Zuid-Engeland 2018

Dag 1 – Boxtel – Duinkerke – Dover – Folkestone            14 september    312 km

Ruim 2 weken vakantie. We hebben altijd al een keer naar Zuid-Engeland willen gaan, maar werden altijd weerhouden door het onstabiele weer daar, zodat we meestal maar kozen voor Frankrijk. Nu gaat het er echt van komen, we zien het wel, de weersverwachting voor de komende week ziet er redelijk uit. We hebben de boot van Duinkerke naar Dover geboekt van 16.00 uur, maar het gaat voorspoedig zodat we nog mee kunnen met de boot van 14.00 uur. Er wordt goed gecontroleerd in de haven, maar alles verloopt vlot. Onze kat Max is ook weer mee, zijn paspoort wordt gecontroleerd en ik moet zelf met een apparaat zijn chip scannen. De camper wordt ook doorzocht op illegale personen, maar het gaat allemaal vlug en na een tijdje wachten mogen we aan boord. De overtocht duurt 2 uur en we drinken wat in de bar. De aankomst in Engeland is prachtig met het uitzicht op de witte krijtrotsen van Dover en het kasteel van Dover op de top. Het is weer even wennen voor Dick om links te rijden, maar in het verleden is hij vaak met de touringcar in Engeland geweest. We rijden richting Folkestone naar camping Little Switzerland, mooi gelegen halverwege de krijtrotsen. Een redelijke camping, wel £25,00. Vanaf het terras heb je een mooi uitzicht op de krijtrotsen en loopt er een wandelpad langs de kust en over de rotsen. Het is mooi weer, dus ik ga meteen een mooie wandeling maken richting Folkestone, langs het strand terug en tegen de rotsen weer omhoog. Langs grote delen van de kust van Zuid-Engeland loopt het Coastal Path, een mooi aangelegd smal wandelpad over de heuvelachtige kust. Dus wel altijd klimmen en dalen, maar altijd met prachtige vergezichten. Hier en daar vind je nog de zogenaamde Martello-torens, resten van vroegere verdedigingswerken. Ook hier.

Dag 2 – Folkestone – Rye – Seven Sisters – Seaford       15 september      137 km

Met mooi weer vertrekken we richting de zuidkust. We merken meteen al dat de wegen hier smal zijn en dat zal in de loop van de vakantie nog wel erger worden. De wegen zijn ook afgeschermd met hagen en struiken. Het is dus oppassen geblazen met tegenliggers van groot formaat. We stoppen eerst in Rye, een mooi oud dorpje, wat vroeger aan zee lag, maar door verzanding alleen nog via een kanaal verbinding heeft met de zee. Het is eb deze ochtend, dus de bootjes liggen op het droge. We lopen door de met keien geplaveide straatjes met leuke, oude huisjes naar het hoger gelegen kasteel en een mooie oude kerk, prachtig van binnen met gebrandschilderde ramen. Vanaf het kasteel een mooi uitzicht op de omgeving. De hoofdstraat heeft leuke winkeltjes, pubs en tearooms. Er is ook nog een aparte, witte houten molen. Na deze onderbreking rijden we naar een parkeerplaats bij de Seven Sisters, waar we eerst even wat eten en dan een wandeling maken langs de steile, spierwitte krijtrotsen, 7 in totaal. Met de blauwe lucht, de blauwe zee en het kiezelstrand een mooi plaatje. Daarna rijden we naar Buckle Holiday Park, een grote camping, aan de boulevard gelegen op 1,5 km van het dorp Seaford. Dick blijft op de camping met Max en ik loop langs de boulevard, die weinig terrasjes heeft maar wel wat kleine eettentjes en heel veel bankjes, waar veel mensen zitten te genieten van de zon. Voorbij het dorp leidt de boulevard naar een Martello-toren met museum en naar de krijtrotsen, het eind van de Seven Sisters. Ik klim naar boven en van daar af een mooi uitzicht over Seaford. Ik neem nog een kijkje in het centrum, waar een mooi oud kerkje staat en waar wat terrasjes zijn en pubs.

Dag 3 – Seaford – New Milton     16 september    171 km

We rijden vandaag een flink stuk naar het westen. De A-wegen zijn het beste, maar zijn soms smal, soms met meerder rijstroken, maar ook met veel rotondes en verkeerslichten en er rijden ook tractoren en soms fietsers op. Heel apart. We passeren het mooie stadje Arundel met zijn imposante kasteel en kathedraal. We komen al vroeg aan op de natuurcamping Setthorns in New Milton, gelegen midden in het New Forest, een prachtig natuurgebied met bossen en heide, waar pony’s en paarden vrij rondlopen. De camping is prachtig, kost £19,00 en is alleen voor campers en caravans met eigen toilet/douche, er zijn geen toiletgebouwen, wel camperservicepunten. We staan midden in het bos, prachtig. Grijze eekhoorntjes rennen over de paden en tegen de bomen op. Als we buiten zitten, horen we ineens een raar geluid op het kiezelpad en staan er ineens 5 herten vlakbij de camper. Wat mooi! Als ik mijn fototoestel pak, rennen ze weg helaas. ‘s Middags maken we een wandeling en zien dat ook pony’s gewoon op de camping lopen te grazen. Het is een prachtig bosgebied met daaromheen heide. We verdwalen een beetje, de routes zijn niet goed gemarkeerd en we hebben geen kaart gekocht. Maar het komt allemaal weer goed.

Dag 4 – New Milton – Lulworth    17 september     67 km

Als we ‘s morgens aan het ontbijt zitten, zien we ineens tegenover de camper, in het bos, op 20 meter afstand weer de herten. Geweldig om te zien zo van vlakbij. Ik durf er niet naar toe te gaan, dus de foto’s vanuit de camper zijn niet zo goed. Ook de eekhoorntjes laten zich weer zien, wat is dit een prachtig plekje! Maar we moeten door, dus na het laden en lossen vertrekken we naar Lulworth gelegen aan de Jurassic Coast. De camping Durdle Door die we uitgezocht hebben is erg duur, £36,00, maar ligt op een prachtige locatie aan de kust. En daar betaal je voor in Engeland. Het zijn meestal wel erg mooie campings, zogenaamde Holiday Parks met alles erop en eraan en ze hebben mooie grote plaatsen. Er zijn 2 prachtige uitzichtpunten aan de kust, maar het is op sommige plekken ontzettend steil, dus ik ga alleen de wandeling maken. Eerst de afdaling naar de Man of War, een mooie baai met zandstrand omgeven door de hoge rotsen en daarnaast de Durdle Door, een natuurlijke boog van rotsen in zee. Daarna is het weer een flinke klim omhoog en nog verder klimmen naar de top van de krijtrotsen vanwaar je de andere baai Lulworth Cove kunt zien liggen. Een steile afdaling volgt naar dit mooie plekje in het dorpje met terrasjes en restaurantjes. Langs de baai fish and chips-tentjes, wat vissersbootjes en manden waarin krab en kreeft wordt gevangen. Een druk bezocht plekje. Er schijnt een ander pad te zijn terug naar de camping, maar dat kan ik niet vinden, dus volgt weer de steile klim naar de top. Vermoeiend, maar zo mooi! Op de camping is het lekker buiten uitrusten in de zon.

Dag 5 – Lulworth – Plympton    18 september     188 km

Vandaag rijden we weer een flink stuk naar het westen naar Plymouth. Na de dure campings maar eens een gratis camperplaats, waarvan er bijna geen zijn in Zuid-Engeland. Tomtom stuurt ons weer over hele smalle weggetjes, het is goed uitkijken en de kaart erbij houden. We komen aan op de parkeerplaats Jenny Cliff met mooi uitzicht over Plymouth en de zee. Helaas is het erg bewolkt vandaag. We gaan lunchen in het eenvoudige restaurantje er vlakbij, goedkoop en lekker. Daarna een mooie wandeling langs de kust. Dan blijkt opeens dat we geen stroom meer hebben, er is iets mis. Dick kan het probleem niet oplossen en omdat hij persé PSV-Barcelona wil zien, vertrekken we alsnog naar de vlakbij gelegen camping Riverside Caravan Park in Plympton, waar het personeel veel moeite doet om ons nog een plekje te geven op de overvolle camping, wel op de parkeerplaats bij de ingang, maar dat is voor ons geen probleem. Het is opmerkelijk hoe vriendelijk en behulpzaam de Engelsen zijn, op de campings, in de winkels en in het verkeer.

Parkeerplaats Jenny Cliff

Dag 6 – Plympton – Looe       19 september      45  km

We rijden vandaag niet zo ver, Looe schijnt een leuk plaatsje te zijn. We parkeren de camper op het grote parkeerterrein en wandelen naar het dorp, dat gelegen is aan 2 zijden van de Looe-river. Een gezellig dorp met leuke straatjes. Veel winkeltjes, pubs, terrasjes en bakkerijen, waar de beroemde Cornish Pasties worden gebakken. Deeg met vulling van vlees, vis of kaas en groenten. We wandelen langs de haven met vissersbootjes en zeilboten en de jeugd vermaakt zich langs de kade met het vangen van krabbetjes. We doen nog wat boodschappen en ik koop een Cornish Pasty met kaas, ui en aardappel. Lekker. Daarna rijden we naar het Tencreek Holiday Park, een paar kilometer verder. Na het zonnige weer van vanmorgen is het wat bewolkt geworden, maar ik ga toch een mooie wandeling langs de kust maken. Vanaf de camping daal je af, dwars door de weilanden, naar de Talland Baai met mooie rode rotsen en vandaar weer steil omhoog via het Coastal Path, wat hoog boven de kust naar Polperro loopt. Ondanks de bewolking toch mooie vergezichten op de rotskust en later op het witte dorpje Polperro. Via nauwe, met keien bestraatte steegjes met schattige witte cottages kom je in het centrum met een leuk haventje met vissersbootjes. Veel winkeltjes, bakkerijen en restaurantjes in de straatjes. En net zoals overal in Engeland mooie pubs, veelal in historische panden en versierd met mooie bloembakken. Wat een mooi dorpje! Aan het eind van het dorp, bij het grote parkeerterrein, waar bezoekers hun auto moeten achterlaten, is ook de bushalte, waar ik de bus terugneem naar de camping. Deze scheurt met enorme snelheid over de kleine binnenweggetjes, leuk om mee te maken. Na 20 minuten ben ik weer op de camping, moe maar voldaan, een hele mooie wandeling.

Dag 7 – Looe – Lostwithiel      20 september      105  km

Helaas is het zwaarbewolkt, winderig en regent het een beetje. We willen een botanische tuin bezoeken, ofwel The Lost Gardens of Heligan of het Eden Project. We besluiten naar het Eden Project te rijden omdat daar grote gedeeltes overdekt zijn. We betalen £27,50 p.p. en wandelen door de enorme botanische tuin met mooie bomen, bloemen en struiken. Ook zijn er heel veel kunstwerken te bewonderen. In de 2 enorme koepels van glas en staal worden 2 klimaten nagebootst. In de grootste hal het tropisch regenwoud en in de kleinere een mediterraan klimaat. Overal prachtige bloemen, struiken, palmbomen, vijvers en watervallen. Ook de gewassen die in deze klimaten worden verbouwd, zijn te zien. Erg mooi, voor meer informatie zie de website. Daarna rijden we naar de vlakbij gelegen camping, het Eden Valley Holiday Park. Vanwege het weer de omgeving niet kunnen bekijken.

Dag 8 – Lostwithiel – St. Buryan     21 september      101 km

Dit was de eerste camping met een goed camperservicestation, dus even alles lossen en laden. De dag begint wat somber maar tegen het eind van de ochtend, als we in Marazion aankomen, schijnt de zon. Het dorp is bekend vanwege St. Michaels Mount, een eilandje met kasteel en botanische tuinen, wat bij eb te voet bereikbaar is. Het lijkt erg op de Mont St. Michel in Bretagne. Het wordt vloed, dus er naar toe wandelen lukt niet meer en we hebben geen zin om in de rij te gaan staan voor de bootjes, die er naar toe varen. Maar alleen het uitzicht is al mooi vanaf het strand. Het dorpje is klein met wat winkeltjes en pubs en een mooi, oud stadhuis. We doen wat boodschappen en gaan daarna lunchen in de King’s Arms, een mooie, oude pub. Dick kan zijn hart ophalen aan de fish and chips en we proeven het locale bier. Daarna rijden we naar camping Treverven, een grote boerencamping vlakbij de kust. Er zijn bijna geen campers/caravans vanwege het slechte weer van de afgelopen dagen. Maar het weer is nu goed, wat bewolkt, maar ik ga toch weer een wandeling maken langs de kust. Via het Coastal Path is het een mooie tocht hoog over de kliffen naar de St. Loy’s Cove, een baai omgeven door hoge rotsen met een strand met enorme keien, door de bevolking Dinosaurus Eggs genoemd. De afdaling gaat langs een mooi beekje met watervalletjes. ‘s Avonds regen en wind.

Dag 9 – St. Buryan – St. Ives    22 september      33 km

De hele dag regen en storm. Daardoor heeft het geen zin om het Minack theater en Lands End te bezoeken. Jammer. We rijden meteen maar naar camping Polmanter in St. Ives, een mooie camping, verharde plaatsen met grasveld en zeer vriendelijk personeel. Dit wordt een rustdag, want met dit weer heeft het geen zin om te gaan wandelen of naar het dorp te gaan.

Dag 10 – St. Ives    23 september

In de ochtend regent het nog, maar de weersverwachting geeft zon aan voor de middag. We blijven hier nog een nacht extra. ‘s Middags wandelen we in een half uur naar het stadje, heuvel af. St. Ives is een bekende vakantiebestemming en ook voor dagjesmensen aantrekkelijk, dus het is er gezellig druk. We wandelen over de kade met eettentjes, pubs en ijssalons en door de hoofdstraat met winkeltjes en veel bakkerijen. St. Ives is een kunstenaarsstadje met veel galerietjes en kunstwinkeltjes. Verder een mooi Middeleeuws kerkje en een oud stadhuis. We wandelen verder via het Coastal Path naar het hooggelegen uitzichtpunt met kerkje. Uitzicht op de mooie rotskust met vandaag een hele wilde zee waar de surfers dankbaar gebruik van maken. Er gaat een bus van de camping terug voor £1,50 p.p. Ideaal. ‘s Avonds halen we fish and chips en pizza op de Take away op de camping, lekker.

Dag 11 – St. Ives – Tintagel    24 september      100 km

De weersvoorspelling ziet er goed uit voor de komende week, gelukkig. We rijden via de hoofdweg noordwaarts naar Tintagel, camping Headland, net buiten het dorpje. Weer een mooie camping. Eerst lekker buiten eten en daarna lopen we via een stevig dalend pad naar Tintagel Castle. We betalen 9,50 p.p. en maken de enorme klim via trappen en steile paden naar de ruïne van het kasteel waar volgens de verhalen King Arthur heeft geleefd. Er is nog maar heel weinig over van het kasteel, maar vooral het uitzicht vanaf de rots is prachtig. Na de afdaling drinken we op het terras een lekker biertje, dat hebben we wel verdiend. Daarna doen we in het dorp wat boodschappen. Het is een klein dorp met veel winkeltjes, waar goed ingespeeld wordt op de legende van King Arthur. Er is ook een 600 jaar oud postkantoor, nu museum. Enkele pubs, restaurantjes en bakkerijen. ´s Avonds maak ik nog een wandeling naar het hooggelegen oude kerkje met mooi uitzicht over Tintagel Castle en de rotskust.

Dag 12 – Tintagel    25 september

We blijven nog een dag op deze camping, we hebben een mooi plekje, het weer is goed en ik wil graag de 10 km lange wandeling maken over het Coastal Path naar Boscastle. Het is een prachtige wandeling over de kliffen en rotsen, wel pittig met steile stukken en veel trappen, maar met prachtige uitzichten. Hier en daar loop je tussen de koeien en schapen. Mooie baaien, zandstranden en de blauwe zee beneden je en de groene heuvels met weiden aan de andere kant. Prachtig, echt genieten. Aan het eind daal je af naar het dorpje Boscastle, gelegen aan een riviertje met winkeltjes, pubs, terrasjes en wat winkeltjes. Even een Cornish Pasty, ditmaal gevuld met steak en stilton-kaas, lekker. Dan neem ik de bus weer terug naar Tintagel. ´s Avonds gaan we eten in de King´s Arms, een oude pub in het dorp.

Dag 13 – Tintagel – Clovelly – Mortehoe   26 september      123 km

We rijden vandaag noordwaarts naar Clovelly. Een vissersdorpje wat bestaat uit één steile hoofdstraat geplaveid met kinderkopjes, omringd door mooie oude huisjes, versierd met mooie bloemen en struiken. Vanaf de parkeerplaats daal je af naar het haventje, waar de vissersbootjes liggen. Er kunnen hier geen auto´s rijden, daarom maken de bewoners gebruik van houten sleden, waarop goederen vervoerd worden, soms getrokken door ezels. Je ziet ze voor de huisjes staan. Het dorp is bezit van 1 familie en er moet 7.50 entree betaald worden, waarmee het dorp in stand wordt gehouden. Er zijn 2 kleine musea en je kunt een vissershuisje van binnen bekijken. Samen met het parkeergeld is dit allemaal bij de entreeprijs inbegrepen. Bij het kleine haventje nemen we een lekker biertje in de zon. Wat een mooi plekje! Terug naar de parkeerplaats nemen we een jeep, die buitenom het dorp naar boven rijdt. Boven is nog een ezelstal en zijn er diverse handwerk-ateliers. We rijden nog even verder naar het dorpje Mortehoe naar camping Northe Morte Farm via hele smalle weggetjes, waar we een paar keer achteruit moeten vanwege een bus en een tractor. Weer een mooie camping, waar we eerst lekker buiten kunnen zitten in de zon met een wijntje. Ik wandel nog naar het dorpje met een mooi kerkje en diverse pubs en terrasjes. Het is weer even klimmen naar Point Norte, een mooi uitzichtpunt met vergezichten op de rotskust en de brede stranden van Woolecomb.

Dag 14 – Mortehoe – Wareham  27 september      213 km

Vandaag gaan we weer langzamerhand naar het westen, even flink opschieten. We kiezen voor camping Redcliffe Farm in Wareham, maar voor de camping staat een bord dat je er minimaal 3 nachten moet blijven. Belachelijk. Een paar honderd meter verder zien we een andere camping, Ridge Farm. Gelukkig mogen we daar wel 1 nacht blijven en we worden vriendelijk ontvangen. Later wandelen we langs het riviertje de Frome, waar talloze zeilboten aangemeerd liggen, naar het dorp. Bij de brug ligt een leuk pleintje met terrasjes, pubs en restaurantjes en op de vele bankjes langs het water geniet men van de zon en van de vele eenden en zwanen. Verder een mooi kerkje en oude vestingswallen. Wareham ligt aan de rand van het Wareham Forest en ligt tussen 2 riviertjes, waartussen een moerassig gebied ligt met een vogelreservaat. We maken een wandeling door bossen en rietkragen.

Dag 15 – Wareham – Hastings  28 september      233 km

Weer een paar honderd kilometer vandaag tot aan Hastings, waar we de stad binnenkomen via de lange boulevard. Deze is 3 kilometer lang en in het midden ligt een pier in zee. Een echte vakantiebestemming. We rijden naar camping Shearbarn die hoog boven het stadje ligt. Ik maak de wandeling naar de stad, steil naar beneden. Aan de oostkant van de boulevard ligt het oude havengedeelte, met oude houten vissershutten, waar ook een museum is. Hier liggen de vele vissersboten en zijn heel veel visrestaurantjes. Daarna volgt een gedeelte met vertier voor jong en oud, zoals minigolf, amusementshal, minitreintje etc. Op de pier is nu niet zoveel te doen, er is al veel dicht, maar je hebt wel een mooi uitzicht op de stad en het oude kasteel. Ik loop door het nieuwe centrum met de vele winkels en restaurantjes en daarna door het oude stadsdeel, klein maar met gezellige straatjes met antiekwinkeltjes en pubs. Ook veel mooie oude huisjes. Verder kun je met liften naar de oost- of westklif.  Een leuk stadje.

Dag 16 – Hastings – Dover  29 september      90 km

We rijden richting Dover om te overnachten op een camping in de buurt vanwege de overtocht morgenmiddag 13.45 uur. We komen al vroeg aan op camping Hawthorne Park op 6 km van Dover. Op de camping is een klein restaurantje met terras, waar we gaan lunchen in de zon. Eenvoudig maar lekker. ’s Middags maak ik een mooie wandeling naar de kust. Weer stijgen en dalen maar dat ben ik inmiddels gewend. Na 2,5 km kom je in het dorpje St. Margaret at Cliff, vandaar gaat een trap met 190 treden naar de baai met zandstrand en witte krijtrotsen. Door het mooie weer kun je de krijtrotsen in Frankrijk zien liggen en varen de veerboten af en aan. Het is heerlijk toeven hier op een terrasje. Daarna weer de trap op naar boven en vermoeid maar voldaan weer op de camping aangekomen.

Dag 17 – Dover  – Gravelines 30 september      45 km

We rijden naar de haven van Dover, we zijn veel te vroeg, maar kunnen met een boot eerder mee om 12.15 uur. Mooi weer, dus een rustige overtocht van 1,5 uur naar Calais. We lunchen aan boord en rijden na het ontschepen naar camping des Dunes in Gravelines, een camping met veel vaste plaatsen, maar we krijgen een mooi plekje. De camping zelf ligt eigenlijk in het dorp Petit-Port-Philippe. Het wordt langzamerhand bewolkt en winderig, maar ik maak toch een flinke wandeling richting strand, waar kitesurfers hun hart ophalen. Langs het strand en naast de vuurtoren terrasjes en restaurantjes. Via een mooi wandelpad langs het kanaal omzoomd met prachtige bloemen en struiken wandel ik een eind richting het centrum van het vestingstadje Gravelines, maar het is me te ver en halverwege keer ik om.

Dag 18 – Gravelines  – Boxtel       1 oktober      297 km

Naar huis na een hele mooie rondreis. We vonden Zuid-Engeland prachtig, het landschap onderweg mooi met zijn heuvels en bossen, maar vooral de kust was schitterend. Prachtige rotsen, kliffen, baaien, zandstranden en leuke dorpjes en stadjes. En langs de hele kust het Coastal Path met mooie vergezichten. De campings waren goed, wel duur. De bevolking ontzettend aardig, gastvrij en behulpzaam. Het enige nadeel vonden wij de smalle wegen, vele soms te smal voor campers. Het was onze eerste reis naar Engeland, maar wel voor herhaling vatbaar.

Totaal gereden 2215 km.

Dit vind je misschien ook leuk...