Kerstmarkten Maastricht, Valkenburg en Antwerpen 2010

Dag 1 Boxtel – Maastricht – Valkenburg                                                     16-12-2010

Gaan of niet gaan? We hebben 4 dagen vrij, maar er ligt een klein laagje sneeuw en er is meer voorspeld. De meeste sneeuw wordt  in het oosten verwacht , dus we wagen het en rijden richting zuiden. Er is nog niets aan de hand, er valt wat natte sneeuw. We parkeren in Maastricht bij de Kennedybrug en lopen langs de Maas in 10 minuten naar het centrum. Bij de mooie 11e eeuwse  Onze Lieve Vrouwe Basiliek is een kleine kerstmarkt met een paar kraampjes en terrasjes, de bomen hangen vol lampjes. Ziet er heel leuk uit. Door de mooi versierde en verlichte winkelstraten lopen we naar het Vrijthof, waar een grotere kerstmarkt is met ijsbaan, carroussel en een reuzenrad. De aan het plein gelegen restaurantjes en cafe’s hebben allemaal verwarmde terrassen, de platanen hangen vol lichtjes en aan het plein ligt natuurlijk de prachtige St.Servaas-basiliek. Een mooi plaatje!

Daarna rijden we naar Valkenburg, waar we een nacht hebben geboekt op camping Den Driesch. Een mooie camping boven het stadje gelegen met uitzicht op de kasteelruïne en de Wilhelminatoren. In 5 minuten loop je naar het centrum. Na een hartelijke ontvangst parkeren we op een van de mooie camperplaatsen. Het begint te sneeuwen en al gauw ligt er een flink laagje. Na een lekkere glühwein lopen we naar de kerstmarkt in de Gemeentegrot. Een hele leuke markt in het imposante grottenstelsel, prachtig versierd met veel verlichte kerstbomen. Veel kraampjes met leuke spulletjes, niet het gewone kerstspul maar hele aparte dingen. Onderweg langs de route is in de grot een gezellig café ingericht. Daarna wandelen we nog even door het mooi versierde centrum van Valkenburg en lopen langs de Fluweelengrot (ook een kerstmarkt, hebben we in 2008 al eens bezocht) terug naar de camping.

Dag 2 Valkenburg – Antwerpen                                                                   17-12-2010

Het heeft flink gesneeuwd vannacht. Het ziet er schitterend uit hier in de heuvels. Even een wandeling en natuurlijk mooie foto’s maken. We hadden nog wel een nachtje willen blijven, maar de camping zit vandaag helemaal vol. Hoe komen we hier straks uit? Er ligt een flink pak sneeuw en we moeten een helling op. We zien een andere camper al met behulp van een tractor uit de sneeuw getrokken worden. En inderdaad, het lukt ons ook niet, ondanks dat de camping gezorgd heeft voor een sneeuwschuiver en een strooier. We roepen ook de hulp van de tractor in en worden netjes omhoog getrokken. Wat een geweldige service hier op de camping!

We rijden voorzichtig over besneeuwde wegen binnendoor tot de autobaan, daar is goed gestrooid. Omdat dit goed gaat besluiten we om toch naar Antwerpen te rijden. Ook hier ligt een laag sneeuw van ongeveer 5 cm. We overnachten op camperplaats Vogelzang, een grote camperplaats midden in de stad. We betalen slechts € 5,00 omdat er geen water is ’s winters. ’s Middags lopen we naar de tramhalte, kopen een kaartje in de automaat van € 1,20 p.p. en stappen na een kwartier uit bij het Centraal Station. Je kunt ook nog verder tot de Groenplaats midden in het centrum. Maar wij lopen langs de Keyzerlei en de Meir, de mooie winkelstraten. De kerstmarkten zijn bij de prachtige kathedraal, op de grote markt met de schitterende gildehuizen en langs de Schelde tot aan het Middeleeuwse kasteel ’t Steen. De sfeer in dit historische centrum is geweldig.  In een van de vele gezellige café’tjes drinken we lekkere glühwein en natuurlijk nemen we later een Vlaamse frites.

Dag 3 Antwerpen – Boxtel                                                                             18-10-2010

Als we wakker worden, is er weer zo’n 3 cm sneeuw bij gevallen. Weer lukt het niet om op eigen kracht de sneeuw uit te komen.  Een aantal behulpzame Belgen van een camperclub helpen ons de camper aanduwen. Dat is nu zo leuk bij camperaars, iedereen helpt iedereen. Gezien de ervaringen van de afgelopen dagen, willen we het lot niet tarten. Er is weer sneeuw voorspeld voor de avond en nacht. Daarom rijden we maar naar huis. Jammer, maar desondanks hebben we toch leuke dingen gedaan en meegemaakt.

Dit vind je misschien ook leuk...