Zwitserland-Oostenrijk 2013

Dag 1 Boxtel – Metz             369 km                             16-08-2013

Na de 4 weken vakantie in mei/juni hebben we nog 2 weken over en de plannen waren om naar Denemarken te gaan, een land waar we nog niet eerder waren, eens een keer heel wat anders. Maar de weersverwachting zag er niet gunstig uit en op het laatste moment hebben we toch voor een andere bestemming gekozen: Zwitserland/Oostenrijk. Het weer ziet er daar beter uit, maar zeker weten doe je dat nooit.

We rijden vandaag via de autobaan naar Metz, waar we al om 14.00 uur aankomen op camping Municipal. We krijgen een mooi plekje toegewezen en genieten van het mooie weer en het uitzicht op de Moezel. Later in de middag wandelen we in 10 minuten naar het centrum van Metz (vraag een plattegrond bij de receptie). Metz wordt vaak voorbijgereden, maar een bezoek is zeker de moeite waard. Het historische centrum ligt aan diverse zijtakken van de Moezel en de Seile en heeft overal bruggen met mooi uitzicht. De stad heeft prachtige gebouwen zoals de 14e eeuwse kathedraal, het Arsenaal, diverse andere mooie kerken, een overdekte markt in een voormalige residentie en gezellige winkelstraten. Het is 30 graden in de schaduw en na een mooie wandeling rusten we uit op een terrasje op de gezellige Place St. Jacques. Via de kades van de Moezel, mooi versierd met bloemen en planten en met talloze zwanen, wandelen we terug naar de camping, waar het inmiddels volstroomt met campers en caravans. Wij vinden dit een mooie camping met ruime plaatsen, het sanitair is eenvoudig. €16,50.

Dag 2 Metz – Bad Säckingen                324 km                         17-08-2013

Vandaag gaan we binnendoor naar Bad Säckingen via Saverne en Molheim. In de Elzas is het erg druk en heet en er zijn omleidingen, zodat de plannen om een stukje van de mooie wijnroute te rijden niet doorgaan. Langs de Franse kant van de Rijn (lunchstop op een mooi plekje langs een zijarm van de Rijn), arriveren we rond 15.00 uur op de camperplaats van Bad Säckingen, een leuk stadje aan de Rijn. Hier waren we een paar jaar geleden ook al eens. De camperplaats ligt op de Festplatz en kost €10,00 incl. stroom (incl Gästekarte met o.a. gratis locaal openbaar vervoer). Eerst maar eens even uitrusten voor de camper in de schaduw temidden van gezellige Zwitserse buren, waarvan er één een accordeonconcert weggeeft, gezellig! Eind van de middag wandelen we langs de Rijn naar het stadje, slechts 400 meter. Onderweg zien we de mooie Middeleeuwse Diebsturm en even verder de 15e eeuwse houten brug over de Rijn naar het Zwitserse Stein. Het centrum van Bad Säckingen heeft een paar leuke straatjes en een gezellig plein met terrasjes. De mooie Sankt Fridolinkerk is een bezoek waard, heeft een prachtig barok interieur. We vinden uiteindelijk een leuk restaurantje, Viertele, waar we heerlijke schnitzels eten en aardbeien met ijs na. Nog even langs het kasteeltje Schönau, gelegen in een prachtig park met schitterende bloemen en een oud theehuis en daarna weer terug naar de camperplaats.

Dag 3 Bad Säckingen – Davos                214 km                           18-08-2013

Weer heet vandaag, daarom maar in 1 keer door via de autobaan naar Davos, gelegen op 1500 meter in Graubunden in een schitterende omgeving. Camping Rinerhorn (€32,00, ook voor de camperplaatsen buiten de camping) ligt aan het wildstromende riviertje de Landwasser in het dal, naast het treinstation Glaris, de bushalte en de gondelbaan. We krijgen een mooi plekje toegewezen naast het riviertje met mooi uitzicht op de omringende bergen. Een leuke camping met goed sanitair en een restaurantje. We worden erg vriendelijk ontvangen en krijgen veel informatie. Toeristen die in de zomer in Davos verblijven (ook op de camping) krijgen gratis een Gästekarte, met gratis vervoer op treinen, bussen en bergbanen in Davos en Klosters, ideaal! Ook toegang tot de Alpentuin en schaatsbaan zijn inbegrepen. Verder veel kortingsmogelijkheden.

Na de lunch doen we de wandelschoenen aan en gaan we meteen met de gratis gondel van de Rinerhornbahn (naast de camping) naar boven, 2053 meter hoog. Het goede wandelpad naar beneden hebben we blijkbaar gemist, waardoor het een wandeling wordt van 2,5 uur in plaats van 1,5 uur. Een middelzware route met pittige steile stukken. Maar erg mooi! Prachtig uitzicht over het dal met in de verte Davos, mooie bloemen, bloeiende heide, bossen en koeien. We komen uit in Frauenkirch, maar kunnen met de trein terug naar de camping. Na de vermoeiende wandeling is het heerlijk uitrusten bij het riviertje.

Dag 4 Davos                            19-08-2013

We hadden al gehoord dat het vandaag niet zo’n mooi weer zou worden. Het is erg bewolkt, maar prima om een treinreis te maken met de rode treintjes van de Rhätische Bahn tot aan Klosters. Het is aan te raden om je goed te informeren, want vanuit Glaris, waar wij zitten, moet je eerst overstappen in Davos Platz. Vandaar kun je weer verder naar Klosters Platz, maar de trein stopt weer niet in Klosters Dorf. Daar hadden we niet op gerekend, dus kwamen we een paar dorpen verder uit in Kublis. We waren niet de enige sufferds gelukkig, het was een beetje verwarrend. Ook moet je voor veel haltes op het perron en in de trein op de knop drukken als je in of uit wilt stappen. De treinen rijden ieder uur, de bussen rijden vaker. Maar een treinreis is veel mooier, de trein slingert zich door een prachtig berglandschap met mooie panorama’s.

In Kublis gaat het regenen en de bergen zijn niet meer te zien door de laaghangende bewolking. Daarom schrappen we het bezoek aan Klosters en Davos en nemen we de trein terug naar de camping, waar we de rest van de dag helaas binnen zitten.

Dag 5 Davos                           20-08-2013

Het was koud vannacht, maar we zitten natuurlijk wel op 1500 meter hoogte. Het weer ziet er in ieder geval beter uit vanmorgen, fris, maar droog met af en toe zon. We nemen de bus naar Davos Dorf, naar de Parsennbahn, die helemaal naar 2600 meter hoogte rijdt. Wat een schitterend uitzicht onderweg en boven!

Daarna per bus naar de Schatzalpbahn, deze bergbaan gaat tot 1800 meter. Daar gaan we eerst lekker eten op een terrasje in de zon met prachtig uitzicht over Davos en het dal. Dick neemt weer een schnitzel en ik probeer een Zwitsers Röstigerecht uit met bacon en kaas, heerlijk. Daarna maken we een 1,5 uur durende wandeling langs de waterval en het Alpinum, een botanische tuin met 3500 verschillende alpenplanten en bloemen (gratis met de Gästekarte). De kuiten doen zeer na de wandeling van eergisteren en vandaag, dus we nemen de bergbaan naar beneden en de bus terug naar de camping. Wat een mooie dag vandaag!

Dag 6 Davos – Müstair               84 km                          21-08-2013

We verlaten vandaag dit mooie plekje en rijden eerst de mooie Flüela-pas naar Susch. De weg klimt naar 2383 meter en onderweg stoppen we regelmatig voor het fotograferen van een  waterval, een gletsjer en diverse meertjes. Daarna richting Ofen-pas door het Nationale Park waar je veel parkeerplaatsen vindt waar talloze wandelroutes zijn uitgezet. De pas zelf is 2149 meter hoog, niet zo spectaculair maar erg mooi door het Val de Müstair met leuke dorpjes zoals Santa Maria en Müstair. In Müstair passeren we een camping die erg mooi ligt in het dal en we besluiten om hier te blijven en de rest van de dag lekker te luieren in de zon, het is weer prachtig weer vandaag. Camping Muglin (€31,50) is een nieuwe camping met alle comfort en zelfs een sauna op de hooizolder. ’s Middags wandelen we naar het dorpje dat mooie 17e eeuwse huizen heeft en een beroemd klooster, St. Johann, wat op de erfgoedlijst van UNESCO staat. We doen wat boodschappen en wandelen daarna nog naar een mooie waterval, een wandeling van een uur.

Dag 7 Müstair – Innerbraz               196 km                         22-08-2013

We rijden via een prachtig stukje Italië naar Oostenrijk. We passeren eerst de mooie Haidersee, waar het plaatsje St. Valentin ligt. Het ziet er erg leuk uit en er is een camperplaats, maar het is er ontzettend druk. Onthouden voor een volgende keer (buiten het hoogseizoen)! Daarna de Reschensee en de Reschenpas. Bij Nauders aangekomen is de weg afgesloten en moeten we een flinke omweg maken via een stukje Zwitserland. Daarna rijden we naar Landeck om daar de Silvretta Hochalpenstrasse te gaan rijden. Het eerste stuk gaat heel langzaam omhoog door het Paznauntal, na Galtür moeten we €20,00 betalen voor deze toeristische weg. De weg stijgt nu flink naar het hoogste punt de Silvretta-stausee. Een enorm stuwmeer met grijsblauw water met op de achtergrond hoge bergtoppen met gletsjers. Prachtig! Het is alleen zo druk dat er geen plaats is om te parkeren, we zetten de camper even op een busplaats om te kunnen fotograferen. Dat is het nadeel van in het hoogseizoen op vakantie gaan. Het is mogelijk om rond het meer te wandelen in anderhalf uur. Het is ook mogelijk om te overnachten op de parkeerplaats (geen voorzieningen), maar dit schijnt ook €20,00 te kosten. Bovendien is het betaalde tolgeld maar voor 1 dag. De informatie die we gekregen hebben, is niet erg duidelijk. Daarom vervolgen we de weg naar beneden met maar liefst 33 haarspeldbochten en een adembenemend uitzicht. We passeren enkele leuke dorpjes in het Montafondal en rijden naar Bludenz. Helaas is de stadscamping hier vol en rijden we een aantal kilometers verder naar camping Walch’s in Innerbraz. De camping is erg mooi en we worden erg vriendelijk ontvangen,  maar ligt een beetje afgelegen. Is vooral druk in het winterseizoen voor het langlaufen. We genieten in het zonnetje nog even na van de mooie indrukken van vandaag.

Dag 8 Innerbraz – Nassereith               116 km                          23-08-2013

We rekenen € 34,00 af (incl € 2,50 internet) en vertrekken rond 10.00 uur voor alweer een mooie route. Eerst een gedeelte van de Arlbergpas en dan de Flexenpas naar de toeristische plaatsjes Zürs en Lech. Vooral Lech ligt prachtig in een imposant berglandschap. Lech is natuurlijk bekend omdat onze koninklijke familie daar op wintersport gaat, maar het is een prachtig dorp met mooie huizen en veel bloemen. Er is echter nergens een parkeerplek te vinden voor een camper, alleen maar parkeergarages. Dus rijden we verder naar Warth en nemen daar de mooie B198 langs het riviertje de Lech. Nog mooier wordt de zijweg door het Bschlaberdal en Hahntenjoch, een smalle bochtige weg met stijgingen tot 12 procent. Prachtige vergezichten, dus veel fotostops. De weg eindigt in Imst en daarna is het nog een klein stukje naar camping Rossbach in Nassereith (ACSI-card, € 16,00), waar we om 14.00 uur aankomen. Later lopen we via een mooie wandelroute achter de camping in 20 minuten naar het dorp, wat niet echt interessant is, maar wel mooi ligt in het dal onder hoge rotswanden. Er is een klein meertje waar we op een leuk terras een lekkere ijssorbet eten. Het is nog steeds mooi weer, maar wel wat bewolkt.

Dag 9 Nassereith – Zell am Ziller           113 km                            24-08-2013

We hebben in de afgelopen 20 jaar al heel wat van Oostenrijk gezien, dus we zoeken nu naar plaatsen waar we nog niet geweest zijn. Het Inntal met de mooie plaatsen Innsbruck, Hall in Tirol, Wattens (Swarovski) en Schwaz hebben we al eerder bezocht. We nemen nu de afslag naar het Zillertal, waar bekende wintersportplaatsen zoals Fügen, Uderns en Zell am Ziller liggen. Ook in de zomer is het hier mooi en dus ook druk. We vinden nog net een plaatsje op camping Hofer in Zell am Ziller (ACSI, maar in hoogseizoen € 25,50), een mooie camping met alle comfort en internet, maar de plaatsen zijn vrij klein. We zijn al om 12.00 uur op de camping en genieten nog van het mooie weer. Er is regen voorspeld voor vanavond en morgen. We wandelen naar het dorp, 600 meter. Het centrum is klein met slechts enkele winkels, maar ligt mooi aan de Ziller, waarlangs een lange wandelpromenade ligt met leuke terrasjes en ijscafe’s. De chalets en hotels zijn ook hier weer schitterend versierd met bloembakken, erg mooi. ’s Avonds lopen we nog een keer terug om te gaan eten op het terras van Gasthof Kirchwirt, lekker en niet duur. Helaas begint het te regenen en drijfnat komen we weer aan op de camping.

Dag 10 Zell am Ziller – Eggelstetten             276 km                       25-08-2013

Het heeft de hele nacht gegoten en dank zij het gratis internet op deze camping kunnen we zien waar het een beetje mooi weer is. Voor Oostenrijk ziet het er de komende dagen slecht uit. Midden-Duitsland ziet er na vandaag wel goed uit, dus we besluiten om maar vast richting Duitsland te rijden, daar is het ook mooi. We nemen vandaag wel mooie routes binnendoor, ondanks dat het uitzicht door de laaghangende bewolking miniem is. We rijden naar de Achensee en dan via de Achenpas naar de Tegernsee in Duitsland. Beide meren liggen prachtig tussen de bergen en er liggen leuke dorpen. Vandaar helemaal binnendoor naar Donauwörth. De campingplaats vlakbij het centrum is helaas vol, dus we rijden naar de Donau en Lech-camping 7 km buiten de stad in Eggelstetten, een mooie  camping aan een meertje midden tussen de akkers (€ 22,00), wel een beetje afgelegen. Het regent nog steeds, hopen dat het morgen wat beter is, dan gaan we de Romantische Strasse rijden en enkele leuke stadjes bekijken.

Dag 11 Eggelstetten – Rothenburg ob der Tauber   125  km                  26-08-2013

En het weer is beter! We rijden terug naar de camperplaats in Donauwörth om van daaruit het centrum te bezoeken. De camperplaats kost niets, je betaalt alleen voor stroom. Donauwörth is een leuk stadje, gelegen aan de samenvloeiing van de Donau en de Wörnitz. Net zoals alle oude stadjes in Duitsland zijn alle monumenten mooi gerestaureerd. Vooral in de Reichsstrasse bevinden zich prachtige huizen met trapgeveltjes, het raadhuis en aan het eind de kerk en klooster Heilig Kreuz. We wandelen wat rond, kopen verse broodjes en rijden daarna de Romantische  Strasse, een toeristische route langs prachtige dorpjes en stadjes. We passeren het stadje Harburg met zijn mooie kasteel en rijden naar Nördlingen, omgeven door een stadsmuur met mooie poorten. Daarbinnen de Altstadt met leuke straten en pleintjes, het historische marktplein met statige vakwerk- en herenhuizen, het raadhuis met bijzondere buitentrap, de St. Georgkerk, een klooster en overal mooie beelden en fonteinen. Ook veel winkeltjes, terrasjes en restaurantjes. De route gaat verder dwars door Wallerstein met zijn mooie pestzuil naar Dinkelsbühl. In al de stadjes van de Romantische Strasse zijn voldoende parkeerterreinen, allemaal vlakbij het centrum en gratis, goed geregeld. Dinkelsbühl vinden we nog mooier dan Nördlingen. Het is een van de best bewaarde Middeleeuwse stadjes van Duitsland. Ook hier weer schitterende oude handelshuizen en vakwerkhuizen met mooie gevels, stadspoorten en kerken. Een gezellig stadje. We vervolgen de route, het landschap is niet zo indrukwekkend en de andere dorpen worden er niet mooier op door de vele zonnepanelen op de daken. We rijden naar camping Tauberromantik, in het gehucht Detwang (prachtig kerkje), vlakbij Rothenburg ob der Tauber. We waren al 2 keer eerder op de naastgelegen camping Tauber Idylle, maar we vinden deze camping toch mooier (€ 22,00). De camping ligt aan de Tauber in een mooie omgeving met wandel- en fietsroutes. We wandelen naar Rothenburg, 1,5 km via een vrij steil wandelpad, maar het is te doen. Rothenburg ob der Tauber is het mooist van alle stadjes aan de Romantische Strasse. Een wandeling over de 14e eeuwse stadsmuren is de moeite waard. Verder ook hier weer mooie straatjes met prachtige oude huizen, kerken, het raadhuis en veel fonteinen. En overal prachtige smeedijzeren en vergulde uithangborden. Jammer dat verschillende gebouwen op het marktplein in de steigers staan.

We gaan eten in een klein Grieks restaurantje en wandelen daarna terug naar de camping om uit te rusten van deze mooie, maar vermoeiende dag.

Dag 12 Rothenburg ob der Tauber – Wertheim   106  km                      27-08-2013

Vandaag rijden we het tweede deel van de Romantische Strasse en dit deel is landschappelijk gezien veel mooier. De weg volgt het riviertje de Tauber door een heuvellandschap met bossen en wijngaarden en kleine dorpjes met boerenhuizen. Erg mooi. Aan dit deel liggen ook nog mooie stadjes zoals Creglingen, Weikersheim, Bad Mergentheim en Tauberbischofsheim, maar we hebben gisteren al zoveel gezien, dat we deze maar voor een andere keer bewaren. We overnachten op de camperplaats bij Camperexpo in Wertheim (gratis, stroom €1,00 per 3 uur). Van hier gaat een gratis busje naar het centrum van Wertheim, tickets afhalen bij de receptie van Camperexpo. We gaan campers kijken bij Camperexpo en wandelen naar het ernaast gelegen Outlet Village. Hier hebben ze de oude huizen en stadspoorten van de stadjes van de Romantische Strasse nagebouwd in moderne stijl en daar bevinden zich talloze winkeltjes van bekende merken. We besluiten dat we Wertheim maar voor morgen bewaren.

Dag 13 Wertheim – Neckargemünd               111  km                      28-08-2013

We rijden met de camper naar Wertheim en parkeren daar op de mooie camperplaats aan de Main. Als je wilt overnachten kost dit € 6,00 (geen stroom), nu betalen we €2,00 voor een paar uur. We wandelen langs de Wörnitz naar de Altstadt. Ook deze is weer erg mooi en gezellig. We bezoeken hier het glasmuseum (€ 4,50). Na Wertheim rijden we een mooie route binnendoor, eerst langs de Main naar Miltenberg (zijn we al eerder geweest, erg mooi), daarna dwars door de beboste heuvels van het Odenwald via Kirchzell en Eberbach naar het Neckardal. We bezoeken het kleine Hirschhorn, omgeven door een stadsmuur, waar huizen op gebouwd zijn. Het bestaat verder alleen uit een leuke hoofdstraat met mooie huizen en een kerk, erboven ligt een mooi kasteel. Onze eindbestemming voor vandaag is Neckargemünd, camping An der Friedenbrucke (€ 24,40), waar we 2 nachten blijven. Een mooie camping waar we een prachtig plekje langs het water krijgen en waar het heerlijk relaxen is met uitzicht op de eenden, zwanen en de boten. Alleen het verkeerslawaai is af en toe storend. Het stadje is aardig, maar het centrum ligt helemaal open wegens bouwwerkzaamheden en bovendien zijn op woensdagmiddag de winkels allemaal dicht.

Dag 14 Neckargemünd                                         29-08-2013

We gaan vandaag naar Heidelberg. De treinen rijden niet wegens werkzaamheden, er zijn bussen ingezet. In de kiosk op het station kopen we kaartjes (8,60 dagkaart voor 2 personen) en binnen 20 minuten zijn we in Heidelberg-Altstadt. Via de mooie poort lopen we naar de Kornmarkt, waar we de bergbaan naar het boven de stad gelegen kasteel nemen, € 6,00 retour p.p. We gaan niet naar binnen, we hebben al zoveel kastelen gezien. We wandelen door de tuinen en bewonderen het uitzicht op Heidelberg en de Neckar. Weer beneden aangekomen, lopen we door de lange, gezellige Hauptstrasse van de Altstadt met talloze winkels, terrasjes en restaurantjes. We eten op een leuk terras en bekijken de gezellige drukte. Vanaf de Alte Brucke over de Neckar heb je een mooi uitzicht op de stadspoort en het hooggelegen kasteel. Bij de brug nemen we bus 35 terug naar de camping, waar we weer lekker uitrusten op ons mooie plekje aan het water.

Dag 15 Neckargemünd – Rüdesheim             136 km                     30-08-2013

Weer mooi weer vandaag, dus we rijden snel via de autobaan naar camping Richter in Rüdesheim am Rhein (€ 25,50). Hier komen we bijna ieder jaar, vanwege de mooie camping en voor een gezellige avond uit. We krijgen weer een mooi plekje met uitzicht op de heuvels met wijngaarden en genieten van de zon en een drankje. Daarna lopen we langs de Rijn naar het centrum, wandelen wat rond, drinken een lekker koud biertje in de Biergarten van gasthof Lindenwirt waar live-muziek is en zoeken alvast een restaurantje uit voor vanavond. In de avond lopen we terug en eten heerlijk bij hotel Park op het terras met uitzicht op de Rijn. Daarna weer naar Lindenwirt waar een fantastisch bandje speelt, het bier goed smaakt en waar we onverwachts tafelgasten krijgen, waarmee we een heel gezellige avond hebben.

Dag 16 Rüdesheim – Enkirch               91 km                     31-08-2013

We willen nog een nachtje naar de Moezel en rijden binnendoor naar Enkirch. We stoppen nog even in Starkenburg, waar een prachtig uitzichtpunt is op de Moezel. We overnachten op de grote camperplaats aan de Moezel (€ 6,00 en € 2,00 stroom) en verbazen ons over al die enorme grote campers van de Duitsers. In de middag een wandeling door het dorp, waar niet zo heel veel te beleven is, en langs de Moezel.

Dag 17 Enkirch – Boxtel                  319 km                        01-09-2013

De vakantie zit er weer op, morgen weer werken. We gaan het eerste stuk door Duitsland helemaal binnendoor door de mooie Eifel via Daun en Stadskyll. Daarna de autobaan via St.Vith, Luik en Maastricht naar huis. Het was weer een mooie reis, niet helemaal gelopen zoals we gepland hadden door het slechte weer in Oostenrijk, maar ook Duitsland was erg mooi. Zwitserland was het mooist! Totaal gereden kilometers: 2580.

Dit vind je misschien ook leuk...