Alpes-Haute-Provence 2010

Dag 1 Boxtel – Wintrich            310 km                    04-09-2010

Twee weken vakantie. De bedoeling was om naar Graubünden in Zwitserland te gaan, maar omdat het daar al sneeuwde en vrij koud was, besluiten we nu om naar de Italiaanse Riviera te rijden. Voor de afwisseling de route via Maastricht, Luik, Verviers, Sankt-Vith en we willen overnachten in Bernkastel-Kues aan de Moezel, waar dit weekend de wijnfeesten zijn. Daar aangekomen is het een gekkenhuis. Op de camping is geen plaats meer en de speciaal gecreëerde parkeerplekken voor campers en auto’s staan overvol. Daar hebben we geen trek in. We rijden 10 km verder naar de camperplaats van Wintrich, een prachtige camperplaats aan de Moezel met alles erop en eraan. Het is mooi weer en we genieten ervan na al die regen van de afgelopen tijd. We wandelen naar het dorpje maar daar is niet veel te beleven. De omgeving is wel heel mooi, overal wijngaarden met bijna rijpe druiven. We pakken de fiets en rijden naar het 6,5 kilometer verderop gelegen Piesport via het mooie fietspad langs de Moezel.

Dag 2 Wintrich – Bad Säckingen           450 km                 05-09-2010

Het eerste stuk gaan we binnendoor via de mooie Hunsrück met een glooiend landschap. Maar omdat dit niet echt opschiet besluiten we toch maar de autobaan te nemen om zo snel mogelijk door Duitsland te komen. We overnachten op de camperplaats van Bad Säckingen in Zuid-Duitsland, gelegen aan de Rijn, aan de overkant ligt Zwitserland. We vinden nog een plaatsje op de camperplaats die op een paar minuten van het historische centrum ligt. Het is nog steeds mooi weer en we wandelen de historische route, die op borden staat aangegeven. Deze voert o.a. langs een Middeleeuwse toren, het kasteel uit 1600 met een mooi kasteelpark met 18e eeuws theehuis, over de oude houten brug naar het Zwitserse Stein, langs de mooie 14e eeuwse kerk (prachtig barok interieur) en door het gezellige centrum met oude huizen en veel terrasjes. Een heel leuk stadje! We nemen een lekkere sorbet in een van de ijscafé’s.

Dag 3 Bad Säckingen – Ponte Tresa           283 km            06-09-2010

Vandaag rijden we via de autobaan door Zwitserland naar het meer van Lugano, waar we overnachten in het Italiaanse deel van het plaatsje Ponte Tresa op de International Camping, gelegen aan het meer. Redelijke plaatsen en goed sanitair. Tegenover de camping is een supermarkt, maar deze is dicht op maandagmiddag dus lopen we langs het mooie meer naar Ponte Tresa om boodschappen te doen,een wandeling van 10 minuten. Het Italiaanse deel van het stadje wordt door een rivier en de douane gescheiden van het Zwitserse deel. Het Italiaanse deel is wat gezelliger. ‘s Middags wandelen we de andere kant op langs het meer naar het kleine dorpje Lavena met een mooi oud kerkje en enkele prachtige villa’s. Het wandelpad langs het meer is schitterend aangelegd met mooie bloemen, struiken en palmbomen.

Dag 4 Ponte Tresa – Deiva Marina           300 km              07-09-2010

Het heeft vannacht geregend en ook als we weggaan blijft het zachtjes regenen. Jammer, want het eerste stuk tot Varese is erg mooi qua natuurschoon. Met dit weer verder binnendoor rijden heeft weinig zin, dus we nemen toch maar de autobaan tot vlakbij de Italiaanse kust bij Genua. Vandaar nemen we een route binnendoor, want het weer klaart gelukkig op. De route gaat door het bergachtige achterland met veel bossen en kleine dorpjes. We rijden naar Sestri Levante, waar we naar camping Fossa Lupara willen, maar deze zit helemaal vol. Dan maar naar Deiva Marina, iets verderop, maar ook daar is de uitgezochte camping helemaal vol, men staat zelfs op het parkeerterrein te kamperen. Het is hier nog echt hoogseizoen en daar hadden we niet op gerekend. Gelukkig heeft de vlakbij gelegen camping Arenella nog een plaatsje vrij, een prachtige plek aan een riviertje wat dwars door de camping stroomt. Hier is het heerlijk uitrusten aan het water ondanks dat het nog erg bewolkt is. We zijn van plan om morgen de trein te nemen naar Cinque Terre. De boot daarheen vaart 2 dagen niet vanwege het slechte weer en de hoge golven.

Dag 5 Deiva Marina – San Remo           250 km                 08-09-2010

Het is noodweer geweest vannacht en het blijft maar regenen. Met dit weer heeft het geen zin om naar de Cinque Terre te gaan. We kijken naar het weerbericht op tv en zien dat het in Nice wel zonnig is en 25 gr. We besluiten dat we die kant maar opgaan en nemen vanaf Genua de mooie kustweg, de Aurelia die langs alle badplaatsen gaat. Duurt wel lang maar is wel de moeite waard. Het weer begint ook op te knappen en aan het begin van de middag schijnt de zon weer. We rijden naar de camping in San Remo, maar ook hier is de camping vol. Gelukkig ligt ernaast een camperplaats aan zee waar ruimte genoeg is. Eind van de middag wandelen we naar het centrum maar dat is toch 3,5 km. We hadden beter de fiets kunnen nemen, er ligt een mooi fietspad langs de kust (24 km). Het centrum van San Remo is erg druk maar gezellig. Grote moderne winkelstraten, maar ook smalle oude straatjes met leuke winkeltjes en veel terrasjes en restaurantjes. De oude bovenstad is ook de moeite waard. De weg langs de kust is mooi begroeid met palmen en bloemen.

Dag 6 San Remo – Breil-sur-Roya         107 km            09-09-2010

De route van Ventimiglia naar Limone-Piemonte gaat door een prachtig landschap met hoge bergen, prachtige rotsformaties, diepe gorges en leuk dorpjes. Bij de Col de Tende aangekomen, blijkt dat campers, caravans, bussen en vrachtwagens maar enkele keren per dag door de tunnel mogen, maar gelukkig hoeven we maar een half uur te wachten. In Limone aangekomen ziet de geplande camping er niet geweldig uit, bestaat bijna helemaal uit vaste standplaatsen. Het dorpje zelf valt ook tegen. Nu hebben we spijt dat we onderweg niet in Breil-sur-Roya waren gestopt, dat zag er leuk uit, er reden treintjes naar Nice en Ventimiglia en we hadden een camping langs het riviertje zien liggen. Na enig nadenken besluiten we toch maar terug te gaan. Maar bij aankomst bij dezelfde tunnel moeten we maar liefst anderhalf uur wachten. De camping in Breil is gelukkig open en we hebben er geen spijt van, want het is een heerlijk rustige camping aan het riviertje de Roya. Grote plaatsen, goed sanitair en op loopafstand van het dorp. We besluiten hier dan ook 2 nachten te blijven. Het dorp zelf ligt prachtig aan de rivier, is omringd door hoge bergen, heeft mooie oude straatjes en prachtige barokkerkjes. Enkele restaurantjes en terrasjes. Vanaf het station vertrekken er Italiaanse treintjes naar Ventimiglia en Cuneo en Franse treintjes naar Nice, allemaal via prachtige routes.

Dag 7 Breil-sur-Roya                                10-09-2010

Vandaag gaan we met de trein naar Ventimiglia, waar de beroemde vrijdagmarkt plaatsvindt. Het oude Italiaanse treintje rijdt door het mooie landschap wat we gisteren met de camper al gezien hebben, maar door de talloze tunnels valt het uitzicht vanuit de trein nu tegen. Voor € 3,50 en in 20 minuten zijn we er en lopen in 5 minuten naar de gigantische markt onder prachtige palmbomen. Voornamelijk kleding, schoenen, tassen en tafelkleden. Het is een gezellige drukte. De boulevard geeft mooi uitzicht op de kiezelstranden en in de verte kun je het Franse Menton zien liggen. De overdekte groente-en fruitmarkt is ook leuk om te zien, maar verder is er niet veel te beleven in Ventimiglia. We drinken wat op een terrasje, eten wat en nemen het treintje weer terug naar Breil. ’s Middags naar Breil gelopen (5 minuten) om nog wat boodschappen te doen.

Tip: de treinreis naar Nice schijnt nog veel mooier te zijn, duurt 1 uur. Informatie en dienstregeling op het station van Breil vlakbij de camping. Omdat we Nice al vele malen hebben bezocht, hebben we dit nu niet gedaan. Je kunt ook met de trein naar Ventimiglia of Nice en dan overstappen naar Monaco.

Dag 8 Breil-sur-Roya – Annot           143 km                  11-09-2010

We verlaten dit mooie plekje en plannen voor vanmorgen enkele mooie bergroutes. Eerst naar Sospel. Vandaar nemen we de schitterende route naar de Col de Turini met talloze haarspeldbochten (arme Dick) maar met prachtige vergezichten. Daarna rijden we door de mooie Gorges de la Vesubie naar de D6206, een doorgaande weg via Entrevaux naar Annot. We zijn hier al 2 keer eerder geweest, dus laten we het mooie Entrevaux liggen (Middeleeuws stadje met vestingwerken van de beroemde Vauban) en ook de schitterende route door de Gorges de Cian en Gorges de Daluis (TIP). We rijden naar Annot naar camping La Ribière, een eenvoudige ACSI-card-camping met mooie plaatsen langs een riviertje, matig sanitair. Het centrum van Annot ligt op loopafstand, ongeveer 10 minuten. Dit Middeleeuwse dorp is prachtig gerestaureerd, alle historische gebouwen zijn intact zoals de oude wasbekkens, de fonteinen, de oliemolen en de 11e eeuwse kerk. Op het centrale plein drinken we wat op een terrasje onder de platanen en kijken naar de mannen van het dorp die aan het jeux de boulen zijn. De vrouwen drinken koffie op het terras. Dit is de echte Franse sfeer, heerlijk.

Dag 9 Annot – Castellane                        52 km                                           12-09-2010

Nog even een stokbrood en croissantjes gehaald bij de bakker, die in Frankrijk overal op zondagmorgen open zijn. De bestemming van vandaag is Castellane, maar we rijden eerst nog via een mooie route naar St.André-les-Alpes. De route voert langs het prachtig blauwe stuwmeer Lac de Castillon, waarin de omliggende rotsen en het dorp prachtig weerspiegeld worden. St.André is een klein dorpje aan het uiteinde van het meer, maar is niet echt heel interessant. We rijden een stukje terug langs het meer en rijden dan via het andere eind van het meer met een spectaculaire hoge stuwdam naar Castellane, gelegen aan het riviertje de Verdon. We vinden een kleine camping net buiten het dorp: camping Les Lavandes, een eenvoudige camping met mooie plaatsen met veel bloemen, maar matig sanitair. Maar pluspunt is dat het maar een paar minuten lopen is naar het gezellige dorp. Ook hier weer oude straatjes en pleintjes, kerkjes en een zondagsmarkt met veel regionale producten. Veel terrasjes en restaurantjes. Heel toeristisch maar gezellig.

Dag 10 Castellane – Moustiers-Ste.Marie      48 km                   13-09-2010

Vanuit Castellane komen we al gauw bij de beroemde Gorges du Verdon. De zuidelijke route hebben we al 2 keer eerder gedaan, dus nemen we nu de noordelijke. In het begin rijden we door een gedeelte van de gorges met prachtige rotsformaties waar de blauwe Verdon doorheenstroomt. Al gauw stijgt de weg en geeft deze een mooi gezicht op de omliggende bergen en rotsen. Op diverse punten langs de weg liggen uitzichtpunten vanwaar een prachtig panorama op de diepe gorges. Hoog boven ons vliegen roofvogels. Aan het einde van de gorges ligt het schitterend blauwe Lac de Ste.Croix. Omdat we hier al eerder geweest zijn rijden we verder naar Moustiers-Ste.Marie naar camping St.Jean, een ACSI-card camping, gelegen op 1 km van het dorpje. Een mooie camping met ruime plaatsen en goed sanitair. ’s Middags lopen we naar het dorpje via een vrij steile weg, maar het is goed te doen. Het dorpje is ronduit schitterend, niet alleen vanwege de ligging maar ook vanwege alle mooie huizen, straatjes, pleintjes, kerkjes die alle prachtig gerestaureerd zijn. Overal bloemen en fonteinen en dwars door het dorp komt een waterval naar beneden. Moustiers is met recht een van de mooiste dorpen van Frankrijk en ook een beroemde porceleinstad. Overal vind je dus ook winkeltjes en ateliers met dit (dure) porselein. Vanuit het dorp kun je helemaal naar boven klimmen naar een kerkje en aan de andere kant van het dorp naar een andere waterval, die helaas droog blijkt als we er aankomen. We drinken wat op een van de vele terrasjes en genieten van al het moois. De rest van de middag uitgerust op de camping.

Dag 11 Moustiers-Ste.Marie – Sisteron      94 km                14-09-2010

Weer stralend weer bij het opstaan. We verlaten deze mooie plek en rijden via Riez, Puimoisson en Mézel over een hooggelegen plateau met uitgestrekte lavendelvelden (helaas uitgebloeid). Vanaf Chateauredon volgen we de Route Napoleon tot aan Volonne, waar we even uitstappen om het dorpje te bekijken en brood te halen. Het dorpje valt wat tegen na al het moois wat we de afgelopen dagen hebben gezien. We rijden nog 12 km verder naar Sisteron, dat we al van verre zien liggen aan de rivier de Durance met hoog erboven de citadel. Een schitterend gezicht. We willen overnachten op camping Les hauts Prés, maar deze ligt toch verder van de stad af dan we dachten, dus besluiten we met de camper naar Sisteron te rijden en daarna pas naar de camping te gaan (later blijkt dat het ongeveer 2,5 km is, dus te lopen en ook goed te fietsen). We vinden met moeite een parkeerplaats en lopen naar het centrum. Een oud centrum met smalle straatjes, waarvan enkele leuke winkelstraatjes met mooie winkeltjes en restaurantjes. De hele stad is prachtig versierd met talloze bloemen, vlaggetjes en andere versieringen vanwege de Tour de France van 15 juli j.l. Verder mooie kerkjes, delen van de verdedigingswerken en hoog boven de stad de citadel. Een leuk stadje. De middag genieten we van het mooie weer en de rust op de prachtige camping.

Dag 12 Sisteron – Die           116 km             15-09-2010

We drinken koffie en ontbijten in het warme ochtendzonnetje. Daarna doen we net buiten Sisteron boodschappen bij de Lidl. We zijn van plan om naar Die te gaan en nemen eerst de E712 die langs enkele leuke dorpjes gaat zoals Serres, door een gebied met veel boomgaarden met appels, perziken en abrikozen en mooi uitzicht geeft op de hoge bergtoppen van de Alpen in de verte. Net voor de Col de la Croix nemen we een smal bochtig weggetje binnendoor over de 1300 meter hoge Col de Grimone en dan later door de mooie Gorges des Gats. Een schitterende kloof met tunneltjes en grillige rotsformaties. Daarna door een vruchtbaar gebied met veel notenbomen en meloenvelden naar Die. Camping Le Riou-Merle ligt vlakbij het centrum van Die, een mooie camping met nieuw, schoon sanitair. Met de ACSI-card voor €11,00 heeft dit natuurlijk tot gevolg dat de hele camping vol zit met Nederlanders. We lopen ‘s middags naar Die, wat helaas wat tegenvalt na al die mooie stadjes en dorpjes die we afgelopen dagen hebben gezien. De 11e eeuwse kathedraal is sober maar ligt mooi op een gezellig pleintje met platanen en terrasjes. Daaromheen oude straatjes, maar het geheel doet verwaarloosd aan. Jammer. De enige winkelstraat heeft wel wat winkeltjes, maar niets bijzonders. Verder is de oude Romeinse poort nog bezienswaardig. Die ligt in een schitterend landschap aan de voet van het Vercorsmassief en aan de rivier de Drôme.

Dag 13 Die – Vernioz             156 km              16-09-2010

We gaan zo langzamerhand weer richting huis. We beginnen met een mooie bergroute over de Col de Rousset, 1253 meter hoog. Bovenop een mooi uitzicht over de weg met haarspeldbochten die we net hebben gereden, omringd door een prachtig berglandschap met grillige rotsen. We rijden noordwaarts door het schitterende natuurpark de Vercors. Via Romans-sur-Isère rijden we binnendoor richting Lyon door een heuvelachtig landschap met veel mais, boomgaarden en weiden. Toevallig rijden we door het mooie plaatsje Hauterives en zien we een bordje met Palais Ideal. Dit komt ons bekend voor, we hebben dit laatst bij Campinglife gezien en leek ons interessant. We parkeren de camper en brengen een bezoek aan dit prachtige bouwwerk. De postbode Cheval heeft in 33 jaar tijd met de hand dit fantasiekasteel gebouwd in allerlei verschillende stijlen, met dierenfiguren, figuren van beroemde personen en gebouwen, figuren van bloemen en planten. Heel mooi. Hij heeft voornamelijk kalksteen, cement en schelpen gebruikt. Het plaatsje Hauterives is erg gezellig met veel terrasjes en restaurantjes. De plaatselijke camping blijkt nog gesloten wegens middagpauze, daarom rijden we verder naar Vernioz waar we overnachten op de prachtige camping Bontemps (campingcheque), grote afgebakende plaatsen, goed sanitair, het hele terrein beplant met mooie bomen en bloemen, gelegen aan een klein riviertje. Helaas is het gaan regenen.

Dag 14 Vernioz – Rioz                                    293 km                                17-09-2010

Het weer is opgeklaard en we gaan op weg richting Lyon. We vermijden de autobaan en gaan helemaal binnendoor. Eerst dwars door Lyon, daarna door de Jura via Bourg-en-Bresse en Besancon (Bis route naar Nancy, aangegeven op gele bordjes). Een mooi heuvelachtig landschap met leuke dorpen en soms even door een drukke stad. Heel afwisselend. De overnachting is in Rioz op camping Municipal du Lac, mooie camping, goed sanitair, naast een meertje en bossen. Het dorpje is klein met enkele winkels. Eerst even een wandeling naar het dorpje, rondom het meer en door het naastgelegen bos, daarna heerlijk in de zon, het is toch nog een warme dag geworden.

Dag 15 Rioz -Larochette                             336 km                                  18-09-2010

Na een koude nacht gaan we op weg naar de laatste overnachting. We rijden door de Vogezen via Epinal en Nancy naar Luxemburg waar we overnachten op camping Birkelt in Larochette. Mooie maar erg drukke camping met alles erop en eraan. Voor één nacht doen we dit niet meer. Je moet eerst zelf lopend een plaats gaan zoeken met een lijst met nummertjes, dan weer terug naar de receptie. Borg betalen voor de slagboom en de volgende dag weer terugvragen. Neemt erg veel tijd in beslag. De camping ligt hoog boven het dorpje, dus het is 1 kilometer dalen en stijgen met mooi uitzicht. Het dorpje is rustig met enkele restaurantjes en een mooi kasteel. Wel kun je heel goed wandelen en fietsen in de omgeving.

Dag 16 Larochette – Boxtel                             266 km                               19-09-2010

De laatste loodjes…. Nog even goedkoop tanken en gauw naar huis. Het was een reis die anders is gelopen dan we gedacht hadden, maar erg mooi. Totaal aantal kilometers: 3207.

Dit vind je misschien ook leuk...