Nederland 2020

Dag 1 Druten (Land van Maas en Waal)

Door Corona moeten we in Nederland blijven, maar we mogen blij zijn dat we op vakantie kunnen met onze camper met eigen sanitair. We kiezen voor de camperplaats in Druten, ten eerste omdat we het heerlijk vinden om aan het water te staan en het vele scheepvaartverkeer op de Waal te bekijken en ten tweede omdat we vanuit hier met de fiets familie kunnen bezoeken. We boffen en krijgen het mooiste plekje op de hoek van de kade. Er ligt een boot in het haventje met 2 restaurantjes, helaas gesloten nu. Het is helaas te fris om buiten te zitten maar mooi genoeg om een lange wandeling door de uiterwaarden te maken. Overal prachtige bloemen, reigers, zwanen, futen, waterhoentjes en eenden, vaak met kleintjes erbij. Een prachtig gebied met veel binnenmeertjes en riviertjes. ’s Avonds genieten we van een prachtige zonsondergang.

Dag 2 Druten

Lekker uitgeslapen en tijdens het ontbijt en de koffie genoten van de vele boten op de Waal. Daarna wandelen we naar het centrum van Druten, wat best leuk is met veel winkels en een kleine markt op vrijdag. Er zijn ook leuke restaurantjes en terrasjes, maar dus nu helaas gesloten. We doen wat boodschappen en gaan terug naar de camper om te lunchen. Daarna fietsen we naar Beneden-Leeuwen voor familiebezoek, een mooie rit van 6 km over de Waalbandijk. Eind van de middag zijn we weer terug en ik ga zelf nog een fietstocht maken over de dijk de andere kant op tot aan Deest. Het is een prachtig gebied hier met veel mogelijkheden voor fietsen en wandelen. Helaas zijn de veerpontjes buiten dienst vanwege Corona, anders kun je mooie rondritten maken.

Dag 3 Loenen (Veluwe)

We rijden vandaag naar de Veluwe en maken een lunchstop net ten noorden van Arnhem. Hier bevindt zich het Monument voor het Onbekende Kind, een verzameling stenen uit vele landen, ter nagedachtenis aan kinderen die in grote problemen zijn opgegroeid en te vroeg zijn overleden, een initiatief van Herman van Veen. Rondom prachtige bossen met loslopende Schotse hooglanders. We gaan naar camping Reeëndal in Loenen, voor de zekerheid maar even gebeld of er plaats was vanwege het Hemelvaart-weekend. Een prachtige camping met grote plaatsen midden in de bossen. Een gastvrije ontvangst met heel veel informatie en fiets- en wandelroutes. We gaan meteen een wandeling maken door de aangrenzende bossen. De natuur is nu prachtig met het jonge groen en bosbessenstruiken onder de bomen. De route vanaf de camping loopt via de Vrijenbergerspreng, een beek met een kleine en een grote waterval. Langs de beek mooie bloemen en waterplanten. Erg mooi. Later in de middag fietsen we naar het centrum van Loenen, waar niet veel te beleven is en doen wat boodschappen in de supermarkt.

Dag 4 Loenen

Dick blijft vanochtend bij de camper en ik ga een andere wandeling maken vanaf de camping naar de Reeënberg, een bosgebied met veel heuvels en een uitzichtpunt. Ik verdwaal natuurlijk weer, maar met hulp van andere wandelaars kom ik na bijna 3 uur weer terug op de camping. Maar het was een prachtige wandeling. ’s Middags maken we een fietstocht door de Loenermark, een bos- en heidegebied met veel schapen. Vanwege de droogte is een groot deel van het fietspad onbegaanbaar en moeten we door het mulle zand lopen, maar het lukt allemaal. ’s Avonds onze nieuwe camping-airfryer uitgeprobeerd en frietjes gebakken, goed gelukt!

Dag 5 Winterswijk (Achterhoek)

Onze kraan in de badkamer is kapot en niet meer te repareren. Daarom besluiten we naar Winterswijk te gaan en bij Obelink een nieuwe te kopen. Wat een enorme winkel, we waren er nog niet eerder geweest. Met onze nieuwe kraan rijden we naar camping het Winkel in Winterswijk. Er is een mooie camperplaats bij, maar je mag er niet langer dan 24 uur blijven. Daarom kiezen we voor een plaatsje op de camping zelf. Gastvrije ontvangst op de camping, veel informatie met wandel- en fietsroutes en een mooie grote plaats. ’s Middags maken we de 3-km lange wandeling langs het riviertje de Slinge, erg mooi.

Dag 6 Winterswijk

Dick gaat de kraan maken en wat andere klusjes doen en ik ga de 7 km lange wandeling maken naar Pas Op. Een afwisselende wandeling langs weilanden en door bossen en het laatste stuk weer langs een ander deel van het riviertje de Slinge. ’s Middags lekker in de zon genieten van de rust.

Dag 7 Vollenhove (Weerribben-Wieden)

Vandaag rijden we naar de kop van Overijssel, naar boerencamping De Schaarkamp in Vollenhove,  een leuke kleine camping waar we gastvrij worden ontvangen met veel informatie en een rondje over de camping. Attractie is hier het ooievaarsnest met 3 jonge ooievaars, verder ook eenden, konijnen en hertjes. Mooie plaatsen gescheiden door heggetjes. ’s Middags fietsen we eerst naar het dorp, wat vroeger aan de Zuiderzee lag en waar aan het haventje een palingrokerij ligt, waar Dick natuurlijk eerst paling gaat kopen. We lopen wat door het kleine, leuke centrum met mooie oude huisjes en kopen een ijsje bij de Italiaan. Later gaan we de 17 km lange fietstocht maken langs St. Jansklooster en Belt-Schutsloot en dan via de N-762 dwars door de meren, weer terug. Wel een harde wind, maar leve de e-bike!

Dag 8 Vollenhove

Er staat weer een harde wind, dus Dick blijft liever op de camping. ’s Ochtends fiets ik over de dijk langs het Vollenhove-kanaal in de Noordoostpolder naar het 7 km verder gelegen Blokzijl, ook een mooi Zuiderzee-stadje, mooier dan Vollenhove. Een leuk haventje, omzoomd door 17e eeuwse huizen, nauwe straatjes met klinkers en oude huisjes, leuke winkeltjes en restaurantjes. Terug gaat het via de dijk aan de Overijsselse kant langs weilanden met veel bloemen en veel schapen. ’s Middags ga ik de 25 km lange fietstocht maken via Jonen naar Giethoorn, dwars door de Weerribben. Het is even plannen want heel veel pontjes varen niet wegens Corona en ook het bezoekerscentrum is gesloten. Door de weilanden en rietvelden rijd ik naar het pontje bij Jonen, dat in 1 richting vaart. Daarna een prachtige rit door het mooiste gedeelte van de Weerribben, een laagveenmoerasgebied met plassen, meren, slootjes, rietpercelen en heel veel vogels. Mooie boerderijen langs de vaarten. Ik kom uit in Giethoorn en hoewel ik daar al eerder geweest ben, ga ik dit unieke dorp nogmaals bekijken. Mooie wandelpaden langs de kanalen en prachtige boerderijen met rieten daken. Ik koop een lekker ijsje en ga in het gras de stroom van huurbootjes bekijken, die langsvaren. De weg terug gaat weer via de N-762, even afzien met tegenwind.

Dag 9 Sneek

We rijden nog wat verder naar het noorden, naar camping de Domp in Sneek. We krijgen een mooi plekje aan het water van de jachthaven. We wandelen ’s middags naar het centrum en wandelen langs de vele grachten, de mooie Waterpoort, de Martinikerk met kloktoren, het stadhuis en mooie oude huizen. Een mooi stadje, waar nu op zondag niet zo veel te doen is, de meeste winkels zijn gesloten en natuurlijk geen terrasjes.

Dag 10 Sneek

We fietsen vanochtend naar het stadje IJlst, dwars door de weilanden met slootjes, koeien, ganzen en eenden. IJlst is een van de 11 Friese steden, heel klein, maar leuk om even te bezoeken. Opvallend zijn de overtuinen aan de Eegracht, de bewoners van de huisjes hebben hier hun voortuin, gescheiden door de straat. Een hoge schoorsteen herinnert nog aan de firma Nooitgedagt, bekend vanwege de houten schaatsen die hier gemaakt werden. Aan de rand van het stadje staat de mooie houtzaagmolen. De terugweg naar Sneek gaat via een andere route, ook dwars door weilanden. In de middag maak ik nog een fietstocht naar het 11 km verder gelegen Bolsward, minder interessant dan Sneek, maar ook leuk om even te bezoeken.

Dag 11 Opheusden (Neder-Betuwe)

We rijden vandaag naar camping De Markplas in Opheusden, het rivierengebied bevalt ons wel en we hebben nog familie te bezoeken. Een mooie camping met veel vaste plaatsen, maar heel mooi opgezet met veel groen en enkele camperplaatsen, die nu bezet zijn. Maar we krijgen een mooie grote plaats op het naastgelegen grasveld. De eigenaresse is zeer vriendelijk en geeft veel informatiefolders mee met wandel- en fietsroutes. In de middag maken we een fietstocht via de veerpont Blauwe Kamer en het mooie fietspad onder aan de Grebbeberg naar Rhenen, waar we wat rondwandelen door het centrum. Dan via de brug weer terug naar de camping.

Dag 12 Opheusden

Vanochtend weer een mooie fietstocht. Eerst via de dijk naar Randwijk, waar we de veerpont nemen naar Wageningen. Daarna langs de rivier weer terug naar de veerpont bij de Blauwe Kamer. Prachtige route met overal margrieten en klaprozen. ’s Middags fietsen we naar Dodewaard voor familiebezoek. Daarna bestellen we eten op de camping, heel lekker en niet duur.

Dag 13 Naar huis

Het zit er weer op. Het was in Corona-tijd heerlijk om er even tussenuit te zijn en Nederland te bezoeken. Want ons land is ook prachtig. Ondanks dat alle terrasjes en restaurantjes gesloten waren en veel andere toeristische plaatsen en veerpontjes, hebben we ons prima vermaakt. We hebben heel veel gefietst en gewandeld door de prachtige natuur.

Dit vind je misschien ook leuk...