Bretagne 2008

Dag 1 Boxtel – Boiry-Notre-Dame             305 km           17-09-2008

Bij het wegrijden uit Boxtel weten we nog steeds niet waar we naar toe gaan. De afgelopen dagen hebben we het weerbericht in de gaten gehouden, maar alleen in West-Frankrijk en aan de Côte d’Azur is het nog lekker warm. Bij de koffiestop vlakbij Brussel besluiten we richting Bretagne te rijden, omdat we daar nog nooit geweest zijn. In principe zijn we tegen autosnelwegen, maar we willen deze eerste dag toch opschieten en gaan via de autobaan naar Noord-Frankrijk. Vlakbij Arras rijden we via een glooiend landschap en door enkele mooie boerendorpjes naar Boiry-Notre-Dame, een klein gehucht, waar we overnachten op ACSI-Card-camping La Paille Haute. Mooi gelegen met weids uitzicht, ruime plaatsen, eenvoudig sanitair en zwembad. ’s Morgens komt de bakkerswagen voor lekker vers brood.

Dag 2 Boiry-Notre-Dame – Etretat             267 km                18-09-2008

Rechtstreeks naar de kust gereden voor een bezoek aan Le Treport. Een leuke vissersplaats, waar talloze vissersboten hun thuishaven hebben. Langs de haven geparkeerd waar je mooi uitzicht hebt op de vissersboten en plezierjachten die door de sluis heen moeten. Lopend langs het water bereik je het strand met mooie krijt-rotsen. Via een pier kun je naar de vuurtoren. In de hoofdstraat van het dorp alleen maar visrestaurantjes en winkeltjes. In enkele zijstraatjes nog oude huizen waar vroeger de vissers woonden. Na de lunch de prachtige kustroute gevolgd met krijtrotsen, leuke badplaatsen en vissershavens zoals St.Valery-en-Caux en Fécamp. Overnachting vandaag in Etretat. De camperplaats bij camping Municipal kost € 5,00, maar we kiezen voor een tientje meer toch de camping zelf. Een kleine camping met veel groen en mooie plaatsen, schoon en verwarmd sanitair. Omdat de camping goed bevalt, besluiten we hier 2 nachten te blijven en morgen het dorp te bezoeken.

Dag 3 Etretat                                            19-09-2008

Het verwarmde sanitair komt goed van pas, want het heeft licht gevroren! Later in de ochtend gaat de zon schijnen en wandelen we in 10 minuten naar het dorp. Een klein dorpje met een paar gezellige straatjes, een paar Middeleeuwse gebouwen en een mooie boulevard langs de baai. Aan weerszijden van de baai rijzen hoge krijt- rotsen op en via steile trappen kun je naar boven. We kiezen voor de Falaise d’Aval en na een fikse klim maken we een mooie wandeling bovenop de rotsen met schitterend uitzicht op de uitgeslepen bogen in de krijtrotsen. Zeer de moeite waard. De klim naar de Falaise d’Amont slaan we maar over. We rusten lekker uit op een terrasje aan de boulevard en lopen daarna nog het centrum door. De rest van de middag lezen en luieren we lekker op de camping in het zonnetje.

Dag 4 Etretat – Cancale             360 km                   20-09-2008

Omdat we op een eerdere reis naar Normandië de rest van de kust al gezien hebben, rijden we vandaag meteen door naar Bretagne. Het enige stukje tolweg is de mooie Pont de Normandie over de Seine bij Le Havre (€ 5,00), verder nemen we alleen wegen binnendoor, dwars door Normandië, door mooie Normandische dorpjes met typische vakwerkhuizen en glooiend weidelandschap en bossen. Bij Mont-St.Michel bereiken we weer de kust. Het blijft imposant deze rots, maar we zijn hier al eerder geweest en slaan hem deze keer over. We volgen de prachtige kustweg tot aan Cancale, een leuk dorp met gezellig centrum en haventje. Omdat de camperplaats tegenvalt rijden we door naar de Camping Municipal, buiten het dorp. Een grote camping boven op de rotsen met prachtig uitzicht. Ruime plaatsen, goed sanitair en buiten de camping schitterende wandelroutes via smalle rotspaden langs de hele kust. Via een steile trap loop je zo het strand op.

Dag 5 Cancale – Plouézec                 157 km                  21-09-2008

Vandaag staat er weer een mooie kustroute op het programma. Via St.Malo (prachtig gerestaureerde oude stad met stadsmuren vanwaar schitterend uitzicht over de zee, gezellig stadscentrum, haven: al eerder bezocht dus slaan we dit keer over), de stuwdam over de Rance en via Dinard bereiken we Cap Fréhel. Helaas hebben we de Cap vanaf de oostelijke weg benaderd en hebben we de mooiste uitzichten vanaf het westen gemist. Jammer. Maar ook boven bij de vuurtoren was een wandeling de moeite waard. De kustweg alsmaar volgend komen we in Plouézec voor overnachting op camping le Cap Horn (ACSI-Card-camping). Schitterend gelegen camping met uitzicht op zee. Redelijk sanitair, mooi zwembad. Ook hier weer wandelpaden langs de hele kust. Toegang tot strand.

Dag 6 Plouézec – Huelgoat                  135 km                 22-09-2008

We verheugen ons op de tocht langs de Côte Granite Rose, de rose granieten kust.

En inderdaad…fantastisch. We stoppen in Ploumanach, een toeristisch dorpje waar wandelingen uitgezet zijn langs de prachtige granieten rotsformaties. Een echte aanrader! Bovendien is er toevallig een beeldententoonstelling van granieten sculpturen. Daarna rijden we het binnenland in. Huelgoat ligt midden in een heuvelachtiig gebied met uitgestrekte bossen en riviertjes. Ideaal gebied voor wandelaars. De camping ligt op 3 km van het mooie dorp. Mooi gelegen eenvoudige camping, zeer matig sanitair.

Dag 7 Huelgoat – Concarneau                 78 km                23-09-2008

Vandaag een korte rit door het binnenland naar de zuidelijke kust van Bretagne, een rit door glooiend landschap, bossen en langs enkele kastelen. We komen vroeg aan op camping Les Sables Blancs in Concarneau, op loopafstand van het centrum en vlakbij het strand. Mooi gelegen camping met nieuw zwembad, goed sanitair. ’s Middags wandelen we naar het mooie Middeleeuwse centrum van Concarneau, een schiereilandje verbonden door 2 bruggen met het vasteland, omgeven door muren. Van daaraf een mooi uitzicht. Het centrum zelf heeft een mooie hoofdstraat met oude huizen, prachtig gerestaureerd en overal zie je bloemen. Winkeltjes en terrasjes in overvloed. Ook vandaag weer zon, dus bekijken we alle drukte vanaf een terrasje. Ook het moderne centrum van Concarneau rondom een gigantisch plein tegenover de oude stad is de moeite waard.

Dag 8 Concarneau – Carnac                  153 km                     24-09-2008

Vandaan rijden we naar het schiereiland van Quiberon. De westelijke kustroute loopt langs de Cote Sauvage, de wilde kust. Een prachtige route met uitzicht op de grillige rotsen en de wilde zee. Er mag hier dan ook niet gezwommen worden. Ook hier weer overal wandelroutes. Via het moderne Quiberon met mooie baai en boulevard rijden we de andere route weer terug naar het vasteland naar Carnac. Carnac is beroemd vanwege de prehistorische megalieten, menhirs en dolmen. Het heeft een bezoekerscentrum waar men alles te weten kan komen over deze nog deels onverklaarbare monumenten. Ruim 4 km lang zie je rijen met enorme stenen. We rijden naar camping Les Bruyères. Vanaf deze mooie camping kun je te voet of per fiets de vele prehistorische monumenten in de omgeving van Carnac bezoeken.

Dag 9 Carnac – Sarzeau               104 km               25-09-2008

Op het programma staan de steden Auray en Vannes aan de Golfe du Morbihan, een prachtige baai met eilandjes. Auray heeft een gezellig stadscentrum met leuke winkelstraatjes, een mooie kathedraal, prachtige vakwerkhuizen en een markthal waar de beroemde oesters, mosselen en andere schaaldieren en vissen verkocht worden. Maar bij de rivier aangekomen, zie je beneden je aan de andere kant van de rivier het oude Middeleeuwse visserskwartier liggen, een plaatje! Oude huizen, pleintjes, steile straatjes, mooie kerk en veel restaurantjes langs de kade. Een oude visserboot ligt langszij. Daarna naar Vannes, maar we zoeken tevergeefs naar een parkeerplaats. Twee parkeerterreinen zijn opgebroken en het is enorm druk. Helaas, want het zag er echt gezellig en interessant uit.

Vervolgens rijden we gedeeltelijk langs de Golfe du Morbihan met moerasachtige gebieden en leuke dorpjes. We overnachten op camping La Ferme de Lann Hoëdic, een mooie ACSI-Card-camping, op 10 minuten lopen van het strand en vele fietsmogelijkheden in de buurt, o.a. naar het kasteel van Suscinio.

Dag 10 Sarzeau- Le Croisic                 107 km                 26-09-2008

We vervolgen onze tocht langs de kust, maar rijden nog even langs het kasteel van Suscinio. Koffiestop in Roche-Bernard, een schilderachtig dorp gelegen op een rots hoog boven de rivier met mooie uitzichtpunten. Het oude centrum heeft smalle straatjes, stadsmuren, een kunstenaarswijk en een glasblazerij. En overal bloemen!

Daarna rijden we dwars door het beschermde natuurgebied van Les Marais Salants met zijn zoutpannen en vele vogelsoorten zoals witte reigers. De overnachting is in Le Croisic op camping L’Ocean. Vandaar is het 15 minuten lopen naar het stadje. Een mooie wandeling langs de kust. Le Croisic heeft een leuke vissershaven, waar we toevallig de binnenkomst van een boot vol met  krabben meemaken. Verder een gezellige kade vol met winkeltjes, restaurantjes en terrasjes.

Dag 11 Le Croisic – Angers               220 km                27-09-2008

Langzamerhand moeten we toch richting huis, want we hebben helaas maar 2 weken. We zijn van plan om de rivier de Loire zo ver mogelijk te volgen. Eerst nog een klein stukje wilde kust, de Côte Sauvage, tot aan de grote badplaats La Baule, aan een gigantische baai.

Daarna gaan we het binnenland in, eerst nog de grote brug bij St. Nazaire over de Loire die hier in de zee uitmondt. Daarna volgen we de weg langs de Loire, waarvan een deel uitmaakt van de wijnroute de Route des Vins d’Anjou.

Overnachting op ACSI-Card-camping Lac du Maine in Angers, gelegen aan het gelijknamige meer, vlakbij de Loire en de Maine. Een gedeelte van het meer is beschermd vogelbroedgebied, een groot wandelpark ligt aan het andere deel. Camping is goed, mooi sanitair, zwembad, afgebakende plaatsen.

Dag 12 Angers – Bracieux               215 km                28-09-2008

We vervolgen de mooie route langs de Loire. We zien de prachtige kastelen van Saumur,  Amboise en Chaumont en lunchen aan de oevers van de Loire. We overnachten in Bracieux, gelegen in een prachtig natuurgebied met veel wandel- en fietspaden. De camping Des Chateaux ligt in het dorpje, naast een chocolademuseum. Het dorpje heeft een mooi park, enkele mooie huizen en een oude markthal.

Dag 13 Bracieux – Epernay            321 km                 29-09-2008

Vanaf Bracieux rijd je door het natuurdomein Chambord, een natuurreservaat met bossen en er middenin het beroemde kasteel van Chambord. We verlaten de Loire en rijden dwars door Champagne-Ardennes met uitgestrekte wijngaarden waar de beroemde champagne wordt gemaakt. Verder oude dorpjes en kasteeltjes in een glooiend landschap. We overnachten in Epernay, de hoofdstad van de champagne-industrie. Camping Municipal, gelegen aan de rivier de Marne, waar kano’s gehuurd kunnen worden. Mooie afgebakende plaatsen, eenvoudig sanitair.

Dag 14 Epernay – Boxtel                            433 km                                       30-09-2008

Via de Franse en Belgische Ardennen naar huis, eigenlijk 1 dag te vroeg, maar het weer wordt slecht. Al met al hebben we het goed getroffen, geen regen gehad, alle dagen zon en zo’n 18 à 20 graden.

De reis zit er op, 2855 km.

Dit vind je misschien ook leuk...