Zuid-Frankrijk 2006

Dag 1 Boxtel – Nancy                                      464 km

Half oktober 2006. We vertrekken voor 10 dagen richting Zuid-Frankrijk. Even het mooie weer opzoeken. Waar we precies naar toe gaan zien we nog wel. Eerst maar even opschieten via de autobaan. Overnachting op camping Campéole-le-Brabois in Villers-les-Nancy, een van de weinige campings die nog open zijn.

Dag 2 Nancy – St. Laurent-du-Pape           553 km

Tot Lyon nemen we toch maar de autobaan ondanks dat het erg duur is. Daarna gaan we binnendoor waarbij we grotendeels langs de Rhône rijden. Overnachting op camping La Garenne.

Dag 3 St. Laurent-du-Pape – Les Saintes Maries de la Mer          196 km

We gaan het wat rustiger aandoen en rijden zuidwaarts. Het weer wordt steeds mooier, ook het landschap. We rijden via de typische platanenwegen langs mooie oude dorpjes tot de Pont du Gard. Dit aquaduct werd door de Romeinen gebouwd in het jaar 50 na Chr. en bestaat uit 3 niveaus met bogen. Totale hoogte 49 m., breedte van het hoogste niveau 275 m. Het is zeer indrukwekkend. Het aquaduct is gebouwd over de rivier de Gardon. Langs de oever enkele 1000 jaar oude olijfbomen en de zgn Bories, stenen hutten van duizenden jaren oud, mooi gerestaureerd.

Daarna rijden we dwars door de Camargue, een moerasgebied in de Rhône-delta, bekend vanwege de wilde witte paarden, de stieren, flamingo’s, zoutpannen en rijstgebieden. We overnachten op de aan zee gelegen camping La Brise in Les Saintes Maries de la Mer, bekend als bedevaartplaats van zigeuners. We wandelen langs de lange boulevard naar het gezellige stadje met zijn smalle winkelstraatjes, terrasjes en restaurantjes. Het is er erg druk, maar gezellig. We bezoeken de mooie kerk waar toevallig een concert is en waar we even blijven luisteren. Vanaf het dak van de kerk hebben we een mooi uitzicht over het stadje en de zee.

Dag 4 Les Saintes Maries de la Mer – Avignon         153 km

Vanmorgen ook weer een mooie tocht door de Camargue naar Aigues Mortes. Overal moerassig grasland met stieren en paarden, afgewisseld met rijstvelden met veel vogelsoorten. We komen aan in Aigues Mortes, een mooi Middeleeuws stadje met leuke pleintjes en straatjes. Zes meter dikke stadsmuren omgeven het schilderachtige stadje. We drinken wat op het mooie hoofdplein met platanen en dwalen door de smalle straatjes. Het stadje is bekend vanwege de zoutwinning in de omgeving.

We rijden in noord-oostelijke richting naar de Alpilles, een mooi gebied in de Provence bestaand uit kalkrotsen met mooie vormen. Trekpleister hier is het dorpje Les Baux-de-Provence, gebouwd rondom een burcht op een van de kalkrotsen. Volgens velen een van de mooiste dorpjes van de Provence. Het schilderachtig dorpje is prachtig gerestaureerd en veel gebouwen staan op de monumentenlijst, zoals de kerk, het stadhuis en de burchtruïne. Vanaf de burcht een schitterend uitzicht op de mooie omgeving. In het dorpje hebben zich vele kunstenaars gevestigd met hun ateliers en winkeltjes.

Na het bezoek aan Les Baux rijden we naar Avignon voor een overnachting op camping Bagatelle op het eiland La Barthelasse in de Rhône. Zeer mooi gelegen met uitzicht op de oude stad en slechts op 5 minuten loopafstand daarvan. De plaatsen op de camping zijn mooi met veel bomen, maar het sanitair is oud en stinkt. Jammer. Eind van de middag lopen we naar het historische centrum, omringd door een 4 km lange stadsmuur met 7 stadspoorten. Het centrum met het beroemde Palais des Papes, het Pausenpaleis, staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Naast het paleis de mooie kathedraal met schatkamer. Vlakbij is ook de beroemde Pont de Bénezet, de Pont d’Avignon uit het bekende liedje. Een 12e eeuwse brug, waarvan de helft verdwenen is door o.a. overstromingen en nooit meer is hersteld. Het centrum biedt verder een mooi hoofdplein met platanen, stadhuis en terrasjes en daaromheen grote winkelstraten. Heel gezellig.

Dag 5 Avignon – Mazan                    116 km

Vandaag rijden we dwars door de mooie Provence naar het prachtig gelegen Gordes. Een Middeleeuws dorpje op de top van een heuvel gedomineerd door een kasteel uit de 16e eeuw. Ook van Gordes wordt gezegd dat het een van de mooiste dorpen is van Frankrijk. Volgens ons klopt dat, want we dwalen met plezier door de nauwe straatjes met oude huizen. Bovendien is er ook nog markt, waar typisch Provencaalse producten worden verkocht zoals olijven, lavendel, keramiek, kaas en worst.

Daarna rijden we noordwaarts door de Provence en kiezen een mooie route uit met mooie uitzichtpunten en door Gorges. We overnachten op camping Le Ventoux in Mazan. Een kleine camping midden tussen de wijngaarden met uitzicht op de Mont Ventoux, 3 km van het dorpje. Mooi ruime plaatsen, sommige met eigen afdak voor schaduw. Goed sanitair en mooi zwembad.

Dag 6 Mazan – Bourg Argental                   213 km

We gaan zo langzamerhand weer richting huis. Vandaag weggetjes binnendoor door de Drôme met prachtige rotslandschappen en lavendelvelden. Bij Tournon steken we de Rhône over en rijden naar Bourg Argental, gelegen in een mooi bosrijk landschap op de grens van Ardèche en Loire, waar we overnachten op camping Domaine de l ‘Astrée, een kleine camping met mooie plaatsen en goed sanitair op loopafstand van het dorp. We zijn de enigen op de camping! We wandelen naar het dorpje en doen wat boodschappen.

Dag 7 Bourg Argental – Beaune                   250 km

We nemen binnenweggetjes door het mooie gebied ten westen van de Rhône, een heuvelachtig landschap met veel bossen en kleine dorpjes. Halverwege de middag komen we aan op camping Municipal in Beaune, een goede camping waar we vaker komen. Mooie door hoge heggen afgescheiden plaatsen en goed sanitair. Ligt op 5 minuten loopafstand van het centrum van het mooie Beaune. Beaune ligt middenin de Bourgogne en is het centrum van de wijnindustrie. Middenin het stadje dat omgeven is door muren, ligt het beroemde Hotel Dieu, een voormalig ziekenhuis/armenhuis uit de 15e eeuw met prachtig gekleurd tegeldak. Het is te bezoeken en bevat kunstwerken, tapijten en antiek meubilair. Verder is ook de Notre dame de moeite waard. En natuurlijk is het gezellig wandelen door de straatjes van Beaune met de vele winkeltjes en restaurantjes.

Dag 8 Beaune – Heiderscheid                  423 km

Via binnenwegen dwars door de Bourgogne en Lorraine naar Luxemburg. We overnachten op de camperplaats bij camping Fuussekaul. Een mooi aangelegde camperplaats, plaatsen afgescheiden door heggetjes. Sani en stroom aanwezig. Wel gelegen langs de doorgaande weg en bij een snackbar, maar de herrie valt mee.

Dag 9 Heiderscheid – Boxtel                   290 km

Naar huis, eerst binnendoor door Luxemburg en België tot aan Maastricht, daarna vol gas over de autobaan naar Boxtel. Weer een mooie reis achter de rug. Totaal aantal kilometers: 2658.

Dit vind je misschien ook leuk...