Rijn en Main 2016

ROUTEKAART

Dag 1     Boxtel-Blankenheim                                 226 km                                              11 mei 2016

Eigenlijk zouden we de maand mei zoals gewoonlijk onze grote reis maken, maar doordat onze kat Max geopereerd moest worden, hebben we dit uitgesteld tot later dit jaar en gaan we nu 2 weekjes en blijven wat dichter in de buurt. We gaan naar Duitsland en rijden vandaag tot de Eifel. Na Aachen een prachtige route met heuvels en bossen afgewisseld met gele koolzaadvelden. De bedoeling was om te overnachten in Schleiden op de camperplaats bij de camping, maar het kantoortje is vandaag de hele dag gesloten, de slagboom is dicht en de tuinman spreekt geen Duits! De ernaast gelegen camperplaats bij het zwembad heeft 3 krappe plaatsen op een grote parkeerplaats en ziet er niet aantrekkelijk uit. We rijden daarom iets verder naar de camperplaats van Blankenheim (€5,00 + stroom via munten). Eerst lekker buiten zitten, het is vandaag 24 graden. Daarna wandelen we langs het meertje naar het dorp waar in het kleine centrum mooie vakwerkhuisjes staan waaronder een van hen het riviertje de Ahr ontspringt. Boven het dorp ligt een kasteel en in de omgeving kun je mooie wandelingen en fietstochten maken. We drinken een lekker biertje op een van de terrasjes en maken daarna nog een kleine wandeling langs de Ahr vanaf de camperplaats.

Dag 2.     Blankenheim-Lahnstein                           100 km                                         12 mei 2016

Dwars door de Eifel rijden we vandaag naar Lahnstein, gelegen aan de Rijn en de Lahn. Op de mooie camperplaats vinden we nog net een plekje wat niet gereserveerd is voor het Pinksterweekend. Een grote camperplaats voor 60 campers maar met hele ruime afgebakende plaatsen en mooi sanitair. (€9,50 en stroom via munten). Op 50 meter ligt de mooie promenade langs de Lahn naar de Rijn en uitzicht op kasteel Stolzenfels. Eerst lekker buiten zitten en eten en daarna fietsen we op onze nieuwe e-bike’s via de brug over de Lahn naar de Globus-supermarkt, een enorme supermarkt met maar liefst 3 etages. Even de boodschappen naar de camper brengen en daarna fietsen en wandelen we wat rond in Niederlahnstein en Oberlahnstein, de 2 dorpsdelen gescheiden door de Lahn. Er zijn wat mooie gebouwen, delen van de stadsmuur , vakwerkhuizen een mooie Rijnpromenade met parken en terrasjes en boven het dorp het mooie Lahneck-kasteel. We nemen het fietspad langs de Rijn en fietsen de 6 km naar het dorpje Braubach, wat gedomineerd wordt door het kasteel de Marksburg. Op het oude marktpleintje met prachtige vakwerkhuizen nemen we een biertje op een van de terrasjes. We fietsen weer terug, maken nog een wandeling langs de promenade waar Lahn en Rijn samenkomen en zitten nog lekker lang buiten.

Dag 3. Lahnstein. Vrijdag 13 mei.

We blijven hier vandaag, het is nog steeds mooi weer, alhoewel er voor het weekend kou en regen zijn voorspeld. We gaan een fietstocht maken langs de Lahn naar het 12 km verder gelegen Bad Ems. Er ligt een fietspad langs de hele rivier met mooi uitzicht op de heuvels. We doen het rustig aan en na drie kwartier komen we in Bad Ems aan, een kuuroord met prachtige gebouwen, grote villa’s, veel parken en overal bloemen. De Lahn stroomt dwars door de stad en ook aan de overkant liggen grote villa’s en een mooie Russische kerk. We wandelen langs de promenades en drinken een biertje op een van de terrasjes. We besluiten om hier te eten en daarna terug te fietsen. We kiezen voor Gasthof Pfeffermühle op het marktplein, dat we nog net halen voordat de regen met bakken uit de lucht komt en het hevig begint te onweren. We eten een lekkere schnitzel en wachten tot het droog wordt, maar dat zit er voorlopig niet in. Het blijft regenen en we hebben geen jassen bij ons. In een van de winkeltjes kopen we 2 paraplu’s, maar poncho’s hebben ze nergens. Dus dan maar op de fiets met paraplu terug naar Lahnstein, waar we na een goed half uur helemaal doorweekt en koud aankomen. Na een lekkere warme douche en een borreltje worden we langzamerhand weer warm.

DSC06646 (Copy)
 Bad Ems, kuuroord aan de Lahn

Dag 4  Lahnstein-Idstein                                               90 km                       14 mei 2016

We gaan vandaag de mooie route langs de Lahn rijden met leuke dorpjes en stadjes zoals Dausenau en Nassau. Ook Limburg is een bezoek waard, maar het is zaterdagmorgen, erg druk in de stad en we kunnen geen parkeerplaats vinden. We hebben deze mooie stad met de beroemde dom en Altstadt al eerder bezocht, dus het is niet zo erg. We rijden verder naar de gratis camperplaats van Bad Camberg waar we in eerste instantie afgeschrikt worden door zigeunerfamilies met caravan’s die op een vuurtje eten aan het koken zijn. Maar de Duitse buurman die hier al 3 dagen staat, zegt dat ze geen enkel probleem vormen. Het is wel interessant om te zien hoe deze mensen primitief moeten leven. Na de lunch wandelen we naar het dichtbij gelegen historische centrum met mooie, oude vakwerkhuizen en een prachtig raadhuis, waar achter een groot Kurpark ligt. Door het koude weer en de gesloten winkels is het erg stil en hebben we het eigenlijk al vlug gezien. Bovendien blijkt dat we op de camperplaats geen satelliet kunnen ontvangen en aangezien we toch vanavond het songfestival willen zien, besluiten we om iets verder te rijden naar de camperplaats van Idstein. Hier krijgen we geen spijt van, want Idstein is prachtig! Het centrum bestaat uit leuke straatjes met prachtige gerenoveerde oude vakwerkhuizen in allerlei kleuren met mooi houtsnijwerk. Verder delen van de stadsmuur, een stadspoort, een kasteel en de heksentoren. Schitterend! Het VVV is gevestigd in het oudste huis en hier moeten we betalen voor de camperplaats, €10,00 incl stroom (op werkdagen wordt het geld ter plaatse opgehaald).

Dag 5  Idstein-Klingenberg am Main                  126 km                                       15 mei 2016

We rijden vandaag naar de Main, een rivier die tussen met wijngaarden bedekte heuvels doorkronkelt en waar vele camperplaatsen zijn in de mooie dorpjes en stadjes. We kiezen vandaag voor de camperplaats van Klingenberg (€9,50 incl stroom) en vinden een mooi plaatsje aan het water. Er is niet heel veel scheepvaart op de Main maar af en toe komen er vrachtschepen en cruiseboten langs. Toch leuk om te zien. In de middag is het droog en wandelen we de korte afstand naar het dorp. Klingenberg is een wijndorp, de hellingen vol met wijngaarden. Het is vandaag de laatste dag van de Weinkulturfeste en er is van alles te doen in het dorp. Er zijn rondleidingen door wijnboeren, standjes om wijn te proeven en er is muziek in de Rosengarten. We nemen plaats op de houten banken en luisteren naar leuke muziek onder het genot van een glas plaatselijke rode wijn. Daarna wandelen we rond in de kleine Altstadt met ook hier weer vakwerkhuizen, een stadspoort, een mooie kerk en een kasteeltje. Dick heeft geen zin om te klimmen, dus wandel ik zelf via 300 treden (oei!) naar de kasteelruïne hoog boven het dorp. Vanaf het terras heb je een prachtig uitzicht over het dorp en de Main. Ook vind je hier allerlei wandelpaden door de heuvels en fietspaden langs de Main.

Dag 6  Klingenberg-Wertheim                                    46 km                                 16 mei 2016

We rijden langs de Main naar Miltenberg, een van de mooiste stadjes langs de Main. We parkeren de camper op de gratis camperplaats bij de jachthaven om het stadje te bezoeken. Redelijke plek om te overnachten, je staat er wel mooi aan de Main, maar erg scheef. We lopen over de Mainbrug naar het centrum met zijn mooie vakwerkhuizen en oude huizen gebouwd met rode steen uit de omgeving. Boven het stadje weer een prachtig kasteel. Helaas is vandaag alles dicht en is het koud, dus is er weinig te beleven. We rijden daarom verder naar Wertheim, naar de camperplaats op P4 op 300 meter van het centrum. De camperplaats is tijdelijk gratis, ligt mooi aan de Main maar is nogal lawaaierig door het viaduct erboven. Voor ons geen probleem. We lopen naar het centrum met zijn mooie marktplein met vakwerkhuizen en zoeken alvast een restaurantje voor vanavond. Ook Wertheim heeft een prachtig hooggelegen kasteel en ligt aan de monding van de Tauber in de Main met mooie wandelpromenades. ’s Avonds lopen we nogmaals naar het centrum om te gaan eten in hotel Kette aan de Tauber waar restaurant Zorbas zit met Grieks/Duitse keuken. We hebben er heerlijk gegeten voor weinig geld.

Dag 7   Wertheim-Bamberg                                       120 km                             17 mei 2016

We rijden vandaag naar het verste punt van onze reis, helemaal binnendoor naar Bamberg, om vervolgens de laatste week weer langzamerhand langs de Main en Rijn weer terug te rijden. De route gaat dwars door het drukke Würzburg, daarna door glooiend landschap met gele koolzaadvelden, een stukje bosrijk Steigerwald en Ebrach met zijn enorme abdij. We doen nog even boodschappen bij de Lidl in Burgebrach en komen net voor de middag aan op de camperplaats in Bamberg. (€12,00 met vandaag gratis stroom) waar nog net één plaatsje is. We zien het al de hele week, je moet echt vroeg aankomen wil je nog een plaats krijgen. Na de lunch wandelen we langs het Rijn-Main-Donau-kanaal naar het centrum. Bamberg is een prachtige stad, was vroeger een belangrijk katholiek bisdom, waardoor er veel kerken zijn gebouwd. Er waren ook connecties met het Tsjechische Bohemen waardoor de stad gelijkenissen vertoont met de stad Praag. Tegen de heuvels van de stad ligt de enorme Dom met daarnaast de oude en nieuwe bisschoppelijke paleizen. Op een andere heuvel het St. Michaels-kloostercomplex. Aan de voet van de Dom bevindt zich de Altstadt met gezellige straatjes met mooie huizen en veel restaurantjes en terrasjes. We nemen een biertje op een terrasje en bekijken de gezellige drukte. Vlakbij is een uitzichtpunt waar je aan de overkant van de rivier de Regnitz de oude visserswijk ziet liggen, Klein-Venetië genoemd. Via 2 bruggen en het oude raadhuis met mooie muurschilderingen kom je op het eilandgedeelte met leuke pleinen, fonteinen, mooie barokke huizen, kerken en winkelstraten. Via het enorme Bürgerpark langs de Regnitz wandelen we weer terug naar de camper.

Dag 8  Bamberg-Kitzingen                                   103 km                                18 mei 2016

We rijden vandaag naar Kitzingen. Daar is een mooie camperplaats aan de Main(€9,00 en stroom via munten). We komen weer vroeg aan dus zoeken we een mooi plekje uit op een hoek, later zal alles vollopen. Het is mooi weer, dus kunnen we heerlijk buiten zitten. Er is gratis internet, dus kunnen we weer even de familie “bijpraten”. ’s Middags lopen we via de oude Mainbrug het stadje in. Het heeft een klein centrum met enkele winkelstraatjes, enkele mooie gebouwen en een gezellig marktplein met terrasjes. Daar laten we ons een biertje goed smaken. Via de mooie Mainpromenade naast de camperplaats (ideaal voor kinderen met veel speelmogelijkheden) lopen we weer terug en maken daarna nog een fietstocht langs de Main.

Dag 9  Kitzingen-Rüdesheim                               195 km                                            19 mei 016

Het regent. We waren van plan om Würzburg te bezoeken, maar dat lijkt ons niet aanlokkelijk met dit weer. We hebben op internet het weer een beetje bekeken en zien dat het bij Rüdesheim het beste is. Voor deze keer dan maar eens autobaan om lekker op te schieten. Rond 13.00 uur komen we aan op de camping, waardoor we een mooi plekje krijgen, aan de Rijn met uitzicht op de Rijnpromenade met platanen, de vele ganzen, die nu jongen hebben, de zwanen en de cruiseboten die hier aanleggen. We komen hier ieder jaar wel een keer, het is een dure camping (€30,00) maar het is het wel waard. In de omgeving is van alles te doen, zie hiervoor onze andere reizen (zoekfunctie Rüdesheim). ’s Middags zitten we lekker buiten, de zon is gaan schijnen. Rond 18.00 uur lopen we via de mooie Rijnpromenade naar het gezellige stadje, waar we eerst gaan eten op het terras van het Parkhotel met uitzicht op de Rijn en daarna wat gaan drinken in de Weingarten van Lindenwirt in de Drosselgasse met live-muziek. Altijd gezellig!

Dag 9  Rüdesheim                                                                                                         20 mei 2016
We blijven nog een dag hier. Het weer is redelijk, we kunnen in ieder geval buiten zitten en ’s middags een fietstocht maken langs de Rijn naar Oestrich-Winkel. ’s Avonds gaan we weer voor een gezellige avond met bier, wijn, dansen en muziek naar Lindenwirt.

Dag 11  Rüdesheim-Königswinter                             134 km                            21 mei 2016

De bedoeling is om vandaag naar het gedeelte van de Rijn te gaan waar we niet vaak komen. We zijn altijd in het deel tussen Koblenz en Rüdesheim, wat ook het mooiste is, de meeste kastelen zijn en de leukste dorpjes zoals St. Goar, Bacharach, Oberwesel en Rüdesheim. Nu rijden we eerst naar Neuwied, maar de camperplaats daar valt erg tegen, dus keren we meteen om en rijden verder naar Linz. Daar is het dit weekend antiek-en vlooienmarkt en tot ver buiten het dorp is geen parkeerplek meer te vinden. Jammer. De camperplaats in het verderop gelegen Unkel is vol en daarna rijden we verder naar Königswinter naar de camperplaats 3 km van het centrum, een gewone mixparking maar goed voor een nachtje. Het is prachtig weer vandaag, 24 graden, en we fietsen langs de Rijn naar het centrum. Langs dit deel van de Rijn zijn er prachtig aangelegde wandel-en fietspaden met veel bomen, planten en bloemen. Ook in Königswinter is het gezellig druk vanwege het Schützenfeest met schutters in zwart pak behangen met veel medailles, biertenten, muziek en kermis. De vele terrasjes aan de mooie Rijnpromenade en in de hoofdstraat zitten vol. We willen met de oudste tandradbaan van Duitsland omhoog naar de Drachenfels, maar er staat zo’n gigantische rij te wachten dat we daar maar van afzien.

We nemen een biertje op een terrasje en fietsen daarna terug naar de camperplaats, om daarna toch nog een fietstochtje te maken de andere kant op, richting Bonn. Onderweg komen we een gezellig terras tegen, het Bundeshäuschen, waar we heerlijk genieten van het uitzicht op de Rijn, de zon en een biertje.

Dag 12  Königswinter-Remagen                             27 km                               22 mei 2016

We hebben gezien dat er in Remagen een camperplaats is, aan de andere kant van de Rijn (€12,00 en stroom via munten). Een mooi plekje, helaas zijn de voorste plaatsen met uitzicht op de Rijn bezet. Het is nog steeds mooi weer, de buien zijn voorspeld voor vanmiddag, dus profiteren we ervan en gaan meteen op de fiets naar de 3 km zuidelijker gelegen veerpont naar Linz (€1,50 p.p. met fiets). Dus toch nog een bezoek aan de antiek-en vlooienmarkt. Linz is een prachtig stadje met mooie vakwerkhuizen, veel fonteinen, gezellige straatjes en pleintjes met veel terrasjes en restaurantjes. Het is weer gezellig druk en we slenteren op ons gemak langs de kraampjes, die langs de stadsmuren en in de straatjes staan. Op een terrasje op de Marktplatz gaan we wat drinken en aangezien het ook lunchtijd is, eten we meteen een lekkere schnitzel. Na dit leuke bezoek aan Linz, nemen we de veerpont terug en fietsen meteen naar de beroemde brug van Remagen, althans de resterende pijlers ervan. Het opblazen ervan in 1945 was een laatste poging van de Duitsers om de geallieerden tegen te houden. Er vielen 30 Amerikaanse slachtoffers. In de pijlers is nu een vrijheidsmuseum gevestigd. Daarna fietsen we door naar Remagen via het mooie fietspad langs de Rijn. Remagen heeft een klein centrum met enkele winkelstraatjes, een gezellig Rathausplein en boven het stadje de mooie Apollinariskerk. Langs de Rijn een brede promenade met alleen maar terrasjes, restaurantjes en ijscafé’s. Van hier een prachtig zicht op de Rijn met de vele schepen. Het is druk en gezellig, de zon schijnt nog steeds en natuurlijk nemen we weer een biertje op een van de terrasjes. Wat hebben we het toch goed! Daarna kunnen we nog lekker buitenzetten tot het aan het eind van de middag zachtjes gaat regenen.

Dag 13  Remagen-Boxtel                                      262 km                               23 mei 2016

De vakantie zit er op. We rijden nog een stuk binnendoor langs Ahrweiler, Altenahr en Bad Münstereifel, een prachtig stukje Eifel. Daarna via de autobaan naar huis. Ondanks dat het weer niet altijd meezat hebben we een fijne vakantie gehad. Mooie routes gereden langs Rijn, Lahn en Main en leuke stadjes bezocht. De camperplaatsen waren prima, we hebben leuke fietstochtjes gemaakt en lekker gegeten.

Dit vind je misschien ook leuk...