Weekend St. Goar/Heimbach 2019

Dag 1 Boxtel – St. Goar              20 maart 2019

Na een ellendige tijd, waarin bij Dick een keeltumor werd geconstateerd en hij een lange kuur met chemo en bestralingen heeft ondergaan, is het tijd om even te relaxen en te kijken of hij weer een lange rit met de camper aankan. Als dat lukt en de artsen na controle toestemming geven, gaan we half april een grote reis maken naar Griekenland. De rit verloopt voorspoedig en we komen al vroeg aan op camping Loreleyblick in St. Goar, waar we een mooi plekje aan het water uitzoeken. Er ligt nog flink wat modder want de afgelopen dagen stond het hier vanwege de hoge stand van de rivier, nog vol water. Het is mooi weer, wat fris, maar met een vest aan is het heerlijk buiten zitten en genieten van de omgeving, het scheepvaartverkeer op de Rijn en het treinverkeer aan de overkant. Hier is altijd wat te zien, daarom komen we hier vaak. Eind van de middag wandelen we via het pad langs de Rijn naar het dorp, waar nu nog weinig te doen is. St. Goar is klein, maar heeft een mooi kasteel en een leuke hoofdstraat met winkeltjes en restaurantjes. We nemen een heerlijke ijscoupe in een ijssalon, waar Dick gelukkig weer van kan genieten, nadat hij maandenlang geen smaak heeft gehad en sondevoeding moest nemen.

Dag 2 St. Goar

Dick gaat lekker relaxen en ik ga een wandeling maken in St. Goarshausen. Ik neem de veerpont naar de overkant en klim dan via een steile helling naar boven naar het uitzichtpunt Dreiburgenblick, waar je een prachtig uitzicht hebt op Burg Katz, Burg Maus en Burg Rheinfels en het mooie Rijndal. Vlakbij ligt het plaatsje Patersberg, een klein dorpje met enkele mooie vakwerkhuizen in het centrum. De afdaling gaat door het dal van de Forstbach en komt weer uit in St. Goarshausen, een leuk plaatsje, nu extra mooi door de vele bomen met rose en witte bloesem. De Altstadt heeft mooie oude huizen in een leuke straat met restaurantjes en wijnhuizen. Het beeld van de visser geeft aan dat hier vroeger op zalm gevist werd. Ik doe nog even boodschappen in de Rewe-supermarkt en neem dan weer de pont terug naar St. Goar. ’s Avonds gaan we eten in het restaurant van de camping aan de overkant van de weg, heerlijk en niet duur.

Dag 3 St. Goar

Ik heb weer een nieuwe wandeling uitgezocht, ook in St. Goarshausen. Dus weer met de veerpont en dan via steile trappen in de Altstadt omhoog naar Burg Katz. Dan boven over de heuvels naar de parkeerplaats van de Loreley, waar zich een rodelbaan en enkele restaurantjes en terrasjes bevinden. Je mag hier met de camper ook overnachten, maar er zijn geen voorzieningen. Ik ga heerlijk lunchen in de zon op een terras, genieten! Daarna naar het uitzichtpunt met weer een prachtig uitzicht. Boffen met dit weer. De afdaling gaat via steile trappen tot onderaan de Lorely-rots. Daarna de wandeling terug langs de Rijn naar St. Goarshausen, onderweg zie je nog het beeld van de Lorely. Nog even door de Altstadt en dan met de veerpont terug. Mooie wandeling!

Dag 4 St. Goar

Vandaag een wandeling naar Oberwesel. Eerst een flinke klim naar boven langs een mooi beekje met watervalletjes en dan hoog over de heuvels door bossen, wijngaarden en weilanden. Overal uitzichtpunten. Helaas is het heiïg vandaag, jammer, maar het blijft prachtig hier. De afdaling gaat langs een tentoonstelling van blikken figuren van trollen en geeft daarna mooi uitzicht op Oberwesel. Daar zijn we al vaker geweest, dus ga ik meteen terug naar St. Goar, dit keer langs de Rijn over het fietspad.

Dag 5 St. Goar – Heimbach

We hebben het hier nu wel gezien en besluiten nog een overnachting te maken in de Eifel. Door een mooi landschap rijden we binnendoor naar Heimbach, naar de camperplaats bij het stationnetje. Heimbach is een leuk dorpje, prachtig gelegen in het dal van de Rur, vlakbij de stuwdam bij de Rursee. Bezienswaardigheden zijn het 11e eeuwse kasteel en enkele leuke straatjes met vakwerkhuizen. Vooral de omgeving is prachtig, er zijn mooie wandelingen te maken. Ik ga ook weer een wandeling maken, langs de Rur ligt een wandelpad dat tot de stuwdam gaat, maar ik ga tot het mooie gebouw van de electriciteitscentrale uit 1905, steek de Rur over en wandel weer terug. ’s Avonds gaan we eten in het Griekse restaurant vlakbij de camperplaats. Een klein familiestaurantje waar ze heerlijk Grieks eten serveren, maar ook Duitse gerechten. Lekker en niet duur.

Dag 6 Heimbach – Boxtel

Weer naar huis. Het was een heerlijk, lang weekend. Dick heeft lekker uitgerust en ik heb mooie wandelingen gemaakt. De wandelingen heb ik gevonden op maps.me. Daar worden de wandelpaden middels stippellijnen aangegeven, ideaal.

Dit vind je misschien ook leuk...