rijn. Langs leuke dorpjes en wijngaarden, heuvels en kastelen. Overnachting op camping Loreleyblick in St. Goar. Een camping waar we vaker overnachten. Op een mooi plekje langs het water genieten we weer van het scheepvaartverkeer op de Rijn. Via het wandelpad langs de Rijn lopen we in 10 minuten naar het dorpje, waar we wat rondwandelen en boodschappen doen.

Dag 14 St. Goar – Boxtel                               320 km                                       10-05-2007

Door het Ahrdal en dwars door de Eifel rijden we terug naar huis. De reis naar Zwitserland is wel wat anders verlopen dan we hadden verwacht. Dit mede omdat veel passen in Zwitserland waren gesloten waardoor we heel veel bestemmingen niet konden bereiken. Volgende keer gaan we later, begin mei is echt te vroeg. Maar desondanks hebben we een mooie reis gehad en heel veel gezien.

Dit vind je misschien ook leuk...