Italië 2006

Dag 1 Boxtel – St. Goar           312 km               29-06-2006

Heerlijk, vakantie! Ruim 3 weken gaan we een rondreis Italië maken, samen met zoon René en onze 2 katten. Via de autobaan rijden we naar camping Loreleyblick in St. Goar. Daar is het altijd heerlijk uitrusten op zo’n eerste dag van de vakantie. Niet echt rustig vanwege de vele treinen aan beide kanten van de Rijn, maar genoeg te zien vanwege het drukke scheepvaartverkeer. Uitzicht op de beroemde Loreley-rots. Het is 10 minuten lopen naar het dorpje via een wandelpad langs het water. Een klein stadje met winkeltjes en restaurantjes en het hooggelegen kasteel Rheinfels. Aan de overkant het gezellige St. Goarshausen, te bereiken met een veerpont.

Dag 2 St. Goar – Aitrang          485 km             30-06-2006

Ook vandaag alleen maar autobaan om zo snel mogelijk naar het zuiden te komen. Tussen Memmingen en Kempten nemen we de afslag naar Aitrang, een klein boerendorpje in een mooie omgeving. We overnachten op camping Elbsee aan het gelijknamige meertje. Daar maken we een mooie fietstocht langs het meer.

Dag 3 Aitrang – Ried im Oberinntal         139 km             01-07-2006

We rijden via de mooie Fernpas en het dal van de Ober-Inn naar Ried. Een aardig dorp met in het centrum camping Dreiländereck, genoemd naar het drielandenpunt Oostenrijk, Zwitserland, Italië, waar we vlakbij zitten. Een kleine mooie camping met goed sanitair.  In de omgeving is het goed fietsen en vanaf het dorp gaat een kabelbaan de bergen in, waar mooie wandelroutes zijn. Vlakbij ook een zwemmeertje.

Dag 4 Ried im Oberinntal – Peschiera         316 km                 02-07-2006

Over de Reschenpas en langs de Reschensee, waar nog een kerktoren te zien is die boven het water van het stuwmeer uitkomt. Daar lag vroeger een dorp, wat plaats heeft moeten maken voor het stuwmeer. Daarna volgen we een mooie route dwars door de Dolomieten tot aan Merano. Vervolgens rijden we een stuk via de autobaan tot aan de noordkant van het Garda-meer. De weg die langs het meer loopt naar het zuiden, is ontzettend druk dus rijden we vaak stapvoets. Maar het uitzicht op het meer is schitterend. Eind van de middag komen we aan op camping Bella Italia in Peschiera, waar we 3 nachten zullen blijven, om onze zoon van 16 een plezier te doen, omdat een van zijn vrienden ook hier verblijft. Voor ons is het Gardameer in juli veel te druk en te toeristisch. Op de camping aangekomen en de informatie doorlezend, zien we tot onze schrik dat hier geen huisdieren toegestaan zijn. Gelukkig mogen we, na overleg, toch blijven, onze katten zitten altijd aan de lijn. Bella Italia is een zeer grote camping, maar toch valt dit niet op. Er is ruimte genoeg, mooie plaatsen en veel faciliteiten. Aan het meer gelegen en op loopafstand van het centrum van Peschiera.

Peschiera is een zeer mooi stadje, met stadsmuren, schilderachtige straatjes en huizen, veel winkeltjes, terrasjes en restaurantjes.

Dag 5 en 6  Peschiera                      03-07-2006 en 04-07-2006

Dag 7 Peschiera – Cervarezza             180 km                     05-07-2006

We gaan nu echt aan de rondreis beginnen. We rijden zuidwaarts dwars door de saaie agrarische Po-vlakte. Daarna wordt het interessanter en zien we de Apennijnen in de verte en rijden een van de mooiste routes dwars door het gebergte. Overnachting op camping Le Fonti in Cervarezza, midden in de bergen van het Parco Regionale Apennino Reggiano. Vanaf ons plekje op de camping een schitterend uitzicht!

Dag 8 Cervarezza – Riotorto             255 km                   06-07-2006

Het eerste gedeelte rijden we nog steeds door de prachtige Apennijnen, langs mooie oude dorpjes en kastelen. We bereiken daarna de kust bij Carrara, bekend vanwege de marmergroeven. Langs de weg zien we dan ook enorm veel bedrijven die het marmer verwerken. Marmer is ook verwerkt in de prachtige gebouwen in Pisa, waar we in de middag aankomen. We lopen naar het Piazza dei Miracoli waar de 3 beroemste monumenten van de stad bij elkaar staan: de scheve toren, de domkerk en de doopkapel. Drie schitterende monumenten die een bezoek meer dan waard zijn. Overnachting op camping Riotorto (campingcheque) aan de kust, een rommelige camping met stinkend sanitair.

Dag 9 Riotorto – Rome             257 km               07-07-2006

Het is vannacht onverwacht noodweer geweest. Stortbuien, onweer, hagel. Zo erg dat de luifel doorgezakt is, maar gelukkig geen schade. De buren in hun tent zijn gevlucht en hebben in de auto geslapen. De camping staat zo’n 10 cm onder water. Daarom maar vlug vertrokken naar onze volgende bestemming Rome. We rijden langs de kust van Toscane en Lazio en komen eind van de middag aan op de Happy Camping in Rome. Happy camping is een mooie camping aan de rand van Rome. Ietwat kleine plaatsen, maar met schaduw. Goed sanitair, mooi zwembad. En vanaf de camping rijdt een gratis busje in 10 minuten naar het metrostation. Vandaar is het 20 minuten naar hartje Rome. Prima service. We besluiten om dan ook meteen naar Rome te gaan. Het openbaar vervoer is goed geregeld, rijdt regelmatig en binnen 40 minuten staan we midden in Rome, op het metrostation bij de Piazza del Popolo. We slenteren door de stad, door de grote chique winkelstraat Via del Corso, langs de Spaanse trappen op de Piazza di Spagna, waar helaas de kerk erboven in de steigers staat. Het begint al donker te worden en de gebouwen zijn prachtig verlicht. De Trevi-fontein is hierdoor nog spectaculairder. Helaas begint het een beetje te regenen, waardoor het terrasje op het mooie plein de Piazza Navona niet doorgaat. We schuilen onder het voorportaal van een van de oudste gebouwen van Rome: het Pantheon. We hebben al heel wat mooie dingen gezien, morgen meer.

Dag 10 en 11  Rome                                                                   08-07-2006 en 09-07-2006

Dag 12 Rome – Seiano di Sorrento       286 km                                           10-07-2006

Zoon René wil graag Pompeï zien, dus rijden we richting Napels. Daar zien we de Vesuvius, de vulkaan die verantwoordelijk is voor het verdwijnen van de stad Pompeï onder een 4 meter dikke laag lava. Een groot gedeelte is uitgegraven en te bezoeken. We parkeren de camper op een camperplaats, Parking Plinio, waar je ook ’s nachts kunt blijven, naast het archeologische park. We wandelen uren rond op deze zeer interessante plaats. Grote delen van huizen, straatjes, paleizen, theaters en andere gebouwen zijn uitgegraven. Na Pompeï rijden we naar Seiano di Sorrento, een klein plaatsje ten noorden van Sorrento aan een schitterende kust. Hier blijven we 2 nachten op de camping.

Dag 13 Seiano di Sorrento                                                                           11-07-2006

Vandaag een rustdag, lekker genieten van de rust en het mooie weer op ons mooie plekje onder de sinaasappelbomen. Ook de katten vermaken zich hier prima. We wandelen wat rond en gaan ’s avonds lekker eten aan het haventje.

Dag 14 Seiano di Sorrento – Trevignano         305 km                   12-07-2006

Via de autobaan en langs Rome naar het meer van Bracciano, naar Trevignano. Mooie camping aan het meer, maar het weer valt tegen. Volgens het boekje van Campingcheque lag het dorpje op loopafstand, maar dit bleek niet zo te zijn. Wel in de omgeving wat rondgewandeld.

Dag 15 Trevignano – Bolsena                134 km                13-07-2006

Door een mooie heuvelachtige omgeving met mooie oude dorpjes rijden we naar het volgende meer: het meer van Bolsena. Aan het meer is een prachtige camperplaats, midden tussen de olijfbomen. Het is hier heerlijk rustig en ook de katten vinden het prachtig. We blijven hier 2 nachten.

Dag 16 Bolsena

Vandaag gaan we lekker zwemmen in het meer en ’s middags lopen we in 10 minuten langs het meer naar het stadje. Langs het meer een mooi park met allemaal hortensia’s en diverse restaurants. Het stadje zelf ligt tegen de helling, heeft nog delen van stadsmuren met daarboven een kasteel en het centrum bestaat uit smalle straatjes met oude huizen, poorten en bogen. De moeite waard om er een mooie wandeling te maken. Daarna is het weer heerlijk uitrusten onder de olijfbomen.

Dag 17  Bolsena – San Piero a Sieve          260 km                15-07-2006

We rijden vandaag dwars door Toscane, een schitterende streek met glooiende heuvels, wijngaarden, olijfgaarden, cipressen en schilderachtige dorpjes en stadjes. Hier liggen o.a. Siena, Florence en San Gimignano waar we al eerder geweest zijn en nu overslaan, maar die u vooral moet bezoeken. Overnachting op camping Mugello Verde ten noorden van Florence. Vanaf de camping kun je met trein of bus naar Florence.

Dag 18  San Piero a Sieve – Venetië          308 km                  16-07-2006

René van 16 en de 2 katten Max en Sylvester hebben nu wel genoeg van al die bochtige binnenweggetjes, dus vandaag maar via de autobaan naar Venetië gereden. Hier blijven we 2 nachten op camping Fusina. Een mooie camping met een aantal plaatsen aan het water waar je in de verte Venetië ziet liggen en waar grote zeeschepen en cruiseboten vlak voor je langsvaren. Schitterend! Gelukkig is er nog een plaatsje aan het water. Nadeel: muggen!

Dag 19  Venetië                                                                                             17-07-2006

Vanaf de camping kun je met een boot naar het centrum van Venetië. Na ongeveer 20 minuten staan we in de stad. Gedurende de volgende uren bezoeken we de meeste bezienswaardigheden en eten een lekkere pizza.

Dag 20  Venetië – Dobbiaco          215 km              18-07-2006

Vandaag rijden we noordwaarts richting de Dolomieten. Eerst nog een klein stukje autobaan, daarna een schitterende route binnendoor via Pieve di Cadore en  Cortina d’Ampezzo. We blijven 2 nachten op camping Toblacher See.

Dag 21  Dobbiaco                                                19-07-2006

Vandaag wandelen we naar het dorp, dit is ongeveer 4 km en ‘s  middags wandelen we rondom het meertje. Het is hier schitterend! Ook mooie fietsroutes. We spelen wat badminton en de poezen vermaken zich met een indringertje.

Dag 22  Dobbiaco – Seefeld                160 km                20-07-2006

Het eerste gedeelte van de route vandaag gaat nog binnendoor door de Dolomieten tot aan de Brennerpas. Ook hier weer prachtige natuur. De Brennerpas is dan wel een autobaan, maar het uitzicht is prachtig. Eind van de middag komen we aan in Seefeld, Tirol. We blijven 2 nachten op camping Alpin

Dag 23  Seefeld                                           21-07-2006

Lekker uitrusten vandaag op deze mooie camping. ’s Middags wandelen we in 15 minuten naar het centrum van Seefeld, kijken wat rond, drinken wat op een terrasje en genieten van een muziekconcert.

Dag 24  Seefeld – Rothenburg ob der Tauber       328 km           22-07-2006

We verlaten de Alpen en rijden naar het noorden naar Rothenburg ob der Tauber, waar we overnachten op camping TauberIdyll. Rothenburg zelf hebben we al diverse keren bezocht, dus we blijven lekker relaxen op de camping.

Dag 25  Rothenburg ob der Tauber – Rüdesheim      252 km                            23-07-2006

Vandaag rijden we naar Rüdesheim. Dit is altijd onze laatste stop op onze vakanties en we gaan dan altijd uit eten in de Drosselgasse bij Lindenwirt waar het altijd gezellig is met live-muziek. We overnachten op camping Campingplatz am Rhein, 10 minuten lopen van het centrum.

Dag 26  Rüdesheim – Boxtel      300 km            24-07-2006

Nog een mooi stuk binnendoor langs de Rijn tot Koblenz en dan zo gauw mogelijk naar huis. Het was een heerlijke vakantie, we hebben heel veel gezien en mooi weer gehad.

Totaal aantal kilometers: 4500

Dit vind je misschien ook leuk...