Rondje IJsselmeer 2009

Dag 1  Boxtel – Monnickendam – Hoorn

6 maart 2009: 3 dagen vrij. De weersvoorspelling is redelijk, dus vertrekken we richting Noord-Holland. De eerste stop is Monnickendam, een Ijsselmeerstadje dat vroeger een bloeiende havenstad was. Door een aantal grote branden zijn veel monumenten verwoest, maar wat er nog over is, is de moeite waard. We parkeren bij de stadswal en wandelen het stadje in. Smalle straatjes met prachtige oude huizen uit de 17e eeuw met mooie geveltjes, grachten en vaarten met ophaalbruggen, de Grote Kerk, de Speeltoren, de Waag waar vroeger kaas werd verhandeld en natuurlijk de haven. Daar liggen nog mooie oude schepen.

Na Monnickendam rijden we naar Hoorn. We parkeren bij het station en zijn dan meteen in het centrum van de stad. Hoorn heeft een mooi oud centrum met prachtige huizen, heel veel winkels en mooie monumenten. Op het plein de Roode Steen staat een standbeeld van de beroemdste inwoner van Hoorn: Jan Pieterszoon Coen, daarnaast de Waag, waar vroeger ook kaas werd verhandeld. Bij de haven staat de Hoofdtoren, een van de overblijfselen van de oude vestingwerken. Ernaast de kade met oude huizen en mooie schepen. Op de kademuur een standbeeld van de Jongens van Bontekoe. Daarna rijden we naar camping ’t Venhop bij Hoorn voor de overnachting.

Dag 2  Hoorn – Medemblik – Afsluitdijk – Makkum – Hindeloopen – Stavoren – Lemmer

Het wordt een mooie zonnige dag vandaag, dus vertrekken we vroeg. We rijden eerst naar Medemblik, ook weer zo’n mooi Ijsselmeerstadje. Fraaie oude gebouwen zoals het Weeshuis, de Waag en kasteel Radboud, oude huisjes langs grachten o.a. de Weduwenhuisjes, diverse musea, een meelmolen, een gemaal genoemd naar ir. Lely die de drooglegging van de Wieringermeer is begonnen. Het oude stationnetje is het beginpunt van de stoomtrein naar Hoorn.

Daarna rijden we over de Afsluitdijk naar Friesland. Onderweg een koffiestop bij het monument op de Afsluitdijk.

De eerste stop in Friesland is in Makkum, bekend vanwege het aardewerk. We parkeren in het gezellige centrum en wandelen door de leuke straatjes en langs de haven.

Iets verder ligt het kleinere Hindeloopen.

Stavoren vinden we iets minder, heeft wel een mooie haven met het standbeeld van het beroemde Vrouwtje van Stavoren.

We overnachten op de camperplaats in Lemmer, bij de jachthaven. We zijn de enigen. Het kost € 10,00, maar de havenmeester is nergens te bekennen, ook de volgende morgen niet. We parkeren de camper en genieten van het uitzicht op de vele boten en watervogels. We lopen daarna nog in 10 minuten naar het mooie centrum van Lemmer. Ook hier weer mooie oude huizen langs het water, maar ook veel restaurantjes en café’tjes. Leuke winkelstraten. Het strand van Lemmer ligt vlak bij de camperplaats.

Dag 3  Lemmer – Weerribben – Giethoorn – Harderwijk – Veluwe – Boxtel

We kiezen een mooie route binnendoor om naar huis te rijden. Eerst dwars door het weidelandschap van Gaasterland met de vele sloten en vaarten en met overal vogels, ganzen, eenden, meeuwen, reigers en zelfs ooievaars en witte reigers. Daarna dwars door de Weerribben, een prachtig natuurpark met veel water en riet. Dan langs Giethoorn met de vele meren. Langs het Veluwemeer bereiken we Harderwijk, waar we nog even rondwandelen en waar we bij een van de beroemde rokerijen paling kopen. Vervolgens over de Veluwe via Putten, Garderen, Otterlo en Ede en later via het land van Maas en Waal naar huis.

Rond 5 uur zijn we weer thuis. Het was een mooi rondje Ijsselmeer. Leuke stadjes en mooie natuur. Voor herhaling vatbaar.

Dit vind je misschien ook leuk...