Normandië 2005

Dag 1 Boxtel – Gravelines                           322 km

Het is herfstvakantie 2005 en zoon René wil dolgraag naar Normandië om de herinneringen aan de 2e Wereldoorlog te gaan bekijken. We rijden nu de route via Zeeland via de nieuwe tunnel, maar daar hebben we meteen spijt van, want die is erg duur. Via de Belgische kust en via Dunkerque komen we aan in Gravelines, een vestingstadje gebouwd door de beroemde architekt Vauban. Camping des Dunes ligt meteen aan zee en na aankomst maken we ondanks de flinke wind een mooie strandwandeling.

Dag 2 Gravelines – Boulogne-sur-Mer                           82 km

We rijden naar Calais en zien daar de enorme havens waar de veerboten naar Engeland af en aan varen. Iets verderop zien we het begin van de tunnel naar Engeland. We rijden de prachtige kustroute van de Côte d’Opale naar Boulogne met schitterende uitzichtpunten en vergezichten. Het eerste uitzichtpunt is Cap Blanc-Nez, een 134 m. hoge krijtrots met enkele bunkers uit de 2e Wereldoorlog. Vanwege de bewolking kunnen we helaas Engeland niet zien. Het tweede uitzichtpunt is Cap Gris-Nez met de vuurtoren. Ook hier weer een prachtig uitzicht. Daarna loopt de route via de kust naar Boulogne-sur-Mer. We stoppen onderweg voor de lunch bij Wimereux, waar we mooi uitzicht hebben op de uitgestrekte zandstranden, waar het strandzeilen wordt beoefend. Daarna rijden we naar Boulogne-sur-Mer naar de camperplaats aan de haven. De camperplaats is eigenlijke een gewone parkeerplaats naast het Zee-aquarium Nausica. Er zijn geen voorzieningen, maar je staat aan de haven met aan de overkant de vertrekplaats van de draagvleugelboot die naar Engeland vaart en in de verte grote fabrieken. (2015: camperplaats bestaat niet meer) Aan deze kant van de haven komen vissersboten binnen en wordt er door sportvissers gevist naar paling. Het oude centrum ligt tegen een heuvel en is op loopafstand. Op de parkeerplaats staat een snackkraam, waar je o.a. frites kunt halen.

Omdat het nog vroeg in de middag is besluiten we een bezoek te brengen aan Nausica, het aquarium. Het is zeer beslist de moeite waard.

Dag 3 Boulogne-sur-Mer – Honfleur                           251 km

Vandaag rijden we eerst een flink stuk naar het zuiden via de autobaan. Bij Le Havre rijden we via de prachtige brug over de Seine, de Pont de Normandie, waarna we vlak daarna in Honfleur aankomen voor een overnachting op de camperplaats. Gelukkig treffen we nog een plekje met stroom. Het is een grote camperplaats met alle voorzieningen. Vanaf de camperplaats is het slechts 5 minuten lopen naar het prachtige Middeleeuwse stadje, gelegen rondom een schilderachtige haven. Daaromheen leuke straatjes met winkeltjes en restaurantjes. Enkele mooie historische gebouwen zoals de houten St. Catharinekerk, vakwerkhuizen en de stadspoort. Geen wonder dat veel beroemde schilders hier graag kwamen en het stadje hebben geschilderd. We drinken wat op een terrasje aan de haven en genieten van het mooie uitzicht en de flanerende mensen. We kopen nog een fles cider, omdat dit een bekend streekproduct is.

Dag 4 Honfleur – Port-en-Bessin                           108 km

Via de bekende badplaatsen Trouville en Deauville rijden we langs de kust. Die bestaat afwisselend uit krijtrotsen, kleine badplaatsjes en overal herinneringen aan de 2e Wereldoorlog. We passeren de stranden Sword Beach en Juno Beach, 2 van de 5 landingsgebieden waar de geallieerden aan land kwamen. Herinneringen hieraan o.a. in Courseulles-sur-Mer.

Langs de stranden van Gold Beach komen we aan in Arromanches. Hier lag tijdens de 2e Wereldoorlog een kunstmatige haven om de geallieerde landingstroepen te bevoorraden en groot materieel aan land te kunnen brengen. Delen hiervan zijn nog steeds te zien, vooral bij eb. Wij stoppen op een heuvel ten oosten van Arromanches, waar we utizicht hebben op het stadje. We zien inderdaad nog delen van deze haven. Op deze heuvel bevindt zich Cinéma 360. Een expositieruimte met herinneringen aan de 2e Wereldoorlog en een ronde bioscoopzaal waar op 9 grote schermen rondom het publiek een levensechte film over WO2 wordt gedraaid, het lijkt of je er zelf bij bent. Het geluid is ook gigantisch. Eventueel kun je vanaf de heuvel naar het dorp lopen, waar ook nog een museum is.

Vijf kilometer verder naar het westen ligt Longues-sur-Mer met de Batteries le Chaos, 4 enorme Duitse bunkers met grote kanonnen, die de stranden van Gold Beach en Omaha Beach onder vuur namen. Deze plek is ook gebruikt voor de verfilming van “the Longest Day”.

We rijden naar het iets verderop gelegen Port-en-Bessin, waar een camperplaats zou zijn aan de haven. Daar aangekomen blijkt dat je daar niet meer mag staan en we worden verwezen naar een soort binnenpleintje in het centrum. Is ook prima, slecht 200 m. naar het centrum en de haven. Sani bij de haven. (2015: camperplaats is verplaatst naar andere locatie, klik hier)

We wandelen naar het kleine centrum wat bestaat uit smalle straatjes rondom de haven. Naast de pier van de haven ligt het strand vol met schelpen van de Jacobsschelp. Bij de haven loopt een pad omhoog tegen de krijtrotsen. Van bovenaf een schitterend uitzicht over Port-en-Bessin.

Dag 5 Port-en-Bessin – Carentan                           108 km

Na lekkere croissantjes en stokbrood gehaald te hebben bij de plaatselijke bakker, rijden we in westelijke richting langs de kust van Omaha Beach. Onderweg passeren we eerst het Amerikaanse Oorlogskerkhof in Colleville-sur-Mer: heel indrukwekkend. Daarna het badplaatsje Vierville-sur-Mer, hier zijn diverse tanks te zien en net buiten het plaatsje een ponton-brug uit de 2e Wereldoorlog.

Een van de belangrijkste herinneringen aan de 2e Wereldoorlog is Pointe du Hoc. De geallieerden hebben deze Duitse verdedigingswerken vanaf zee beschoten en zijn toen met touwladders de rots opgeklommen. De rots lijkt nog steeds op een maanlandschap met vele kraters veroorzaakt door de beschietingen van de geallieerden. De plaats is gratis toegankelijk. Via Carentan rijden we naar Ste.Mère-Eglise, waar geallieerde parachutisten landden tijdens de invasie. Een van de parachutisten bleef hangen in de kerktoren, werd in zijn voet geschoten door de Duitsers, maar hield zich dood en heeft het overleefd. In “the Longest Day” wordt dit prachtig verfilmd. Als herinnering hieraan hangt er nu een parachutistenpop in de toren. Een van de gebrandschilderde ramen in de kerk beeldt ook deze gebeurtenis uit. Verder is er nog een museum. Daarna rijden we terug naar de kust, naar Utah Beach. Daar staat langs de weg nog een monument voor generaal Leclerc en iets verder nog een Utah Beach Museum. Overnachting vandaag op camping Municipal in Carentan, mooie camping.

Dag 6 Carentan – Yport                           231 km

We hebben nu de belangrijkste oorlogsmomumenten gezien en rijden vandaag een flink stuk naar het noorden. De route gaat binnendoor door het Normandische landschap wat glooiend is, met veel grasland en koeien en leuke dorpjes onderweg met vakwerkhuizen. Via de Pont de Normandie rijden we dwars door Le Havre om daarna de kustroute te rijden die we op de heenweg hebben overgeslagen. De bedoeling is om in Etretat te overnachten om de beroemde krijtrotsen te bezoeken, maar de camping is gesloten en de camperplaats staat helemaal vol. Daarom rijden we nog een stuk verder naar Yport en overnachten aldaar op de Camping Municipal.

Dag 7 Yport – Le Touquet-Paris Plage                        215 km

Vandaag rijden we helemaal langs de kust naar het noorden. Deze mooie kronkelige kustweg leidt langs mooie badplaatsjes, vissersplaatsjes, krijtrotsen en bossen afgewisseld met weilanden. Af en toe stoppen we om te genieten van de mooie vergezichten, zoals bij de vuurtoren Phare d’Ailly en het badplaatsje Pourville-sur-Mer. In Le Treport parkeren we de camper en lopen wat door het vissersplaatsje met zijn vuurtoren, vissershaven, pier, strand en krijtrotsen. De hoofdstraat heeft talloze visrestaurantjes en winkeltjes. Daarna rijden we naar Le Touquet-Paris-Plage, waar we willen overnachten op de camperplaats bij camperdealer Opale, maar deze is helemaal vol. We rijden verder naar het Hippodrome, waar ook een camperplaats is. Er zijn plaatsen op gras zonder stroom, maar ook een aantal plaatsen tegen het hoofdgebouw met stroom. Ook sani aanwezig.

Het is 10 minuten lopen naar het centrum van deze chique badplaats door een wijk met luxe villa’s en schitterende huizen. Het centrum is gezellig met mooie (dure) winkels en een lange boulevard langs het strand. Daar is ook een groot subtropisch waterparadijs.

Dag 8 Le Touquet-Paris Plage – Antwerpen                        344 km

We besluiten om nogmaals de prachtige kustroute tussen Boulogne-sur-Mer en Calais te rijden. Op de heenweg hadden we nogal veel bewolking en nu is het weer lekker zonnig. Het uizicht vanaf de Cap Gris-Nez en de Cap Blanc-Nez is schitterend  en we kunnen zelfs de krijtrotsen in Engeland zien. Na deze mooie tocht gaan we via de autobaan naar België. De bedoeling is om te overnachten op de camperplaats in Gent, maar deze is overvol vanwege de kermis. We rijden door naar Antwerpen en parkeren daar langs de Schelde. We weten niet zeker of we daar mogen overnachten, maar er staan nog veel meer campers (2015: mag niet meer). We lopen naar het centrum en bekijken daar de kathedraal en de mooie straatjes eromheen. Natuurlijk nemen we een heerlijke Belgische friet. Terug in de camper genieten we van de mooie zonsondergang boven de Schelde.

Dit vind je misschien ook leuk...