Moezel/Echternacherbrück 2022

Dag 1 Boxtel – Ürzig 291 km 20 juni

Even een kort reisje tussendoor. We rijden vandaag naar de Moezel en hebben gekozen voor Ürzig. We waren daar al eerder en vonden hier de camperplaats mooi gelegen en niet zo massaal als in andere plaatsen langs de Moezel. Het is er niet druk en we vinden een mooi plaatsje aan het water. De enige buren zijn vader en moeder Nijlgans met 9 jonkies. Het dorp is klein, heeft enkele mooie vakwerkhuizen en heel veel wijnhuizen. Er zijn enkele restaurantjes en er is een bakker annex buurtwinkel. We kozen dit dorp ook vanwege de centrale ligging op fietsafstand van Traben-Trarbach en Bernkastel-Kues. Na de regen van vanochtend wordt het later in de middag droog en maken we een rondje door het dorp. Daarna is het lekker buiten zitten in de zon.

Dag 2 Ürzig 21 juni

In de ochtend is het nog fris, ik ga een wandeling maken naar de thematuinen in de heuvels achter het dorp. Tussen de wijngaarden bevinden zich een mooie kruidentuin, een kleine rozentuin en een geotuin. Verder naar boven een mooi uitzichtpunt. Flink klimmen, maar de moeite waard. Een wandeling van 5 km. In de middag maken we een fietstocht naar het 10 km verderop gelegen Bernkastel-Kues via het fietspad langs de Moezel. Bernkastel is een toeristisch dorp, maar wel gezellig. Het is er erg druk in de smalle straatjes met mooie, oude vakwerkhuizen. Veel winkeltjes, restaurantjes en terrasjes. Natuurlijk even een lekker biertje op een van de terrasjes. Na de fietstocht is het heerlijk om buiten te zitten en te genieten van de zon en het uitzicht.

Dag 3 Ürzig 22 juni

We blijven nog een dagje hier. In de ochtend ga ik een fietstochtje maken naar enkele dorpjes in de omgeving, Kinheim, Lösnich en Kröv. In de middag gaan we samen op de fiets naar Traben-Trarbach wat 14 km verderop ligt. Wat minder toeristisch dan Bernkastel, maar wel leuk om even te bezoeken. We lopen eerst via de brug met zijn mooie poort naar Traben, waar we een biertje drinken op een terrasje. Het is warm vandaag. Trarbach is gezelliger met veel terrasjes in een mooi straatje. We vinden nog net een plaatsje op het terras van de ijssalon en kiezen een heerlijke ijscoupe uit. Genieten maar!

Dag 4 Ürzig – Echternacherbrück 91 km 23 juni

We hebben hier genoeg gezien en gaan verder langs de Moezel. Altijd weer mooi om langs de Moezel te rijden en onverwacht, door een omleiding, hoog boven de Moezel. Uiteindelijk rijden we door naar de camping in Echternacherbrück, waar we in 2013 al eens waren. We vonden het toen heerlijk, dus hopen we dat het nu ook zo is. De camping is groot en wel wat drukker dan toen, maar we vinden een mooi plekje een beetje achteraf. Langs het riviertje de Süre staat alles vol. Echternacherbrück ligt in Duitsland, maar als je de brug over bent ben je in Echternach in Luxemburg. We wandelen op ons gemak door Echternach, een leuk stadje wat mooie oude gebouwen heeft, prachtige parken langs het riviertje en gezellige pleintjes en straatjes. De winkels zijn dicht vanwege de nationale feestdag, maar de terrassen zitten vol. We vinden nog net een plekje en drinken een biertje, dat is wel nodig met deze hitte. Om 18.00 uur gaan we in Echternacherbrück naar restaurant Venezia da Mario, waar we heerlijk eten. Een geliefd restaurant en niet duur, dus reserveren wordt aanbevolen. ’s Avonds zitten we tot laat buiten.

Dag 5 Echternacherbrück 24 juni

Voor vanmiddag is er regen voorspeld, dus ga ik al vroeg de pittige wandeling maken naar de Wolfsschlucht. Een best steile klim naar boven tot het begin van de kloof, maar door een prachtig bos met mooi uitzicht over Echternach. Daarna over een smal pad door de bossen langs 50 meter hoge rotsen van zandsteen met prachtige planten, bloemen en bomen. In de kloof is het klimmen via de vele trappen naar boven. Nog meer trappen naar verschillende uitzichtpunten. Gelukkig staan daar bankjes om uit te rusten. Daarna langs een beek met watervalletjes weer terug naar de Süre en terug naar Echternach. Wat een mooie, wel vermoeiende wandeling, maar zeker de moeite waard. 10 km. Er zijn nog meer wandelingen te maken in dit mooie natuurgebied, Klein Zwitserland. Ook ligt er een mooi meer in Echternach op 2 km afstand, dus er is genoeg te doen hier. Inderdaad komt er regen in de middag, maar onder de luifel met een boek is het goed uit te houden. ’s Avonds helaas onweer en hevige regen.

Dag 6 Echternacherbrück – Boxtel 300 km 25 juni

Weer naar huis. Het was heerlijk. Nu weer wachten op onze lange reis in september/oktober. Waar naar toe is nog niet bekend.

Dit vind je misschien ook leuk...