Slovenië – Kroatië 2004

Onze eerste reis met de camper! Drie weken door Slovenië en Kroatië in juli 2004. Wat een heerlijke manier van vakantie vieren! Het verslag hebben we jaren later gemaakt, is dus erg kort.

Dag 1 Boxtel – Rothenburg ob der Tauber          469 km                          juli 2004

Onze eerste reis met de camper in plaats van de caravan. Zoon René van 14 en poes Sylvester gaan mee. We vertrekken voor 3 weken richting Slovenië en Kroatië. De eerste dag willen we zo ver mogelijk zien te komen. Dat betekent dus helaas autobaan. Via  Keulen, Frankfurt en Würzburg komen we eind van de middag aan in Rothenburg ob der Tauber. We overnachten op de camperplaats P2 net buiten de stadsmuren van het Middeleeuwse stadje. Na aankomst wandelen we in 5 minuten naar het centrum dat bestaat uit smalle straatjes, een groot marktplein, mooie huizen en dit alles omringd door stadsmuren waarover een wandeling gemaakt kan worden. Renë wil graag het Kriminalmuseum zien, dus bekijken we alle soorten folterwerktuigen. Daarna beklimmen we de toren van het mooie raadhuis voor een prachtig uitzicht.

Dag 2 Rothenburg ob der Tauber – Salzburg          418 km

Ook vandaag weer autobaan via München naar Salzburg. We overnachten op camping Nord Sam aan de rand van Salzburg (fietspad naar het centrum). De camping valt tegen, heeft zeer kleine plaatsen. Wel is er een mooi zwembad waar we na zo’n lange dag dan ook dankbaar gebruik van maken.

Dag 3 Salzburg – Bled          251 km

Dwars door het mooie Oostenrijk en via de Tauerntunnel rijden we naar Slovenië, waar we gaan overnachten in Bled op de gelijknamige camping aan het meer. We blijven hier 2 nachten.

Dag 4 Bled

We wandelen naar het stadje Bled aan de andere kant van het meer. Een schitterende wandeling via een wandelpad langs het meer van ongeveer 5 km. Het stadje valt een beetje tegen, maar het is toch gezellig om er even rond te wandelen en wat te drinken op een terrasje. Via de andere kant van het meer lopen we weer terug naar de camping. Na deze pittige wandeling rusten we lekker uit op de mooie camping en gaan ’s middags zwemmen in het meer.

Dag 5 Bled – Novigrad                  215 km

Vandaag rijden we naar Novigrad in Kroatië, maar onderweg stoppen we eerst bij de wereldberoemde grotten van Postogna. Het zijn schitterende druipsteengrotten waar je met een treintje doorheen rijdt. Helaas zijn de meeste foto’s mislukt. Daarna rijden we naar Kroatië waar we 3 nachten op camping Mareda in Novigrad zullen blijven.

Dag 6 Novigrad

Vandaag lekker uitrusten op de camping. De camping ligt aan zee. Het is een enorme grote camping met mooie plaatsen. Het sanitair is wel schoon, maar heeft veel mankementen. Naast de camping is een supermarkt. Novigrad ligt op 3 km afstand.

René en ik zwemmen en snorkelen totdat er een enorme wind opsteekt, wat wel leuk is voor de golven, maar we kunnen bijna het water niet uitkomen. Hier is namelijk geen strand maar betonnen platen. Ondertussen probeert Dick in zijn eentje de luifel voor wegwaaien te behoeden. We komen net op tijd terug om hem te helpen. Gelukkig is het noodweer maar van korte duur. Later probeert nog een grote loslopende herdershond onze Sylvester aan te vallen, het loopt gelukkig goed af.

Dag 7 Novigrad

We gaan op de fiets naar Novigrad. We volgen de hoofdweg, maar deze is af en toe zo steil dat we moeten afstappen. Bij de terugweg blijkt dat er een pad langs de kust gaat en dat is vlak! Novigrad is een leuk stadje gelegen op een schiereiland met een visserhaven, smalle straatjes, mooie kerkjes en oude huizen waar de Venetiaanse invloed van vroeger nog duidelijk te herkennen is. We maken een mooie wandeling langs de kust van het schiereiland en dwalen door de nauwe straatjes met de vele winkeltjes en restaurantjes. Daarna eten we een lekkere pizza.

Dag 8 Novigrad – Vrsar via Porec         33 km

We rijden naar het zuiden van Istrië, maar maken eerst een stop in Porec. Porec is een van de mooiste stadjes in Istrië. Veel van de oude Venetiaanse bouwwerken zijn nog bewaard gebleven in het historische centrum. Bezienswaardig is de basiliek met Byzantijnse mozaïeken en mooie klokkentoren. Verder vele mooie oude huizen in nauwe straatjes. Overal kleine winkeltjes en restaurantjes. Ook is er een mooie boulevard. Na een paar gezellige uurtjes hier doorgebracht te hebben, rijden we verder naar Vrsar. We blijven daar 2 nachten op camping Porto Sole.

Dag 9 Vrsar

Een rustdag op deze middelgrote camping. Redelijk sanitair, zwembad en zee en slechts 5 minuten van het centrum van Vrsar. ’s Middags lopen we via een wandelpad naar Vrsar. Aan de kade van de vissershaven allemaal restaurantjes en terrasjes. Eindelijk vinden we voor René een hamburger met frites! Daarna klimmen we de heuvel omhoog waartegen het stadje is gebouwd. Ook hier weer leuke smalle straatjes, een kerkje, winkeltjes. Bovenop de top een schitterend uitzicht op Vrsar en al de eilandjes die hier voor de kust liggen.

Dag 10 Vrsar – Medveja            105 km

We rijden dwars door het mooie binnenland van Istrië naar de oostelijke kant naar Medveja. De camping aldaar valt erg tegen, dus besluiten we maar één nacht te blijven. Er is wel een schitterend wandelpad langs de kust met mooie vergezichten.

Dag 11 Medveja – Selce           64 km

De bedoeling is om Opatija te bezoeken, maar het is markt en er is geen enkele parkeerplaats te vinden, in ieder geval niet voor campers. Jammer, want de stad ziet er erg leuk uit. Veel mooie gebouwen in klassieke- en barokstijl daterend uit de tijd dat veel koninklijke gasten hier vakantie kwamen vieren. Overal palmbomen en veel bloemen, gezellige straten, veel winkels en een mooie boulevard.

We rijden via het drukke Rijeka naar het plaatsje Selce, waar we overnachten op camping Selce. Een leuke, kleine camping met redelijk sanitair, aan zee gelegen en op loopafstand van het centrum. ’s Avonds lopen we naar het stadje via het mooie wandelpad langs de kust en gaan lekker uit eten.

Dag 12 Selce – Plitvice          172 km

We verlaten de kust en rijden door het mooie, bergachtige binnenland richting Bosnische grens tot aan Plitvice waar we meteen een bezoek brengen aan de beroemde Plitvicer meren. Dit nationale park bevat 16 meren die van hoog naar laag in elkaar overlopen door middel van watervallen, riviertjes en beken. Langs de meren zijn wandelroutes uitgezet, dwars door het bosgebied rondom deze meren met prachtig blauw en groengekleurd water. Uitgeput rijden we ’s avond naar camping Plitvice waar we overnachten.

Dag 12 Plitvice – Brezice         170 km

Dwars door oostelijk Kroatië langs de Bosnische grens rijden we noordwaarts naar Slovenië. Het landschap is heuvelachtig met bossen en weiden en kleine dorpjes. Hier is nog duidelijke de schade van de oorlog te zien in de kogelgaten in de huizen. We rijden naar camping Terme Catez in Brezice.

Dag 14 Brezice

We blijven vandaag hier op deze prachtige camping. Het is een heel kuurcomplex, met hotel, appartementen, camping, winkels, restaurants en maar liefst 10 zwembaden, zowel buiten als binnen. We gaan eerst zwemmen en proberen alle zwembaden uit. ’s Middags fietsen we in 10 minuten naar het gezellige dorp, wat de moeite waard is. Leuke straatjes, mooie huizen in pastelkleuren, boerderijen en een kasteel. ’s Avonds gaan we uit eten in een van de restaurantjes van het complex met live-muziek.

Dag 15 Brezice – Godz Martuljek              210 km

Dwars door Slovenië van oost naar west rijden we naar de Julische Alpen. We overnachten op camping Spik met uitzicht op het bergmassief van de Triglav. De camping ligt mooi in een dal aan een rivier waarlangs fietspaden aangelegd zijn. Bovendien midden in de bossen. We rusten lekker uit van de vermoeiende rit en genieten van het uitzicht op de bergen. ’s Avonds lopen we naar het dorpje, een klein boerendorpje waar niet zo heel veel te zien is. Een restaurantje is er wel, dus gaan we lekker uit eten.

Dag 16 Godz Martuljek – Matrei             160 km

We gaan eerst boodschappen doen in Kranjska Gora, een bekende Sloveense wintersportplaats en lopen even wat rond. Daarna gaan we een klein stukje door Italië en komen dan Karinthië binnen. Via de mooie Weissensee rijden we ’s middags Ost-Tirol binnen en overnachten op camping Edengarten in Matrei, gelegen in een schitterend berglandschap. Na wat uitgerust te hebben maken we een wandeling naar het centrum van het mooie dorp.

Dag 17 Matrei – Hall in Tirol            161 km

Door het mooie Oostenrijkse berglandschap, via de Gerlospas en langs de Krimmler watervallen bereiken we begin van de middag Hall in Tirol en overnachten op de Schwimmbadcamping, naast een groot gemeentezwembad. Het centrum van Hall is lopend te bereiken in 15 minuten en is de moeite waard. Pastelkleurige huizen in smalle straatjes, mooie kerken en kloosters.

Dag 18 Hall in Tirol – Lindau           214 km

Via Vorarlberg en de 14 km lange Arlbergtunnel rijden we naar Lindau aan de Bodensee. We overnachten op de camperplaats P1, waar overdag een gratis bus naar het centrum van Lindau rijdt. Kosten 2,00 voor 1e uur, daarna 0.70 ct per uur. Dus best wel duur, maar wel handig. We nemen de bus en komen aan vlakbij het oude centrum, gelegen op een schiereiland in de Bodensee. Veel historische gebouwen, gezellige straten en pleintjes, veel winkels, veel restaurantjes en terrasjes langs het water en een haven.

Dag 19 Lindau – Hinterzarten am Titisee         178 km

We nemen zoveel mogelijk de wegen langs de Bodensee met mooie vergezichten en leuke dorpjes. Doel vandaag is Hinterzarten am Titisee, gelegen in het Zwarte Woud. We blijven 2 nachten op camping Bankenhof, een mooie camping met zeer mooi sanitair, vlakbij het meer gelegen en ongeveer 4 km van Titisee stad.

Dag 20 Hinterzarten am Titisee

Vandaag fietsen we langs het meer naar Titisee, een vrij vlak fietspad met af en toe een heuveltje. Maar het is goed te doen. Titisee is een toeristisch dorp met veel terrasjes en winkels waar koekoeksklokken en andere souveniers worden verkocht. Maar wel leuk om even rond te wandelen en op een terrasje aan het meer te zitten met een lekkere ijssorbet.

Dag 21 Hinterzarten am Titisee – Rüdesheim   345 km

Het zit er bijna op. Dus maar de autobaan naar ons laatste overnachtingsadres in Rüdesheim, Campingplatz am Rhein, een mooie camping aan de Rijn. Dat is altijd ons ritueel als we die kant op zijn geweest. Een afscheidsetentje bij Gasthof Lindenwirt in de Drosselgasse met live-muziek. Dus ook vanavond. Lekker gegeten en van de muziek genoten.

Dag 22 Rüdesheim – Boxtel   346 km

En net voor we weg willen rijden… lekke band! Maar dank zij 2 sterke mannen is dit zo opgelost. Nog een stukje binnendoor langs de Rijn en daarna heel snel via de autobaan naar huis. Het zit er weer op. Een hele mooie reis, heel veel gezien en mooi weer gehad.

Totaal aantal kilometers: 3602

Zie routekaart

Dit vind je misschien ook leuk...